Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • Xantia

Citroen Xantia 1.9 D X (1995)

Dieselen met hoog comfort

Citroen Xantia 1.9 D X (1995)
  • Autotest
20 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nu de zuinige diesel steeds meer een alternatief voor de benzinemotor wordt, veranderen ook de auto's die door zo'n zelfontsteker worden aangedreven. De Citroën Xantia stelt op dit gebied een hoge norm.

Conservatief gezien zijn het onverenigbare begrippen: een Citroën -in veler ogen het toppunt van automobielcomfort- met een dieselmotor, die nog vaak als een onbehouwen werkpaard wordt beschouwd. Maar dankzij de grote vorderingen die de dieseltechniek op het ogenblik doormaakt, is dat niet meer zo'n onmogelijke combinatie. Want de economische diesel wint mede onder invloed van de zorg om de brandstofvoorraden en het toenemende milieubesef snel aan beschaving. Bovendien wordt hij almaar lichter, sterker, zuiniger en schoner, zodat hij steeds nadrukkelijker solliciteert naar een plaatsje onder de motorkap van onze auto's. Tot voor kort stond daar een rumoerig, grofstoffelijk en niet helemaal ademfris gedrag tegenover, maar dat behoort bij de huidige generatie dieselmotoren goeddeels tot het verleden.
In de Xantia laat Citroën zien dat het bovenstaande verhaal geen bakerpraatje is. Na het onvermijdelijke voorgloeien bij de start (er zijn merken waarbij dat vlugger gaat) laat de tot 21,8:1 gecomprimeerde viercilinder even zijn karakteristieke gerinkel horen, maar dat zinkt na een paar seconden naar de achtergrond. En als de motor eenmaal echt warm is, moet het in de auto wel h‚‚l stil zijn om nog iets van de dieselklop te horen. Tijdens het rijden verandert dat nauwelijks; alleen het relatief lage toptoerental van 4600 tpm herinnert je eraan dat er geen benzinemotor aan het werk is.
Hoewel het vermogen van de 1905 cc metende diesel met 71 pk aan de rustige kant is, staat daar een fiks koppel van bijna 200 Nm bij een laag toerental tegenover. Uiteraard is dat een typische diesel-eigenschap, maar in de Xantia heeft Citroën er door gunstige versnellingsverhoudingen optimaal gebruik van gemaakt. Zelfs zonder veelvuldig schakelen wil de diesel-Xantia altijd wel vooruit; het is dan ook een openbaring dat het verschil tussen '4' en '5' bij het inhalen van 80-120 km/h op de snelweg nog geen 4,5 seconden bedraagt. Zeker voor een diesel is dat onverwacht levendig en daarom is het een nog grotere verrassing dat het verbruik van de Xantia zelfs bij fors doorrijden niet onder de 1:14 komt.
Toch blijkt bij de geluidsmeting dat de relatief kleine diesel in de forse, ruim 1200 kilo wegende Xantia bepaald niet ligt te luieren. Bij 100 km/h is hij met 69,5 dB nog mooi stil, maar bij 120 wordt dat 4,5 dB meer. Het rijwindgeluid van de mooi gestroomlijnde Xantia speelt bij zulke snelheden een ondergeschikte rol, zodat het verschil in hoofdzaak aan de motor moet worden toegeschreven. Weliswaar is 74 dB nog steeds bescheiden, maar de toename is groter dan bij een meer uit de kluiten gewassen benzinemotor. Hinderlijk is het motorgebrom echter geenszins en aangezien de Xantia zelfs in de sobere X-uitvoering een hoog comfort biedt, betekenen lange ritten in deze diesel bepaald geen straf.

Hoog comfort
Voor een belangrijk deel is dat uiteraard te danken aan de hydropneumatische vering, die in de Xantia overigens wat minder zweverig overkomt dan in vroegere Citroëns van dit formaat. En omdat de stoelen eveneens op de verwende Franse smaak zijn afgestemd, staat het comfort voor een auto in deze klasse op een ongekend hoog peil.
Over het rijgedrag kunnen we kort zijn: in dat opzicht maakt de diesel een even goede indruk als de eerder besproken 1.8 benzineversie. Net als de ZX bezit de Xantia een passief in de bochten meesturende achteras en samen met de gasvering zorgt dat voor een zeer vasthoudend bochtkarakter. Aan het sturen en remmen in zo'n afstandelijke 'hydropneumaat' moet je altijd even wennen, maar eerlijk gezegd is er niets mis mee, hoogstens anders.
Vooral op de lange baan ga je het op den duur steeds meer waarderen dat de Xantia rustig zijn gang gaat en je niet belast met allerlei details, gevoeligheden en overbodige informatie. Bij de meeste auto's in deze klasse gaat het overigens ook die kant op, maar op dit gebied geeft Citroën - zij het minder eigenzinnig dan vroeger - nog steeds de toon aan. Dat dit nu ook voor de diesel onverkort geldt, is voor de motorbouwers een compliment en een aanbeveling voor wie veel kilometers rijdt en op zijn portemonnee moet letten.

Signalement

Merk Citroen
Model Xantia 1.9 D X
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.490

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.905 cc
Maximaal vermogen 52 kW / 71 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 121 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.444 mm / 1.755 mm / 1.387 mm
Wielbasis 2.740 mm
Massa leeg 1.210 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 655 kg
Banden175/70TR14Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 18,0 s (fabrieksopgave: 17,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Xantia
Citroën Citroën Xantia

Uitgelicht aanbod

    Citroën Xantia 2.0i-16V VSX

    Citroën Xantia 2.0i-16V VSX

    • 1993
    • 105.635 km

    € 5.500

    Citroën Xantia 1.6i X. Zeer nette staat. 1e eig.

    Citroën Xantia 1.6i X. Zeer nette staat. 1e eig.

    • 1996
    • 103.220 km

    € 3.950

    Citroën Xantia 2.0i 16V XU10J4R (RFV) motor SX Break

    Citroën Xantia 2.0i 16V XU10J4R (RFV) motor SX Break

    • 1997
    • 85.500 km

    € 2.500

Meer Citroën Xantia occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Xantia specificaties
  • Citroën Xantia occasions
  • Citroën Xantia video's
Advies en informatie
  • Citroën Xantia tests
  • Citroën Xantia gebruikersreviews
  • Citroën Xantia index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen Xantia 2.0i 16V (2000)

    Citroen Xantia 2.0i 16V (2000)

    6
    • 4 november 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Xantia Break 1.9 TD SX (1996)

    Citroen Xantia Break 1.9 TD SX (1996)

    6
    • 10 december 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen Xantia 1.8i 16V (1998)

    Citroen Xantia 1.8i 16V (1998)

    19
    • 6 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen Xantia Break 1.8i X (1997)

    Citroen Xantia Break 1.8i X (1997)

    14
    • 28 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën Xantia 1.8i 16V Plus (2001)

    Citroën Xantia 1.8i 16V Plus (2001)

    2
    • 6 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën Xantia 1.8i 16V Plus (2001)

    Citroën Xantia 1.8i 16V Plus (2001)

    7
    • 27 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën Xantia 2.0i 16V (2000)

    Citroën Xantia 2.0i 16V (2000)

    16
    • 17 januari 2018
meer reviews
Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

73

Citroën heeft de C5 Aircross een tussentijdse update gegeven. En dat is niet alleen cosmetisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën Xantia (1993) - Liefhebber Gezocht

    Citroën Xantia (1993) - Liefhebber Gezocht

    64
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Xantia - Facelift Friday

    Citroën Xantia - Facelift Friday

    82
    • 31 december 2021
  • PREMIUM
    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    • 9 maart 2021
  • Citroën Xantia 2.0 Turbo CT Activa - Op de Rollenbank

    Citroën Xantia 2.0 Turbo CT Activa - Op...

    • 16 januari 2020
  • Klokje Rond - Citroën Xantia Break 1.8i - 2000 - 486.985 km

    Klokje Rond - Citroën Xantia Break 1.8i...

    95
    • 10 oktober 2016
  • PREMIUM
    Citroën Xantia Break 1.8i

    Citroën Xantia Break 1.8i

    • 4 oktober 2016
  • Klokje Rond - Citroën Xantia 2.0 HDI

    Klokje Rond - Citroën Xantia 2.0 HDI

    64
    • 24 november 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    50
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    73
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C3 Elle is actiemodel gericht op vrouwen

    Citroën C3 Elle is actiemodel gericht op...

    63
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een zevenzitter voor minder dan €10.000

    Op zoek naar ... een zevenzitter voor minder...

    84
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden