Citroen Grand C4 SpaceTourer PureTech 130 Shine (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 SpaceTourer PureTech 130 Shine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 3.300 km |
KM-stand laatst | 96.000 km |
Wat een comfort !
- 37.000 km
Na 20 jaar vw- renault en citroen-dieselen, voor het eerst een benzine auto. En dan gelijk een 3 cilinder 1.2. Voor aanschaf had ik schrik dat ik na een aantal weken weer terug zou verlangen naar het comfort van de diesel. Mijn beeld van vroeger van benzine auto's was: weinig trekkracht en op de snelweg een hoop herrie aan je kop als je boven de 120 rijdt.... Nu ruim een jaar later geen spijt en zeer tevreden. De auto is geimporteerd uit Spanje en lag met een kilometerstand van 3300 al 13500 euro onder de nieuwwaarde van bijna 40.000 euro. Nog veel meer geld dan ik ooit heb uitgegeven aan een auto, maar uiteraard zeer aantrekkelijk. Hiervoor reden wij een C4 Grand Picasso van het vorige model, de 1.6 Ehdi met 112 De Grand Picasso was één van de weinige opties met 3 pubers op de achterbank qua beenruimte. De Volvo V70, Citroen C5 en zelfs de Skoda Superb station vielen af. vanwege te weinig beenruimte of een mega-hoge tunnel op de vloer bij de middelste zitplek. De Picasso heeft een vlakke vloer in het midden en biedt voldoende beenruimte. De 2 plekken op de achterste rij (7 zitter) zijn niet geschikt voor lange afstanden en/of volwassenen. te krap, maar biedt wel uitkomst voor korte ritjes naar sportclubs of feestjes etc.
De 1.2 motor is met 130 pk even snel qua trekkracht als de 1.6 Ehdi met 112 pk in onze vorige citroen, en beduidend stiller. Stationair hoor je de motor niet of nauwelijks. Zelfs bij 140 a 150 hoor je nog vooral de banden en een beetje windgeruis. Trek je vanuit stilstaan op met flinke toeren hoor je de 3 pitter uiteraard een beetje roffelen. Het windgeruis is aanmerkelijk minder dan bij het oude model Picasso. Ook de vering en wegligging zijn wat strakker, zonder het comfort van de franse auto te verliezen. Een groot verschil met de Vw Touran waar ik af en toe in rijd.
Het verbruik: Is geweldig te noemen voor deze grote auto. Ik haal 1:17 gemiddeld, als ik heel erg mijn best doe 1:18. De boordcomputer geeft steevast een kilometer per liter te gunstig aan: staat nu bijvoorbeeld op 1:19,2 over de laatste 1200 kilometer. Ik rij wel veel snelweg (met tegenwoordig 100km maximumsnelheid) en amper in de stad. Bij meer stadsgebruik zal je rekening moeten houden met 1:16 max denk ik.
Motorisch of technisch is er geen enkel probleem geweest in de eerste 37000 km. Wel moet ik nog zien of dit blok ook met gemak de 3 of 4 ton gaat halen zoals ik met de dieseltjes gewend was. De "natte" distributieriem (loopt door de motorolie) van de eerste modellen van deze auto vertoonde soms vroegtijdige slijtage. Er kwamen stukjes van los die in de olie belanden met kapotte distributieriem of vervuiling van de olie tot gevolg. Ik geloof dat er sinds tweede helft 2017 nieuwe riemen gemonteerd werden waarbij dit niet meer voorkomt. Mijn auto zou dus deze riem al moeten hebben, maar vroegtijdige inspectie van de riem (te zien met een zaklamp als je de olievuldop er afhaalt) is raadzaam.
Ik heb eigenlijk maar een paar minpunten tot nu toe van deze auto. Het display is niet echt gebruiksvriendelijk. Zelfs na een jaar moet ik nog wel eens een tijdje zoeken voordat ik een bepaalde instelling heb gevonden of wil wijzigen. Dit komt niet vaak voor natuurlijk. Wat ik vervelend vind is dat je de ventilator niet met een ronde knop kunt zachter zetten maar dat dit alleen via de display kan. Je moet dan soms drie keer het touchscreen aanraken voordat je klaar bent. Als ik echt ga muggenziften heb ik er nog één: Ik heb de Shine versie met luxe hoofdsteunen die je kunt uitklappen naar voren. Als je langer bent dan 1:92 heb je daar niet veel aan want op de hoogste stand prikken ze dan in je schouders. Zou opgelost zijn als de hoofdsteun een standje hoger erbij zou hebben.
zeer zuinig, geen problemen
- 47.000 km
Met de nieuwe maximumsnelheid van 100 km in Nederland is het verbruik de laatste 10.000 km gedaald naar 19,2 km per liter benzine (zie foto 2). Al moet ik zeggen dat dit is wat de boordcomputer aangeeft en dat is meestal nogal optimistisch. Zelf uitgerekend kom ik op 1:18,3 . Dat is zeer respectabel voor een hoge en zware benzine auto. De auto vertoont nog geen enkel probleem tot nu toe, geen piepjes geen kraakjes geen storingen. Dat is wat je eigenlijk mag verwachten maar tegenwoordig weet je het nooit met nieuwe auto's. Onderhoudskosten tot nu toe: 409€ (beurt, pollenfilter en remvloeistof vervangen). Verder heb ik twee jaar verlengde garantie bijgekocht tot 100.000 km.
prombleemloos
- 57.000 km
tweede beurt heeft inmiddels plaatsgevonden a 428€ (bougies, olie en oliefiler en luchtfilter. De auto rijdt nog steeds probleemloos, geen piepje, kraakje of storing geweest sinds de aanschaf, zoals je van een nieuwe auto met deze km-stand verwacht
nog steeds probleemloos
- 74.000 km
Totale onderhoudkosten over 74000 km: 815€ aan twee beurten. 80000km moet hij weer een beurt. Reed ik in 2 jaar tijd 70.000 km met deze auto vanaf nu zal dat nog hooguit 5000 km per jaar gaan worden ivm de aanschaf van een tweede (electrische) auto.
Auto rijdt al twee jaar eigenlijk probleemloos met geen enkele (electra) storing. Ook de kwetsbare distributieriem is nog in goede staat, Vanwege de lange afstanden.
zeer weinig kilometers
- 76.000 km
Het gebruik van onze C4 is sterk verminderd. Reed ik eerst 30.000 km per jaar is het nu 2000 km in de afgelopen 8 maanden. Reden is dat ik voor mijn zakelijke kilometers een electrische auto erbij heb gekocht. Dat rijdt zo goedkoop en geweldig dat we de Picasso alleen nog gebruiken als we met het hele gezin (5) zijn of op vakantie gaan. Ik heb dus verder weinig te melden......... Intussen heb ik voor 25 euro een apk-tje laten doen. Omdat we met de auto vrijwel alleen nog maar lange afstanden rijden eens in de zoveel tijd, durf ik met een kilometrage van 3000 per jaar wel aan om maar 1 keer in de twee jaar een beurt te doen........
4000 vakantiekilometers
- 83.000 km
Voor de vakantie een kleine beurt gegeven a 200€ De C4 heeft ons weer veilig naar Zuid-Frankrijk gebracht en weer terug. Nog steeds geen enkele extra kosten buiten de beurten om. Onderhoud tot nu toe 1,2 cent per kilometer. Dat zal natuurlijk niet zo blijven maar is bijzonder goed te noemen. Er zit inmiddels wel een irritant piep/rammeltje vanonder als je het gas loslaat. Garage kan het vooralsnog niet vinden. Ze vermoeden een hitteschild dat iets speling heeft of een steentje dat daar ergens tussen geraakt is.
geen probleem
- 96.000 km
Geen problemen hier. Onderhoudskosten momenteel 1,15 cent per kilometer over 96000 kilometer. Weddenschapje met de buurman (VW TSi met de beruchte distributieketting) welke auto goedkoper in onderhoud is tot nu toe winst voor mij :) Met vervangen van het zwakke punt van deze motor , de distributieriem binnenkort zal dit nog steeds zo zijn. Maar goed, de vraag is wie het laatst lacht........
update 8-5-2023: inmiddels mijn distributieriem en spanrollen laten vervangen. Gezien alle commotie rond deze riem heb ik gelijk voor een beetje extra kosten de carterpan laten reinigen en de zeven e.d. Kosten 685€ in totaal, inclusief kleine beurt. Zeer acceptabel. Oude riem was er niet heel erg aan toe gelukkig.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Citroën C4 SpaceTourer Selection 1.2 130 pk Automaat | Navigatie | Apple CarPlay | Parkeersensoren
- 2019
- 46.196 km

Citroën C4 SpaceTourer 1.2 PureTech Shine | Aut. 7-P. | PANO | Navi | Climate& Cruise C. | CAM | Halfleder | LMV | Carplay
- 2022
- 5.575 km

Citroën C4 SpaceTourer PureTech 130PK S&S EAT8 Automaat Feel, Rijklaarprijs | Navigatie | DAB+ | Adaptieve Cruise
- 2019
- 34.271 km
Lees ook

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 SpaceTourer uit productie: Franse MPV verdwijnt

Citroën C4 SpaceTourer - Back to Basics

Citroën Grand C4 SpaceTourer vs. Seat Tarraco - Dubbeltest

Vorstelijk parkeren in Apeldoorn - zo doe je dat
