Citroen Grand C4 Picasso PureTech 130 Business (2016)

autoreview

Citroen Grand C4 Picasso PureTech 130 Business (2016)

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso PureTech 130 Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst158.833 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 7 Maanden

  • 129.703 km

In verband met wisselen van baan de lease Grand Scenic ingeleverd en in Maart 2021 deze Citroen C4 Grand Picasso gekocht. Gezin van 5 en optie om meer mee te nemen. Ofwel een 7 zitter. De keuzes; Peugeot 5008 (nieuwe model), Volkswagen Touran, Opel Zafira, Renault Grand Scenic (liefst nieuwe model) of Citroen C4 Grand Picasso. Peugeot de favoriet, maar helaas buiten budget en achteraf qua trekgewicht niet afdoende richting toekomst (1100 kg), Volkswagen Touran(geen feeling mee, ondanks dat een collega uit Duitsland daar best aardige alternatieven liet zien), Opel Zafira (geen 3 aparte stoelen), Renault ( geen 3 aparte stoelen). Dus dan toch de Citroen. Voorheen het vorige model in de "kleine"versie gereden en die beviel goed.

Na een aantal proefritten in alle uithoeken van het land kwam deze op ons pad. De eerdere proefritten hadden de twijfel over de 1.2 puretech icm 1272kg (wel 18kg minder dan de 5008) weggenomen. Rumoerig bij optrekken, maar daarna fluisterstil.

Bij een dealer in het zuiden des lands gekocht incl 6 maanden garantie. De aflevering ging prima en de regel; slijtage onderdelen <50% vervangen we bij aflevering, resulteerde in 3 nieuwe banden, 2 nieuwe remschijven, en rondom nieuwe remblokken.

Het is een business uitvoering uit de lease. Maar wel de nodige pakketten aangevinkt. Lederen bekleding met voor verwarmde stoelen, afneembare trekhaak, Led verlichting. (wat zit er niet op; Carplay & Panorama dak, iemand een idee hoe carplay erop te zetten? www zegt verkeerde hardware gaat niet lukken. Auto's van 1 maand nieuwer, andere hardware WEL aanwezig;-()

De bekende/beruchte distributieriem was ook reeds vervangen en behoeft pas weer vervanging bij 170.000. (harde eis nadat eerdere kandidaten die niet 100% konden laten zien).

Desondanks wel een aantal maal teruggemoeten naar de dealer. Gezien de afstand van 130km enkele reis niet plezierig.
Na 1 maand kwamen wij, uiteraard, midden op een kruising stil te staan. Uiteindelijk na 20 startpoging de weg hortend en stotend kunnen vervolgen. Eerste analyse van de dealer in de buurt: benzine in het absorptievat. Niet meer mee rijden, kostenindicatie: 2700 EUR (tank eraf, vervangen, moeilijk, dag kwijt,etc.etc.). Goed garantie en de dealer heeft de auto opgehaald met een autotransport en een huurauto achtergelaten. Het weekeind erop de auto's weer omgeruild.

Hierna gepoogd de afneembare trekhaak te monteren. Niet gelukt maar de dealer in de regio boot uikomst. Hij kreeg hem er ook met moeite op en af en uiteindelijk is het gelukt hem erop te zetten--- conclusie hij gaat er niet meer vanaf (kan wel, maar teveel gedoe).

Vlak voor de vakantie een chiptuning stage 1 gedaan. De 15 pk extra is verwaarloosbaar, de 40nm extra das wel prettig/merkbaar.

Dan op vakantie naar het zuiden, tussen de coronaregels door. Dakkoffer, 100+kg tent(artikelen)+ toebehoren, 5 man bepakking, dakkoffer en fietsendrager. Geslaagd qua reisgenoot heen en terug. Tijdens de 2de week kwam er wel wat geluid uit de voorkant, dus toch bij terugkomst even langs de lokale garage. Klein beetje speling op de stabilisatorstang, maar niets ernstig. Een extra vakantie naar het oosten van Europa kon beginnen. Ook hier (op de geluiden na uit de voorkant) voorbeeldig gedragen. Helaas ook hier geen feitloos einde. De gasveren van de achterklep begaven het. Bij terugkomst dan toch maar naar de dealer. Afspraak stabilisatorstang en gasveren.

Het goede nieuws; ik kom op de reparatie wachten en idd na 1,5 uur was de auto weer gereed. Het slechte nieuws. Het was niet de stabilisatorstang. De schokbrekers moesten vernieuwd worden. Gevolg weer een afspraak bij de dealer en weer naar het zuiden des lands. De schokbrekers vervangen, maar toen het uitlijnen... dat moest extern en kon niet achtereenvolgend. Gevolg 12uur van huis voor 2 schokbrekers.

Het scheelt wel een aardig stukje qua stuurgedrag en het gekraak uit de voorkant is verdwenen. Alles binnen de garantie en op kosten van de dealer vervangen. Qua service dus geen klachten, maar wat had men vooraf al niet kunnen zien. Ook de laatste afspraak, natuurlijk super dat het zonder gemor vervangen word, maar om dan om 8.30 uur af te spreken, "want dan pakken we hem gelijk aan" en vervolgens 11.00uur horen dat de schokbrekers vervangen zijn, maar dat uitlijnen om 16.00 uur extern gaat gebeuren..... niet dat ik even naar huis rijd op de fiets.....(ook niet met de leenauto).

Nu bevalt de auto prima, maar ik wacht nog een jaartje na dit eerste halfjaartje alvorens te roepen dat ik dezelfde auto nogmaals zou kopen.

Dan het verbruik; Bepakt en bezakt op vakantie incl. snelheden die in omringende landen soepeler zijn dan alhier. 1:12. Woon-werk; 1; 16-17, 90% snelweg. Naar de super, het voetbalveld, het zwembad; 1;10. Kortom gem sinds aanschaf; 1:14 (op de app).

Ondanks corona, maar dankzij 2 vakanties toch 17.000 gereden. Op naar 2022.

8 maanden en 1ste (kleine) beurt

  • 133.700 km

Waarschijnlijk vanwege 2 verre vakanties en het soepelere coronabeleid, stiekem toch alweer 20.000km gereden vanaf half Maart. Na de laatste update en einde garantie geen nieuwe gekke dingen meegemaakt.
Wel vroeg de Citroen om service. Dus braaf een kleine beurt afgesproken bij een Citroen specialist (vh dealer). Geen gebreken gevonden, koelvloeistof gechecked en waarden waren als "bij nieuw". Als bonus een navigatie update en Citroen pechhulp cadeau. Op naar de APK juni 2022.

Verbruik tot en met nu: 7,3 per 100km (ofwel 1 op 13,69). Woon werk kan 5,9 en zuiniger (als we ons wel aan de snelheid houden), maar vnl nu (ook niet meer) naar de voetbal en andere sporten. Dan houdt het met 20km wel op en dan is 7,3 niet slecht.

De tuning kan ik wel steeds meer waarderen en dan met name de toename in koppel (+40nm).

10000 km verder

  • 143.000 km

Weer 10000 km verder. Een wintersport/oud en nieuw in het buitenland, waar winterbanden gewenst zijn. Bij aankomst 3 uur s,nachts gaf de temperatuurmeter -15 aan. Daags erna naar de piste over deels besneeuwde wegen. Uiteraard voor de trip winterbanden eronder gelegd. Prima ervaring in het buitenland en de gegeven condities. Nu geen skibox oid, maar ook geen negatieve ervaringen (schokbrekers/gasveren). Al met al 5000 km gereden en met kruissnelheden van 150+ o heen en terugreis en winterbanden kwamen we qua verbruik op 1 op 12 ( niet ontevreden over). In NL gaat het verbruik nu naar 1 op 14, met uitschieters naar 1 op 17. Straks weer naar de zomerbanden.
Hiernaast ook carbon cleaning op locatie laten uitvoeren. Verschil? Voornamelijk tussen de oren. De PT 1.2 is ,volgens mij, wat gevoelig voor afzettingen en met de befaamde(beruchte) distributieriem,” better save then sorry”.
Afgelopen weekeind een SMEG converter unit laten inbouwen. Doel: Carplay, uitkomst: Carplay, maar momenteel met 50% ondersteuning qua geluid. Dit zou via de AUX moeten gaan, maar nog niet geheel uitgevonden hoe de AUX nu permanent ingeschakeld te hebben. De connectie met de telefoon(bedraad) werkt wel. Nog even op onderzoek uit. Mensen met Lexia zouden de AUX ingang kunnen activeren, maar de dealer ook. Opgelost! Alles via de Carplay!

Hiernaast comfort en met carplay wel alles wat men kan wensen aan boord. Wellicht met de zomerbanden straks iets zuiniger, maar grote kans dat ik die wedloop ook loslaat en gewoon ga genieten van de voiture. Op naar de zomer 2022.

Tja,,,,.

  • 150.000 km

Kom maar door met opmerkingen betreffende Franse auto's, Puretech, torretjes etc.etc.......
150.011 km.... motorstoring rood, stop! Diagnose; Distributieriem kapot (niet afgescheurd, in de motor geslagen).
Historie: Onder Citroen coulance op 77K (2019) een nieuwe motor incl nieuwe distributieriem. Nu 73K verder distributieriem. Garantie/Coulance Citroen.nl --> 0. De verkopende dealer en de dealer die de reparatie heeft uitgevoerd (Vandermaat Enkhuizen) verdienen een grote pluim, maar Citroen.nl..... Uiteindelijk incl het nodige onderhoud en APK een schade dichterbij de 2.000 EUR dan bij de 1.000 EUR. Goede nieuws, de komende 73K (hopelijk) geen grote kosten ;-) (of was de interval nu 100K??).

Nu de auto 2 weken kwijt geweest, maar hiervoor viel op dat het verbruik met 100 km/uur aardig kan zakken. Zomerbanden en temperaturen hebben wel de nodige impact. Voor de rest hetzelfde als voorheen. Comfortable en functioneel. Op naar Italie voor de zomervakantie....fingers crossed!

Uitlaat

  • 158.833 km

Bijna 9000 km verder incl de vakantietrips. Bij het grote onderhoud ook aangegeven dat er een rammel in de uitlaat zat. Dat was niet opgelost. "Gelukkig"kon men dat na diagnose (factuur belandde keurig in de mailbox) oplossen voor wederom een bedrag van 4 cijfers. De middendemper bevat "schotjes" en 1 (of meerdere) daarvan zaten los. Bij de universele garage om de hoek een oorspronkelijke middendemper voor de helft laten vervangen. Ook liet hij de tussendemper , oud en nieuw zien. De oude was "gemaakt"door hier een paar deuken in te slaan......

Verbruik nog prima (1op 16) gecombineerd, maar vooral op de snelweg eerder 1 op 19/20 bij iets boven max snelheid.
Comfort en gebruiksgemak ook prima. Hopelijk de komende 2 jaar minder onderhoud en verassingen.

Gaat er hierna nog een citroen komen...... mwah...nee.

2,5
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens