Citroën Saxo 1.1i SX (2000)

autoreview

Citroen Saxo
Citroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen Saxo - interieurCitroen Saxo - interieur

Signalement

UitvoeringSaxo 1.1i SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf76.000 km
KM-stand laatst225.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 160.093 km

Eind oktober 2005 heb ik deze auto gekocht. Voor de aankoop heb ik eerst in een xsara gereden maar na een testrit toch ook deze auto proberen. De xsara was veel logger en ik vond het gewoon een leuk auto\'tje, die saxo. Ik had ook zoiets van \"eerst maar eens een kleine auto en die grotere komen nog wel\" natuurlijk de kosten meewegend. Ik rij bijna altijd alleen dus ruimte is meer dan voldoende.

Het leuke is dat door het lage gewicht deze kleine 1.1 liter motor echt leuk
presteert, en het voelt direct allemaal. (ik zou nog wel eens in een vts willen rijden!) Je kan echt met die 1.1 motor sportief rijden, het is maar net wat je uit een auto haalt ookal is het niet de 100 pk die bijna standaard wordt in modernere auto\'s (bij een hoger gewicht)

Tot nu toe bevalt het rijden in de saxo goed al merk ik dat ik op de snelweg wel comfort mis. De combinatie versnellingsbak en motor zorgt voor hoge toeren en lawaai als je op de snelweg zit. De wegligging is prima maar eerlijk, ik ben geen grote auto gewend.

Ik maak best wat kilometers en een wat grotere auto is daarvoor wel een wens. Wel heb ik ergens door deze saxo een voorliefde voor kleinere auto\'s.Ik blijf het geweldig vinden om sportief te rijden met dit auto\'tje vooral op 80 wegen, het geluidsniveau is dan juist welkom, echt contact. Af en toe lekker toeren maken en bochten maken. (niet lachen vts ers)

Dus voor korte afstanden en fun helemaal top. Voor lange afstanden is de saxo niet comfortabel genoeg. Er gaat best wat stuk maar tot nu toe waren de kosten goed te overzien. Wel vind ik dat de remproblemen ondanks relatieve lage kosten wel onverwacht waren wat toch wel vervelend is en potentieel gevaarlijk.

+ Zelfs met 1.1 kan je echt lekker scheuren hoor
+ kosten
+ stadsverkeer, regionaal (1 uur) prima!
+ blijf het leuk mooi auto\'tje vinden ookal denkt omgeving in golf/astra etc

- geluidsniveau en comfort op snelwegen
- soms onverwachte verassingen ( motor) kosten vallen mee maar dat weet je niet van te voren.
- remproblemen onverwacht en potentieel gevaarlijk

PROBLEMEN

  • 160.093 km

Naast regulier onderhoud:

-Na een jaar was het toerentel stationair zeer onregelmatig. Na twee keer garagebezoek,reiniging van stappenmotor? schoongemaakt nog steeds hetzelfde probleem. Toen bleek ( na sproeien met een plantenspuit op de motor)dat de bougieskabels niet meer goed waren en de vonken alle kanten opgingen. Kabels vervangen

Na+- 120.000 km
- Koplamp stuk door steenslag.
- Remproblemen. remmen blokkeerden volgens mij voor scheen een PSA kwaaltje te zijn. Vervangen

Na +-150.000 km radiatorlek, radiator vervangen
remcilinder lek. Remcilinders en remklauwen vervangen


Na 160.000 km Toeren gaan opeens van 1000 naar 2000 toeren en terug. Stappenmotor schoongemaakt en gasklep (of zo)

Update

  • 225.000 km

Inmiddels weer zo'n 60.000 km verder.

Waar ik in het begin toch wel wat problemen had met de auto viel dit de laatste periode erg mee. Wel is de tussenpijp van de uitlaat een keer vervangen door scheuren. Het geluid was geweldig maar helaas niet toegestaan:)

De kosten zijn eigenlijk minder geworden dan in de periode van 80.000- 160.000 km.
Dit komt ook omdat een aantal onderdelen in de eerste periode vervangen zijn zoals de radiator, accu, bougiekabels ( en door bosch, denk toch dat dit betrouwbare onderdelen zijn)

Het grootste punt van zorg achteraf was de gevoeligheid voor vocht, het stotteren/inhouden soms en het zoeken naar de oplossing. Dit was meer het ongemak dan echt de kosten. Het is nou eenmaal vervelend om met een afslaande, onbetrouwbare auto dan naar de garage te moeten rijden.

Met vochtverwijderaar en nu een plek in een garage ervaar ik daar (logisch) geen problemen meer mee.

De motorprestatie zelf is goed, ik heb nog nooit olie zelf hoeven bijvullen en ik vind de auto niet "lui" geworden. Het verbruik is ook volgens mij niet echt veranderd. Ik denk dat het gemiddeld 1:16.

Inmiddels kijk ik wel naar een andere auto voor iets meer luxe op de snelweg en omdat enkele kritieke onderdelen het op een gegeven moment kunnen gaan begeven ( katalysator, koppeling etc). Ik heb daar niet veel ervaring mee maar de km gaan nu wel tellen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.