Citroen Grand C4 SpaceTourer PureTech 130 Shine (2020)

Citroen Grand C4 SpaceTourer PureTech 130 Shine (2020)

UitvoeringGrand C4 SpaceTourer PureTech 130 Shine
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020

Eerste ervaringen met de Citroën

Begin 2020 mocht ik een nieuwe (lease)auto uitzoeken. De keuze is in principe vrij, maar door het selectiecriterium 'minimaal 6 personen' werd de keuze behoorlijk ingeperkt. Mijn vorige auto was een VW Touran, 7-persoons. Met DSG-automaat en 150pk een ontzettend fijne wagen. Ik wilde het liefste een Galaxy/Sharan/Alhambra, maar die zijn allemaal uit het assortiment. Qua 7-persoons auto's ben je tegenwoordig aangewezen op de kleine SUV's. Ik heb vrijwel alle 7 persoons auto's vergeleken.

Ik heb uiteindelijk een proefrit gemaakt met de 5008 en de Citroën. Waar de Peugeot vol zit met mooi maar donker en dik interieur en kleine raampjes was de Citroën echt een verademing qua ruimtebeleving, licht interieur, gigantische ramen om je heen. In de Peugeot konden de kinderen amper uit het raam kijken. Dat is voor mij echt een 'no go'. Het moet echt een reisauto zijn waar vanuit je veel kunt zien.

Bij het bekijken van de midi SUV's is constateerde ik dat je geen vlakke vloer voor de achterbank hebt, (wat ik irritant vind als je als volwassene met opgetrokken benen tussen de kleintjes zit) en in feite twee stoelen achterin met een middenstuk, i.p.v. 3 onafhankelijk verstelbare stoelen zoals in een klassieke MPV. Wat dat betreft is een autokeuze echt maatwerk naar hoe je m in jouw specifieke geval gebruikt. Misschien is het over 5 jaar geen probleem meer als alle kinderstoelen eruit zijn.

Komt nog bij dat ik altijd al een keer een fransoos gewild heb. Conclusie: Het is de Citroën geworden.

Over de uitvoering kan ik kort zijn. Het is de duurste benzine uitvoering als automaat met alle opties in de prachtige kleur (vind ik) Soft Sable. Gaaf zijn de Nappa lederen elektrisch verstelbare stoelen met massage en stoelverwarming en het grote glazen dak. Daarnaast geintegreerde zonneschermpjes achterin, automatisch inparkeren, lane assist, distance control, en een afneembare trekhaak. De auto was in de verste verte niet uit voorraad leverbaar, daar kwam de corona nog bij, dus na 6 maanden kon ik de auto komen ophalen. Toen ik 'm ophaalde, helemaal geweldig. Zo zien we m niet vaak was de boodschap bij de dealer. Altijd leuk als de verkoper ook enthousiast is. (Of zijn ze altijd zo blij, haha)

Inmiddels heb ik de eerste 7.000km erop zitten. 5 sterren voor comfort. Hij doet wat je van deze auto verwacht dat hij doet. Een en al comfort. Over betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen. Vooralsnog geen punten te noemen. Qua rijgedrag geef ik de auto 3 sterren. De auto is absoluut géén scheurijzer. Qua gebruik/ functionaliteit met 4 jonge kinderen is het echt een geweldige auto. Het is een ruime wagen, maar het oogt door het licht beige leder en het grote glazen dak en de grote ramen nog veel ruimer. Daar hou ik van. We hebben een paar maanden een 5008 als voorloopauto gehad, en daar zat je toch in een besloten donkere wagen. Maar goed, ik kan me zeker voorstellen dat er mensen zijn die dat juist weer fijn vinden.

Het leek me leuk om de afwegingen te beschrijven waarom ik voor deze auto gekozen heb. Daarom is deze eerste review wat lang geworden. Ik hoop nog vele fijne kilometers te rijden (30.000/jaar voor 5 jaar) en zal af en toe mijn ervaringen hier delen.