Citroën Xantia V6 Activa (1997) #3

autoreview

Citroën Xantia V6 Activa (1997)

Signalement

UitvoeringXantia V6 Activa
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf167.403 km
KM-stand laatst168.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooi, bloedsnel en duur onderhoud.

  • 168.500 km

We hebben deze auto zeer kort in ons bezit gehad (3 maanden) waardoor dit verslag misschien er wat gekleurd uitziet. Het is echter mijn mening dat ik toch wat aandacht aan deze auto schenk zo dat eventueele kopers weten waar ze aan beginnen.

We hadden onze niet probleemloze hyundai accent rally verkocht en waren ook onze niet probleemloze renault laguna rxe (uit 1994) zat geworden. We wouden toch graag wat comfort houden en zagen deze citroen xantia op internet zien staan. Deze citroen stond bij een citroenspecialist en ik wou toch al eens graag een pittige auto gaan rijden. Mijn vriendin had dan toch nog het comfort en ik een snelle auto (194 pk). De auto zag er mooi strak uit met weinig beschadigingen. Na een proefrit kregen we voor de laguna nog een redelijk bedrag terug, ondanks de mankementen die er aan de laguna waren (o.a. 120000 km meer gelopen dan op de klok vanwege nieuwe teller). Tijdens de proefrit bleek de onderhoudshistorie tot 2 jaar terug nog aanwezig wat wel vertrouwen geeft. Alsdus op aankoop overgegaan.

Rijgedrag:

Zeer snel accelerende auto die vooral op rechte wegen zeer strak op de weg ligt. Boven de 120 km/u beginnen de spiegels wat te trillen. Bij het snel sturen bij inparkeren stuurt de auto soms een paar tienden van seconden heel zwaar alsof het stuur wordt tegengehouden. Het activa veersysteem werkt prima en in flauwe bochten ligt de auto als een blok op de weg. Wanneer de bochten elkaar snel opvolgen (bijv een rotonde op en af) voel je wel dat de auto even zijn balans moet zoeken met het veersysteem. Gemiddeld genomen heeft de auto een goed weggedrag maar geeft me niet het gevoel dat de auto gemaakt is om met een pittige rijstijl (ondanks zijn vermogen) bochtige kronkelwegen te nemen.

Comfort en interieur.

De stoelen zijn goed verstelbaar en comfortabel. De stoelen waren wel helaas wat gesleten op de wangen waardoor bij het in en uit stappen de ijzeren beugels voelbaar waren. De opbergruimtes zijn behoorlijk beperkt qua ruimte, vooral het dashboard kastje viel wat tegen.

Onderhoud:

Kmstand:
168500 km
Koelvloeistoflekkage koelvloeistofreservoir, reservoir vervangen.

Kmstand: 169337
Lekke kachelradiateur, onder coulance vervangen waarbij de garage de helft voor zijn rekening nam.

Kmstand:175000
Lichte lekkage activa systeem, LHM vloeistof bijgevuld. Koppelingspedaal bij ontkoppelen helemaal onderin. Koppeling dient vervangen te worden.
Motor loopt af en toe onregelmatig, bobine`s aan vervanging toe.

De laatse problemen hebben we niet laten verhelpen aangezien de kosten daarvoor opgeteld bij elkaar bijna in de buurt kwamen van de aanschafprijs. Bij de laatste problemen heb ik ook niet aangeklopt bij het bedrijf waar ik de auto had gekocht. Bij de leeftijd en de km stand van een auto met een dergelijk vermogen kan je uiteindelijk verwachten dat er wel eens wat kosten aan kunnen komen. Jammer dat dat echter sneller en duurder gebeurde dan dat wer rekening mee hielden. Deze auto is voor ons daardoor ook gewoon te duur om er 25000 km mee te rijden per jaar. Er zijn voor citroen liefhebbers diverse clubs met tips en adressen voor onderhoud maar daar ga ik me niet mee bezig houden. Voor ons is van belang dat een auto van A naar B gaat en het liefts wel comfortabel en snel maar bovenal betrouwbaar zonder hoge onderhoudskosten. Mijn ervaring is dat een dergelijke auto voor echte liefhebbers is die wat zelf kunnen sleutelen of er wat voor over hebben. Voor onze volgende aanschaf hebben we dan ook besloten om voor een wat jongere minder sportieve maar wel luxe auto te gaan.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens