Citroën Xantia 1.8i X (1993)

autoreview

Citroën Xantia 1.8i X (1993)

Signalement

UitvoeringXantia 1.8i X
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf187.000 km
KM-stand laatst229.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Xantia

  • 229.000 km

Mijn vorige auto, een BX Chic, was te onbetrouwbaar voor dagelijks gebruik. Zo eind 2008 zocht ik een betrouwbaarder alternatief, en vond dat met deze Xantia 1.8i X uit 1993, welke ik op 20 december 2008 voor 600 euro kocht van een particulier via internet, met iets meer dan 187.000 km op de klok. Eentje van de allereerste serie, nog zonder anti-zink op de vering, dus na enkele uren plat op z’n buik liggend. Helaas trof ik wel één van de allerkaalste versies; een stoffen interieur, geen elektrische ramen, geen centrale vergrendeling, geen achterruitenwisser, geen deurverklikkers op de achterdeuren, zelfs geen verlichting in het dashboardkastje.

En natuurlijk ook het nodige achterstallig onderhoud. Dus zelf een kleine beurt uitgevoerd en de veerbollen weer op druk laten brengen door een Citroën-specialist. En dat scheelde al een boel. Maar toch, de kale uitrusting begon me steeds meer te irriteren. Hij is volstrekt betrouwbaar, maar er miste toch één en ander. Dus zelf aan de slag gegaan met de deurverklikkers achter, zelf bedrading ervoor getrokken, net als voor de verlichting van het dashboardkastje. De tellerverlichting zelf weer in order gemaakt en ook een originele middenarmsteun uit een sloop-Xantia geplaatst. Tevens heb ik centrale vergrendeling ingebouwd d.m.v. een universele set, zelf uitgebreid naar de kofferklep en de tankklep met behulp van originele onderdelen. En sinds een tijdje siert een leren stuur met stuurbediening het interieur, volledig werkend natuurlijk! Om het parkeren makkelijker te maken heb ik de Xantia voorzien van inbouw-parkeersensoren in de achterbumper.

Ook aan het uiterlijk heb ik wat dingen aangepast. Zo zijn er heldere achterlichten uit een type 2 Xantia geplaatst evenals heldere zijknipperlichten. En op de sloop vond ik een originele achterspoiler met derde remlicht. Ik had nog nooit iets zelf gespoten (de spoiler was donkergroen), dus dit was een mooie aanleiding het te leren. En voor een eerste keer heel acceptabel vond ik. De koplampen heb ik voorzien van 4300K xenon-verlichting. Als kroon op al het werk heb ik de Xantia voorzien van een type 2 Activa interieur; veel meer verstelmogelijkheden en meer zijdelingse steun. En als we toch bezig zijn: wellicht dat ik nog elektrische spiegels en elektrische ramen achter ga inbouwen.

In december 2009 sneuvelde de kachelradiator, een bekende Xantia-kwaal. Voor het vervangen ervan moest het volledige dashboard worden gedemonteerd, een klus die me alles bij elkaar 16 uur heeft gekost. Zelf doen kost wat moeite, maar scheelt vele honderden euro's aan arbeidsloon! Voorjaar 2010 heb ik de Xantia ook voorzien van elektrische ramen vóór, wat een flinke ombouwklus was, omdat de bekabeling in de auto hier niet op was voorbereid. Dus zelf puzzelen welke draad waar in welke stekker moest worden aangebracht, en het halve interieur er weer uit om alles op z’n plek te leggen. Kort daarvoor sneuvelde ook het tussenlager van de rechter aandrijfas, welke ook zelf vervangen is door een ander exemplaar. Ook is er een nieuwe uitlaat onder gekomen, de oude was doorgeroest op een las. Najaar 2009 is de accu vervangen, zomer 2010 heb ik ook de distributieriem, waterpomp, spanrol en nokkenaskeerring zelf vervangen.

Verder krijgt de auto netjes z’n onderhoud en heeft hij me sinds de aankoop alweer meer dan 40.000 vrijwel probleemloze, goedkope en comfortabele kilometers bezorgd. Nog nooit heeft de Xant me laten staan, altijd starten en lopen. Natuurlijk, na dik 17 jaar verbuikt de motor wel wat olie, maar ach, dat is de leeftijd en het is niet buitenproportioneel. En ja, de motor klinkt soms wat rauw, maar dat hebben deze 8-kleppers bijna allemaal. En de bakverhoudingen zijn wat aan de korte kant, maar ook daar leer je mee leven. De auto is vrij simpel te onderhouden en ook elektronisch tot nu toe geen centje pijn. En de zaken die tot nu toe opspeelden waren voornamelijk te wijten aan leeftijd. Alles bij elkaar levert deze auto me enorm veel plezier op, zowel aan het zelf upgraden en onderhouden ervan als aan het rijden ermee, zeker op de langere afstanden!

Lees meer over deze auto op http://rodexantia.blogspot.com.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens