Citroën Saxo 1.6i VTS 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Saxo 1.6i VTS 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 185.900 km |
Algemene indruk
- 185.900 km
Na een paar leuke japanners gereden te hebben overgestapt op iets totaal anders, een Citroen Saxo VTS 1.6 16V; voorzien van Airco en dergelijke. Helemaal origineel op de einddemper na. Ik wilde graag iets subtielers, iets waarmee je je kan vertonen bij mensen zonder dat ze meteen een vooroordeel over je hebben. Dat is -helaas- met een wat oudere sportieve Honda wel anders.
Het viel me meteen op hoe frans het interieur is, alles werkt net even anders dan je gewend bent. Sportieve stoelen, met een hele zachte zit. Zitten naar mijn mening wel echt fijn.
Auto is behoorlijk zuinig, red er gemiddeld zo 1 op 13 mee terwijl de auto een korte versnellingsbak heeft. Auto is vrij ruim voor zo'n kleine auto, daarover niets dan lof.
Onder de motorkap valt meteen op hoe enorm het blok is in vergelijking met de auto. Het past echt maar nét. 118 pk op 910 kilo lijkt misschien niet veel, maar is meer dan voldoende. Ik had in ieder geval nooit verwacht dat een boodschappenauto zo snel kon zijn met zo weinig vermogen.
Nu komt het mooiste; de Fransen zijn na de 205 GTI nog steeds nog steeds niet verleerd hoe ze Hot Hatches moeten bouwen. De combinatie van korte versnellingsbak en hoogtoerige 1600 16V motor maakt het echt tot een wolf in schaapskleren. De auto haalt 110 in zijn twee, maar de versnellingen voelen totaal niet lang aan doordat hij er zo snel doorheen loopt. In zijn één is het overigens goed vasthouden want het stuur heeft aardig last van torderen tijdens het flink wegtrekken. Het schakelen voelt erg gevoelloos en frans, veel speling en lange slagen, maar ik heb eigenlijk nooit (ondanks het hierboven genoemde) een verzet gemist.
De sprint tot 100 doet hij zo rond de 8 seconden, maar dit kan sneller afhankelijk van hoe je wegrijdt. Een Audi A5 180 pk DSG was in ieder geval niets, en een Ibiza FR 1.8T met 200 pk bleef ik tot de 130/140 voor. Echt belachelijk snel aan het begin.
De 2,3 en 4 sluiten zo fijn aan op elkaar dat je gewoon het liefst eindeloos het gas erop zou willen houden. De 160 is dan al gauw gepasseerd. In Duitsland één keer het lef gehad om hem vol open te houden en toen de 225 km/h gehaald terwijl de toerenteller al bijna tegen de toerenbegrenzer aanzat in de 5de versnelling.
Het bochtengedrag is buitengewoon. Speels los kontje zonder dat het echt gevaarlijk wordt, remmen die wat twijfelachtig aanvoelen totdat je een keer wat harder moet remmen en je erachter komt dat er ook echt wel 4 schijven op de auto zitten, wat ruim voldoende is.
De grip zowel rechtuit als in de bocht is fenomenaal. Het stuur laat zich vederlicht bedienen en stuurt heel direct. Opzich prettig voor het echte gooi en smijtwerk, en ook met parkeren en dergelijke handig. Erg prettig, niet gevoelloos.
Het enige (wellicht wat gevaarlijke) minpunt aan de auto wat ik aan te merken heb op de rijervaring is het directe stuurgedrag. Wanneer je snel weg wil trekken of hard aan het accelereren bent, ben je dusdanig druk met schakelen en tegensturen dat de auto van links naar rechts gaat. Dit komt omdat hij bij de minste stuurbeweging al van koers verandert.
Helaas rond de 190 000 km begon hij problemen te krijgen met de MAPsensor en dit kon ik even niet gebruiken, plus dat de 200 000 km in zicht kwam en ik ontzettend veel moest gaan rijden voor stage.
Toen de beslissing genomen om hem in te ruilen op een zgan Corsa Ecoflex uit 2012 met 30k km. En oh wat heb ik een spijt, want qua beleving, lol, kosten en weggedrag zijn er denk ik maar weinig auto's die aan de Saxo VTS 16V kunnen tippen.
Écht een aanrader, en verschrikkelijk onderschat. Iedereen maar dan ook iedereen die negatief commentaar heeft op de Saxo 16v over de kwaliteit, de prestaties of wat dan ook, zal ik graag willen uitnodigen om er eens een te rijden. Je weet niet wat je mist ;)
Het enige negatieve wat ik erover kan zeggen (maar dat zijn dingen die je maar voor lief moet nemen omdat het-het-één-of-het-ander is) is dat de besturing iets te direct is icm de prestaties van de auto (vergen wel een goede bestuurder), en de draaicirkel.
De Saxo is gek genoeg de kleinste auto die ik tot nu toe gehad heb, maar was ook de enige waarmee ik de gemiddelde draai niet in één keer kon halen.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Zo experimenteerde Citroën met elektrisch rijden: Saxo Electrique kwam 66 kilometer ver

Op de Rollenbank: Citroën Saxo VTS (2001)

Test: Citroen Saxo 1.4i Furio VTS (2002)

Test: Citroen Saxo Electrique - Fiat Multipla Bipower - Toyota Prius - Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L

Praktijkervaring Citroën C5 Aircross: dit vinden eigenaren van hun auto
