en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Saxo 1.4i VTS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 182.000 km |
KM-stand laatst | 182.000 km |
Heb deze saxo in 2015 gekocht. De auto was in minder florissante staat. Dwz: deuk in voorscherm, laag vuil op de lak, en de inhoud van meerdere asbakken in het interieur. Bijzonder toch dat sommige particuliere verkopers niet even een stofzuiger pakken voordat de auto te koop wordt gezet.
Maar goed, ik heb hem voor € 500.- meegekregen, dus waar zeuren wij over..
De auto voelde stevig en energiek aan, wat voornamelijk te danken is aan het stugge VTS onderstel en de levendige 1.4 motor met voldoende koppel bij lage toeren.
In de herfst van 2015 ben ik op een kampeertrip geweest in het Zwarte Woud met de Saxo. Het autootje liet zich van zijn best kant zien. Kwiek op de Autobahn en toch maar spaarzaam met benzine. Op de lange stukken bij 140 km/u. haalde ik de 1 op 15.7. Wel viel mij op dat de temperatuur van de motor snel steeg als ik voorbij de 140 kwam.
Goed.. de eerste APK. Met hakken over de sloot kwam de Saxo erdoor. Er was namelijk een flink stuk van de dorpel weggeroest. Verneukeratief als het is, valt dit helemaal niet op als je onder de auto kijkt. Er zitten van die spoilerachtige dingen over de dorpels, waardoor alles koek en ei lijkt. Na wat laswerk was hij weer klaar met een jaar APK.
In de loop van het jaar begon de Saxo steeds sneller warm te worden op de snelweg. Er zit natuurlijk een TU blok in en deze schijnen nogal gevoel te zijn voor lekker koppakkingen. Niet goed warm rijden alvorens het gas open te trappen is niet goed voor deze kleintjes. Dus, waarschijnlijk was de koppakking niet helemaal fris meer. De temperatuur liep echter nog niet dermate op dat ik met samengeknepen billen continue de meter in de gaten hield, dus ik liet het er eerst bij.
Een ander dingetje. Onder de mat van de bijrijdersstoel was het altijd nat. Ik had al een lekkage gevonden onder de voorruit. Na deze dichtgekit te hebben was het even iets minder. Later kwam het euvel echter weer gewoon terug.
Onlangs was ik bij een bevriende garagehouder op de koffie en hij wou even naar het laswerk kijken. Saxo op de brug en we moesten al snel concluderen dat het afgelopen jaar niet vriendelijk was geweest voor de onderkant van de Saxo. Het was net.. Krakelee.. De onderkant was porreus en weggeroest.
Het was een fijn autotootje, maar Saxo bezitters (of potentiele kopers) moeten goed letten op de volgende zaken:
- Roestvorming dorpels en/of onderkant
- Olielekkage koppakking, snel warm worden bij 120+
- Vocht onder de voormatten
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren