Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Een tevreden rijder
- 15.000 km
Na vele jaren veel rijplezier in diverse Peugeots en een enkele uitstap naar de gevestigde Duitse orde, in 2012terug op het Franse honk, maar geen Peugeot. De DS5 1.6eHDI ESG van Citroen was het en is het. Wat een afwerking en bovenal wat een mooi design. Natuurlijk doe je concessies, maar dat hoort erbij. Een schaap met 5 poten bestaat ook niet.
Na veel rijplezier aangeboden door Citroen Bennie Wilmink, ging ruimte ons wel parten spelen. Ik werd verleid tot het maken van een proefrit in de nieuwe C4 Grande Picasso. Daar waar gezegd werd en wordt dat de DS serie qua kwaliteit een stap verder gaat dan de C-serie kan ik na 15.000 km zeggen dat alle nieuwe C-modellen, waaronder deze Grande Picasso wel erg dicht in de buurt komen en tenminste beter aanvoelen dan de vergelijkbare Duitse gevestigde orde. Hulde aan Bennie Wilmink die zonder veel woorden ons het heeft laten ervaren. Immers een proefrit zegt meer dan 1.000 woorden.
Even wat feiten: verbruik 1:19,6 (ik ben geen zondagsrijder) bij 150km/ uur minder dan 2.500 tpm (wat een rust) en dan nog altijd 1:15. Natuurlijk was de nieuwe 2.0 eHDI met 150PK prettiger en lees ik de diverse reviews daarover, maar dat vergelijk is eigenlijk niet realistisch. Vergelijk deze 1.6 eHDI met de 1.6 VTI, of 1.6 THP. Dan is de keuze eenvoudig; de 1.6 eHDI gaat er met de eer vandoor. Met name rust op de snelweg, verbruik en het merkbaar hogere koppel zijn doorslaggevend.
Binnenkort een aanvullende update wanneer wij ermee naar Kroatië zijn geweest, wij kijken er nu al naar uit.
Een uiterst tevreden C4 Grande Picasso rijder.
Nog tevredener
- 21.000 km
Op mijn verzoek heeft autobedrijf Bennie Wilmink de eerste beurt vervroegd uitgevoerd. De vakantiebelasting in termen van reisafstand, gebruik airco, bepakking etc. hebben mij hiertoe besloten. En ik kan zeggen dat zij dat uitstekend hebben gedaan! Dat merk je onmiddellijk aan de loop en het verbruik. Wat is dit een heerlijk blok, waarbij het gemiddelde verbruik vanaf ingebruikname nu op 1:19,8 staat.
Dan nog even over de vakantie zelf. Natuurlijk merk je dat het relatieve kleine blok moeite heeft de (vakantie) massa in beweging te brengen en heb niet met volle bepakking links bij de stoplichten gestaan. Waar ik mij echter over blijf verbazen is het gemak (zodra je de eerste versnelling voorbij bent) waarmee het blok oppakt vanaf 1.250 t.p.m. en daarna makkelijk door 'sleurt' naar illegale snelheden. En dan komt het; op de heenreis van de vakantie was er sprake van een lang vlak en onbereden stuk snelweg en de auto tikt een top aan van 210 km. Tja...., wat zal ik zeggen; verbazingwekkend.
En wat ik al eerder heb gememoreerd is het verbruik. Volle bepakking, kruissnelheid 150 km/hr airo voor en achter ingeschakeld, 3.000 km visa versa en dan 1:17,8. Zeer goed!!
Tot slot in antwoord op een vraag van een lezer en in antwoord (ongevraagd) op de autobladenkritiek over de ergonomie. De auto en het dashboard is en blijft een bijzondere verschijning. Natuurlijk, wanneer je gewend bent aan knoppen te draaien en te drukken, is het wennen. Maar ben je gewend dan gaat het intuïtief. Ik lees daarover ook andere verhalen, maar wil die toch ook wel relativeren. Thuis zetten wij tegenwoordig toch ook de thermostaat, TV en verlichting met een tablet en/of smartphone aan.......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.