Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business (2014) #11
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 28.000 km |
KM-stand laatst | 207.800 km |
eindstreep inzicht...?
- 176.750 km
Inmiddels mijn 3de Grand C4 Picasso, maar nu dan het meest recente model. Ik was al erg te spreken over het vorige model, maar deze is wel de fijnste tot nu toe. Waarom?
De automatisch geschakelde bak werkt weer beter, schakelt zelfs terug in de bergen, reageert beter met een caravan, en ook de schakelmomenten zijn veel korter.
De 1.6 e-HDi is prima op zijn taak berekend. Heel soepel en voldoende krachtig, ook voor een caravan van 1300 kg. Daarnaast is het verbruik wat mij betreft acceptabel, tussen de 1:17 en 1:20, afhankelijk van de omstandigheden.
Wat ook gebleven is is het geweldige veercomfort. Nog net geen comfort met grote C, daar heb je toch echt de onovertroffen veerbollen van Citroën nodig. De auto is stil en verder heel praktisch met 3 aparte stoel op de 2de rij en 2 extra stoelen onder de laadvloer.
Qua onderhoud vallen de kosten heel erg mee. De eerste remschijven zijn net vervangen bij de 175.000 km beurt. De eerste remblokken voor bij 100.000 km. Achter zijn de remschijven en blokken nog niet vervangen. Ook de koppeling is nog niet vervangen, terwijl dat bij de vorige 2 al bij 100.000 km of 140.000 km gedaan was.
Er zijn een paar dingetjes die beter kunnen, namelijk de radio en de Bleutooth verbinding. Dat is gewoon niet goed. De ontvangst van de radio is gewoon slecht en muziek afspelen via Bleutooth is lastig. Vaak valt de verbinding weg of worden er stukken muziek overgeslagen.
Wat ook niet fijn is dat de versnellingsbak de eerste versnelling pas inschakelt als je helemaal stil staat, wat soms bij een stoplicht die op het laatste moment op groen springt betekend dat je met een slippende koppeling wegrijdt. Kun je overigens sneller opvangen door heel snel en kort het gaspedaal in te trappen. Dan schakelt de bak alsnog snel terug. Gaat sneller dan met de flippers.
Nu de 200.000 km inzicht komt en dus de eindstreep zal de keuze voor een nieuwe auto lastig worden. Opnieuw een Grand C4 Picasso (de 4de) of toch nog een keer een C5 met veerbollen....?
Nog 4 maanden
- 190.560 km
Inmiddels is het duidelijk dat deze in juli vervangen gaat worden door wederom een Grand C4 Picasso. Auto is besteld, nu met een echte automaat, handsfree achterklep, half leer met massagefunctie en electrische lendensteun en panoramadak.
Helaas was ik net één week te laat voor de C5 Tourer, maar gezien de ervaringen met mijn huidige Grand C4 Picasso, is en blijft deze auto ook een heel goed alternatief.
Nog steeds een zeer fijne auto, geen wanklank, je voelt niet dat we richting de 200.000 km gaan. Kwalitatief gewoon een goede auto.
Ingeleverd
- 207.800 km
Na 207800 km is de auto ingenomen door de lease maatschappij i.v.m. einde contract. Tot het eind een fijne auto gebleken. De koppeling liep voor mijn gevoel nu wel op zijn laatste benen. Mijn eerdere Picasso's hadden al veel eerder een nieuwe koppelingset gehad.
Een gemiddeld verbruik van 1:17,8 is naar mijn idee best redelijk.
Nu naar de nieuwe, weer een Grand Picasso, maar nu met een echte automaat.Ik ben benieuwd.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Opel Zafira - Citroën Grand C4 Picasso

Citroën Grand C4 Picasso vs. Opel Zafira Tourer - Vergelijkende Test

Test: Citroën Grand C4 Picasso (2013)

Dubbeltest - Ford C-Max vs. Citroen C4 Picasso

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld
