Citroën Grand C4 SpaceTourer vs. Seat Tarraco - Dubbeltest

Generatiekloof

119 reacties

Video
AutoWeek 24 2020
AutoWeek 24 2020

Je leest het in AutoWeek 24 2020

Wie tegenwoordig op zoek is naar een auto met zeven zitplaatsen, komt al snel bij een SUV uit. Citroën is een van de weinige merken die het nog op de traditionele manier proberen, met een Grand C4 SpaceTourer, die onlangs werd voorzien van een achttraps automaat. Dat treft, want de Seat Tarraco onderging een soortgelijke behandeling.

De MPV is in Europa nagenoeg dood. Dat gold al eerder voor grotere exemplaren als de Seat Alhambra, Chrysler Voyager en Citroën C8, maar het geldt inmiddels ook voor de kleinere midi-MPV’s, die niet zo lang geleden ongekend populair waren. Hoezeer fabrikanten dat segment hebben opgegeven, bewijst onder meer de Opel Zafira. Waar deze zevenzitter ooit dé keuze was voor grote gezinnen, is de illustere naam nu op de personenwagenversie van bestelauto Vivaro geplakt. Ook de Volkswagen Touran is van de markt verdwenen, waarmee net als in een bepaalde stripserie alleen Fransen standhouden tegen de oprukkende alternatieven. Renault heeft nog altijd een Scénic en Citroën handhaaft de C4 Spacetourer. Die naam verscheen in 2018 als vervanging van Picasso, maar aan de auto zelf wijzigde nagenoeg niets. Zo bleef hij er in een korte en een langere Grand-variant, waarvan alleen die laatste over een derde zitrij beschikt. Op een minimale facelift in 2016 na is er optisch zelfs niets veranderd sinds de tweede generatie C4 Picasso in 2014 werd gelanceerd. Daarmee heeft hij wat ons betreft aangetoond tijdloos te zijn. De C4 ziet er nog altijd fris uit, zijn weinig modieuze carrosserievorm ten spijt. De bolle vormen sluiten naadloos aan bij het Citroën van nu en het dakrailelement in contrastkleuren maakt hem lekker herkenbaar. Toch knap, voor een auto waarbij functie nadrukkelijk voor vorm gaat. Wel opvallend is de verlichting: terwijl de ruimtelijke C4’s vóór de facelift van 2016 van led- en zelfs xenonverlichting konden worden voorzien, moet de huidige editie het altijd doen met de halogeenunits die aanvankelijk voor de basisversies bestemd waren.

De Seat Tarraco moet daar niets van weten en pronkt in alle beschikbare uitvoeringen met ledverlichting rondom. Het Spaanse equivalent van de Volkswagen Tiguan All-space en de Skoda Kodiaq steekt de familieband met die auto’s niet onder stoelen of banken, maar is toch ook anders, op een wat karakterloze manier. Ook de Seat is een rechtlijnige, stoere verschijning met een nogal traditionele SUV-koets, waarbij hooguit de neus en de achterlichtpartij voor wat sjeu zorgen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (119) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum