Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 150 Business (2014)

autoreview

Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 150 Business (2014)

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso BlueHDi 150 Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst174.966 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste week

  • 1.248 km

Wat een ramp auto!

Een week na het ophalen van de nieuwe Citroen. Hij voldoet zeker aan de verwachtingen. Een lekker ruime auto met veel mogelijkheden en zitruimte voor de kinderen.

Details:
Grand C4 Picasso Blue HDi 150 Business
Lederen bekleding Claudia
JBL HiFi Systeem
CD speler
Pack Drive Assist
Pack Park Assist 360°
Panoramisch vast glazen dak
Pack Style 3D
Afneembare Trekhaak
Rubber matten

De auto ligt, ondanks de omvang lekker op de weg. Hij vertoont een klein fluitje bij het raam, maar daar zal ik de dealer nog eens naar laten kijken.

De stoelen zijn goed, mooi leer. Jammer data de bijrijdersstoel niet automatisch verstelbaar is.

De software is de laatste versie, maar vertoont nog wel wat vertaalfouten.

De adaptieve cruisecontrol had voor mij niet gehoeven, je kunt de afstand niet korter instellen dan 1 sec op je voorganger, en dit onthoud hij niet en moet je telkens weer opnieuw ingeven.

Jammer dat de Xenon verlichting niet beschikbaar was voor deze editie op het moment dat ik bestelde. Dit is nu wel het geval.

Deze grote zware auto wil je niet rijden met minder dan 150 PK, ik heb testgereden in de 1.6 diesel, maar deze komt echt vermogen tekort als je veel op de weg zit en niet bij het inhalen wil terugschakelen naar de 3.

Het is jammer dat de AdBlue (17liter reservoir) maar 20.000 km mee gaat, terwijl de beurt interval 30.000 km is. Dit zal je dus zelf moeten bijvullen. Zonder AdBlue start de auto niet meer.

De afwerking van de auto is super, overal is aan gedacht, er zijn mooie materialen gebruikt. Bij deze 7 zitter zijn de twee laatste stoeltjes goed bereikbaar door een vernuftig opklapsysteem en de brede achterportieren.

De aansluiting zijn ook top voor elkaar (1 x 12v, 2xUSB, 1x Aux, 1 x 220v stopcontact)

Bij de 2e zitrij zitten bij de voeten 2 opbergvakken, als je kiest voor de JBL audio wordt in 1 van deze vakken de subwoofer geplaatst.

Het gemiddelde verbruik komt bij mij uit op 1:14

Eerste twee weken

  • 2.850 km

De eerste twee weken rijden in deze auto zijn bijzonder goed bevallen. Inmiddels is het duidelijk hoe alle opties werken.
Het verbruik is inmiddels gemiddeld 1:17,5 met vooral veel snelweg kilometers.

Er zijn een paar storende punten, waarbij ik moet nagaan of dit aangepast kan worden.
De adaptive cruisecontrol kan ik niet verder terugzetten dan 1 sec ten opzichte van de voorganger. Dit is op een rustige weg prima, maar in de spits is deze afstand te groot, waardoor andere auto's continue voor je invoegen waarop de moter weer inhoud tot hij 1 sec afstand heeft (en dan terugzakt van 130 naar 110 op de linkerbaan). De optie van 0.5sec zou hier in opgenomen moeten worden om veilig op de cruise control te kunnen rijden.

De navigatie heeft af en toe moeite met de opbouw van de kaarten. Zo kijk je regelmatig naar een streep, terwijl de rest van de kaart details nog moet worden opgebouwd.

De "automatische" ruitenwissers moet je elke keer aanzetten. Ze gaan niet automatisch aan als het begint te regenen.

De gevoeligheid van de automatische verlichting is niet in te regelen, waardoor je veel met je dimlicht aanrijd in plaats van alleen de LED verlichting.

De automatische parkeeroptie maakt nog als eens fouten. Een acute rem actie heeft al enkele aanrijdingen tijdens het parkeren voorkomen.

De JBL audio is van goede kwaliteit en zeker een aanrader. Helaas is het niet mogelijk om bij gebruik van de CD speler deze de muziek naar de HDD van de auto te laten kopiëren.

Controle van de climate control laat zien dat deze niet klopt met de auto temperatuur binnen. Bij 21,5 graden ingesteld komen twee (analoge en digitale) losse thermometers niet verder dan 20 graden.

De motor is niet dominant aanwezig zoals bij sommige oude diesels. De 150PK is wel een must wil je een beetje normaal mee kunnen in het verkeer en niet bij elke actie willen terugschakelen.

Tot de volgende update!

Tussentijdse update

  • 6.255 km

Ik kan echt alle opmerkingen van Flowervalley onderschrijven. Ik ervaar dezelfde punten.

De auto rijd prima, 150pk is genoeg vermogen om normaal mee te kunnen op de linkerbaan.

Jammer dat niet alle knoppen in de auto verlicht zijn. Ook het ontbreken van een qwerty keyboard is heel vervelend.

Is er iemand met ervaring met Multi City Connect? Ik overweeg dit, maar de kosten van bijna 400 euro brengen me aan het twijfelen.

De afneembare (thule) trekhaak is niet echt makkelijk aan te koppelen. Dit ben ik wel anders gewend.

Het verbruik komt uit op 1:15,7 met merendeels snelweg kilometers en een gemiddelde snelheid van iets boven de 77km/h.

Tussentijdse update

  • 14.740 km

De auto loopt lekker, ik kan niet anders zeggen. De eerder genoemde problemen blijven bestaan...

De gevaren driehoek in de achterklep is al 20 keer met klepje en al op de grond gevallen. De sluiting hiervan is inmiddels defect.

De fluittoon heb ik nog steeds, maar deze verdwijnt als ik de ventilatie uit zet ?!

Het gemiddelde verbruik komt uit op 1:17 bij vooral veel snelweg kilometers.

Het gebrek aan opbergruimte in de auto begint me wel te irriteren. Alle mogelijke opbergruimtes zijn standaard gevuld.
Zo ook de vakken in de vloer: 1 x subwoofer,1 x compressor.

De lades onder de stoelen zijn verdwenen door de elektrische stoelbediening.

Het handschoenenkastje is gevuld met een CD speler, waarom heb ik dat ding besteld, gebruik hem bij nader inzien toch niet.

Het afschermdoek van het panorama dak laat nog erg veel licht (en warmte) door. Dat belooft wat deze zomer.

Ik heb besloten geen USB dongle te gaan kopen voor MultiCity connect.

Daar zijn we weer

  • 20.204 km

Ik blijf redelijk tevreden met deze auto.
Ondanks de bijzonder slechte software.
Ik begrijp werkelijk niet dat er nog geen spoed update beschikbaar is.

De wegenkaart is niet up2date
Taalfouten in de software
Systeem blijft zeker 2 maal per maand hangen
Het systeem in zijn geheel is bijzonder traag.

Verder heeft de voetensteun van de bijrijder het begeven. De gevaren driehoek heb ik inmiddels vast moeten tapen in de achterklep.

De auto heeft (bij nu 20.000km+) nog geen
signaal gegeven dat ik de AdBlue moet bijvullen. Tja...

De ruitenwissers zijn bij hogere snelheden (vanaf 160 km/h) niet krachtig genoeg om de ruiten schoon te krijgen.

De adaptive cruisecontrol is een RAMP!
Hier is niet mee te rijden in Nederland.
Waarom hebben ze mij dit niet verteld in de showroom? Evenals het 360 graden camera systeem. Wat een superslecht vertekend beeld geeft dit.

We tuffen verder

  • 36.890 km

Het vermogen van de auto is me niet tegen gevallen in de bergen. Deze 150pk is wel een must,als je met vouwwagen of caravan wil rijden. Gemiddeld verbruik is 1:17

Ik heb gereden in de 1.6 HDI, dat is leuk als je 75 bent, niet vooruit te branden.

De auto is ook voor een beurt bij de garage geweest. Van de lijst met 32 klachten/vragen hebben ze er toch 3 kunnen oplossen.
De overige punten moeten ze op terugkomen of kunnen ze niets aan doen omdat het software is. Tot nu niets meer van de Citroen garage gehoord.

De software in de C4GP is echt slecht, langzaam en instabiel.
Regelmatig een zwart scherm, vervelend citroen logo bij het wegrijden, zodat je de navigatie niet kunt gebruiken, taalfouten etc.
De kaarten blijken echt oud te zijn, bestaande wegen van 2011 kent hij niet.

De benensteun blijft haperen, ook hier kan men niets vinden.

De JBL installatie geeft een ok geluid, maar ook deze hapert met regelmaat indien er muziek gepeeld wordt van een USB stick of iPhone. Het display thema veranderen wil dit nog wel eens oplossen, dan krijgt de computer een reboot.

Dont's :
bestel geen adaptive cruise control, daar is niet mee te rijden in de nederlandse spits.

Bestel geen 360, dit beeld ziet er niet uit
en is van geen waarde.

Bestel geen rubbermat in je kofferbak, deze sluit niet aan op de achterbank, maar laat een gat open waar vuil en spullen in vallen.

Ik kies de volgende keer weer voor een degelijke (Japanner of Duitse)auto, alle storingen in de computer/software ben ik nu echt wel beu. Ook al moet de auto nog 3 jaar rijden.
Men had mij verzekerd dat deze degelijk en goed getest zou zijn. Dit kan ik me met alle klachten in alle reviews niet voorstellen.

Geen verbeteringen - redelijke auto, slechte elect

  • 60.620 km

Ik kan er maar niet aan wennen, alle storingen in deze auto. Echt een drama in verhouding met mijn vorige auto's.

- Airbags die spontaan melden dat ze het niet meer doen,
- Het spontaan rebooten van het hele systeem terwijl je op de snelweg zit.
- De zelfmoord stand (Adaptice Cruise Control)
- Spiegels die niet goed meebewegen
- Park distance control die afgaat voor een verkeerslicht
- Ruitenwissers die niet sterk genoeg zijn om bij hoge snelheden de ruit schoon te houden
- De Add-Blue die al na 15000 km op is, terwijl de beurten om de 30000 km gepland worden.
- De kosten die men rekent voor een nieuwe wegenkaart
- De vele garage bezoeken met interieur verlichting die niet meer werkt.
- etc. etc. #zucht

Stiekem ben ik de auto nu na 1 jaar al wel beu. Wat een slechte kwaliteit. Ik begrijp dat het geen Audi of Toyota is, maar voor de 42.000 euro van deze auto mag je toch wel iets degelijks verwachten.

Nieuwe computer

  • 64.320 km

Na wederom bij de garage te zijn geweest om het dossier aan te vullen, mikt Citroen nu op het vervangen van de centrale navigatie unit (boardcomputer).

Het bestellen hiervan duurt 2 weken en daarna moet ik weer terug, om de auto een dag kwijt te zijn voor deze vervangingsactie.

Vandaag ook weer op het nippertje een aanrijding weten te voorkomen door eigen ingrijpen op de adaptive cruise control. levensgevaarlijke opties.

Verder heb ik er nog een probleem bij gekregen in de vorm van het niet meer werken van mijn USB poorten, lampjes achter en lampje in het centrale console. zekering vervangen maar hij doet het nog steeds niet doordat de zekering weer kapot gaat.

Ook spontaan de melding dat het automatisch inparkeren niet mogelijk is. Ook gaat in de linker spiegel de dodenhoek detectie aan terwijl er in geen velden of wegen een auto is te zien.

Het navigatiesysteem is geen feest. Bijzonder langzaam, geen qwerty keyboard, zeker niet nauwkeurig. Ook zijn veel oude straten zijn niet bekend of stuurt hij je wegen in waar je niet in mag/kunt.

Wederom (een week) bij de garage

  • 67.400 km

Omdat de problemen zich blijven voordoen en men ook bij de garage het beschamend vind dat er elke keer weer een nieuwe afspraak gemaakt moet worden, is er nu besloten om de auto een week bij de dealer te laten staan.
Dit met het doel, het oplossen van de lijst met 20+ problemen/issues met de auto.
Al snel werd ik gebeld dat ik me er op moet voorbereiden dat enkele klachten bekend zijn en worden geschaard onder "product eigenschap".
Jammer meneer, wij kunnen hier niets aan doen.
Denk dan aan taalfouten in de software, het niet kunnen instellen van de gevoeligheid van de automatische ruitenwissers en verlichting.

Het vervangen van het touchscreen heeft niet mogen baten. De computer blijft rebooten tijdens het rijden. Het idee is om ook de computer zelf te vervangen in plaats van alleen het input device (touchscreen). Men heeft de laatste keer ook niet de laatste SMEG versie geïnstalleerd, omdat dit te lang zou duren.

Ik moest me er wel op voorbereiden dat dit wel eens langer kon duren dan deze week. Verbaasd hoor ik dat Citroen geen 24-uurs onderdelen leveringen kent zoals andere merken. De levering van een dergelijke computer kon bij Citroen wel eens 2 weken duren. Ik blijf me verbazen.
Voor mij geen Citroen meer, dat is zeker.

Update van een paar puntjes van aandacht

  • 68.500 km

De auto is dus een weekje bij de garage geweest.
Niet dat er veel is opgelost en sommige storingen hebben zich al weer voor gedaan, maar goed... "het is dan ook geen Audi meneer"
Veel wordt afgedaan met "software probleem"

Een kleine opsomming van wat storingen van de laatste tijd:

De voetensteun van de bijrijder werkt dan wel, Citroën: Nieuwe rail met motor gemonteerd

Het kleine scherm reboot ‘te pas en te onpas’ , geeft foutmeldingen, of blijft hangen met een blauw scherm. Ook na het vervangen van het touchscreen blijf ik fouten houden “freeze” en reboots ervaren.
Citroën : Hier komt een software update voor / alleen onbekend wanneer

Er zitten taalfouten in de computer, zo heet de navigatie bijvoorbeeld : NAVIAGATIE.
Citroën: Product eigenschap, kunnen we niets aan doen

Bij het afspelen van muziek vanaf een USB stick (onafhankelijk wel type) pakt hij niet alle bestanden. (alleen de eerste +/- 80 muziek files)
Citroën: Hier komt een software update voor / alleen onbekend wanneer

Kan niet zoals beloofd muziek van de optioneel bestelde CD speler naar de interne harddisk kopiëren.
Citroën: Dit kan alleen vanaf de USB / dus NIET vanaf de CD

Bij hogere snelheden of harde wind kunnen de ruitenwissers de wind niet aan en maken niet meer de hele ruit schoon
Citroën: Product eigenschap, kunnen we niets aan doen

De rechter spiegel gaat keurig naar beneden als de auto achteruit rijdt, maar komt de helft van de tijd niet altijd terug in de oude stand
(al eerder opnieuw “ingeleerd” maar dit helpt niet). Ook komt de spiegel mechanisch niet altijd goed terug na het uitklappen.
Citroën: Produkt eigenschap
(hij is nu helemaal defect en klapt niet meer in)

De Citroen eTouch App doet het niet meer sinds de upgrade naar Apple IOS8.2
Citroën: Komt een software update voor / Alleen onbekend wanneer

De auto blijkt levensgevaarlijk als hij op de cruise control staat. Hij blijft vaak gas geven tot enkele meters voor de voorganger om daarna met een piet uit te schakelen.
Citroën: Dit werd waarschijnlijk veroorzaakt door een te lage accuspanning / accu vervangen

11. Lampje in het midden console is defect, zekering vervangen maar zonder succes.
Antwoord : Deze werken weer (inmiddels weer defect)

12. De lampjes bij de vliegtuigtafeltjes doen het niet meer.
Antwoord : Deze werken weer (inmiddels weer defect)

Auto geeft regelmatig aan dat er een voertuig in de dode hoek zit (lampje) terwijl dit niet zo is.
Citroën: Hier komt een software update voor / alleen onbekend wanneer

Regelmatig zit de navigatie naast (20-50 meter) het punt waar de auto zich daadwerkelijk bevind.
Citroën: Hier komt een software update voor / alleen onbekend wanneer

Systeem reageert in zijn geheel traag. Bij het wegrijden van de auto is de navigatie niet klaar voor gebruik.
Citroën: Hier komt een software update voor / alleen onbekend wanneer

Af en toe komt het voor dat in bij achteruitrijden het dashboard niet op het normale beeld van de achteruitrij camera springt, maar een volledig leeg/blauw vlak laat zien?
Citroën: Hier komt een software update voor / alleen onbekend wanneer

De automatische verlichting mag van mij iets later inschakelen. En de automatische ruitenwissers mogen iets eerder stoppen. Misschien is dit in te stellen?
Citroën: Product eigenschap, bij Citroën kun je dat niet instellen zoals bij andere merken wel kan.

Op de snelweg krijg je plots een waarschuwing dat het automatisch inparkeren niet langer werkt?
Citroën: Hiervoor is een vervangende parkeerhulp computer besteld, deze staat backorder.

Terugkerende fout “storing in de gordels/airbag”
Citroën: Accuspanning / stekker onder de voorstoel hersteld

Inmiddels is de software update binnen en mag de auto deze week voor de 11e keer naar de dealer.

Software update

  • 69.000 km

Een kleine update van over mijn enfant terrible.
De vermeende software update welke alle problemen had moeten oplossen heeft niets gedaan. In tegenstelling tot de verwachting van de Citroen engineers, constateerden de monteurs zelf al dat dit niet de oplossing was. Ze moeten opnieuw terug naar Citroen voor het verzinnen van een andere oplossing.

Verder blijkt er een kabelbreuk in een kabelboom in de bijrijdersstoel te zitten. Deze heeft de garage niet op voorraad (wat wel?) en moet worden besteld en vervangen.

De bestelde parkeerhulp computer blijkt de verkeerde, deze past simpelweg niet. Er moet een nieuwe worden besteld.

De rechter spiegel van de auto klapt niet meer in. Geconstateerd dat dit een mechanisch defect is, ook hier moet een nieuwe spiegel voor besteld worden.

Kortom, er komt weer een nieuw bezoek aan de dealer aan...

Software update

Telefoon van de dealer, de nieuwe software update vanuit Magneti Marelli is eindelijk binnen uit Italië (op een USB stick). Evenals de nieuwe spiegel (in kleur gespoten) en de andere onderdelen.

De software wordt nu eerst door de dealer op een andere auto getest waarna ze, bij succes, deze update ook op mijn C4 Grand Picasso HDI willen doorvoeren. Klinkt het vreemd als we een klein beetje sceptisch zijn?

Hopelijk hebben ze nu wel een stukje kwaliteitssoftware gemaakt... afwachten tot de dealer belt voor het maken van weer een nieuwe afspraak.

SMEG+ Update

  • 73.000 km

Opnieuw een bezoek aan de dealer. Nu voor de SMEG+ update welke eindelijk is gearriveerd. Ook de andere problemen zijn zo veel mogelijk opgelost.

We zitten nu op versie 5.2 van jan-2015 vna Magneti Marelli. De eerste ervaring is goed.

De prijslijst van de Grand Picasso laat zien dat het mogelijk wordt op de "Adaptive Cruise Control"uit te zetten. Dit is een optie die veel gevraagd wordt omdat de werking ervan sterk te wensen overlaat. In versie 5.2 is dit helaas nog niet mogelijk.

Hopelijk komt ik de komende 2 jaar niet meer buiten de beurten om bij de dealer en is alles nu opgelost.

Nieuwe problemen

  • 75.085 km

Jammer, de software update heeft niet gebracht wat we er van gehoopt hadden.

Er komen nu blue/black screens totale uitvallen van het grote scherm, zodat je ook niet meer kunt zien hoe snel je rijdt.

Ook is de melding van de storing in de airbags weer terug van weggeweest.

2e dealer en onafhankelijk expert

  • 85.000 km

De SMEG+ en andere problemen blijven zich opstapelen. Voor mij is de maat vol. De berijdersdesk van Athlon carlease maar weer op de hoogte gebracht van alle ellende.

Op mijn verzoek is de auto enkele weken geleden opgehaald en door Athlon bij een "premium" Citroen dealer ter reparatie aangeboden. Daar staat hij nu al bijna 4 weken...

Vandaag bericht ontvangen dat Athlon voorstelt om Dekra als onafhankelijke partij naar de auto te laten kijken.

Dekra moet kijken of de auto na 4 weken van reparatie en vervanging is 'zoals Citroen hem heeft bedoeld'. Ik hoop dat ze daarmee bedoelen "om probleemloos en veilig van A naar B te gaan".

To be continued...

Accepteren en doorgaan

  • 98.235 km

Na het laatste garagebezoek en een 2nd opinion zijn we met de auto op vakantie naar Frankrijk geweest.

We hebben 3500km gereden waarvan een goede 2000 met onze vouwwagen er achter.

De auto heeft zich goed gehouden. Geen vreemde problemen, geen uitval van schermen.

De punten waar eerder over is gesproken als de adaptive cruise control, zijn niet beter geworden. Dit wordt afgedaan als een product eigenschap. Gewoon een slecht product dus.
De opmerking 'dat is een producteigenschap' is bij veel irritante punten benoemd.

De auto werkt verder prima. De laatste software update (zonder taalfouten!) is ook goed. Enkele iconen zijn anders, maar ik heb het idee dat deze versie veel stabieler is.

Aankomende week maar weer even naar de garage voor het stuur dat piept bij het draaien. Het is allemaal acceptabel, maar ik wil NOOIT meer een Citroen op mijn oprit.

AddBlue bijvullen - Status onveranderd

  • 108.790 km

De auto lijkt stabiel, we zijn gewend aan de aangeboren gebreken en verder vertoont de auto geen vreemde dingen meer.

Hij verbruikt iets meer olie dan hij zou moeten doen, maar dat kon te maken hebben met de bijna 110.000km die ik er inmiddels mee gereden heb.

't is geen topper, maar voor nu prima. We kijken uit naar het moment dat hij de 180.000km laat zien.

Je kunt zeggen dat ik kritisch ben, maar voor 41.000 euro mag je best iets verwachten. (Voor de ouderen onder ons: 90.352 gulden)

Grote beurt

  • 113.700 km

Vandaag de auto voor een grote beurt gebracht.
Er worden twee banden vervangen, de riem.
en de reguliere grote beurt zaken.

Verder moet de stuurkolomschakelaar vervangen worden omdat het stuur piept. Deze heeft bij Citroen een levertijd van een week, dus er moet een nieuwe afspraak voor gepland worden. Tja, we zijn niet anders gewend.

Ook is de geluiden unit 'schor', alle geluiden in de auto klinken als een robot. Daar heeft men de oorzaak nog niet voor kunnen vinden. Het geluid van het knipperlicht doet het soms wel en soms niet. De auto moet nu in ieder geval 2 dagen bij de garage blijven staan...

Zelfde problemen, iets meer rammelen, maar zonder

  • 130.025 km

De problemen met de adaptive cruise control blijven, de auto verbruikt meer olie dan in het begin. 1 liter op +/- 4500km.

Ook de nadere ergernissen zijn inmiddels gewend en geaccepteerd. Motorisch geen problemen meer gehad.

De navigatie is wel echt slecht te noemen. Veel onbekende weken (kaart okt. 2015), de route begeleiding en file info is slecht. Ik gebruik tegenwoordig google maps maar als navigatie. Veel beter an preciezer.

Daar gaan we weer... onderdelen vervangen!

  • 148.800 km

Nadat de 'lane departure warning' er mee is gestopt, toch maar weer schoorvoetend naar de dealer gegaan.

Onderzoek van een dag wijst uit :
- De linker spiegel moet vervangen worden
- De navigatie unit moet voor de 3e keer vervangen worden
- De druk cylinder van de koppeling moet vervangen worden

Al met al 2.240 euro, geen garantie, geen coulance.
Wederom blij dat het niet mijn privé auto betreft.

Inmiddels wacht ik al meer dan een week op het binnenkomen van de onderdelen. Next day delivery kennen ze nog niet bij Citroën.

Citroen laat het alweer 3 weken afweten

  • 150.330 km

Na mijn laatste bezoek aan de garage laat Citroen het al weer 3 weken afweten met het leveren van de benodigde onderdelen.

De defecten geconstateerd aan deze C4 Grand Picasso zijn blijkbaar zo lastig, dat de verwachting is dat het laatste onderdeel binnen nu en 2 weken (lees 5 weken levertijd!!) binnen is voor vervanging.

Enkelen mogen mij dan als zeurpiet afschilderen, maar je verwacht toch van een autofabrikant anno 2016 dat ze een onderdeel toch wel binnen 3 dagen kunnen leveren. Citroen niet, zij laten de klant rustig 3 weken wachten zonder excuus en zonder terug te koppelen dat ze weer niet kunnen leveren.

Garage bezoek voor een deel van de reparaties

  • 153.275 km

Citroen kan nog steeds de nieuwe navigatie unit niet leveren. Ze weten ook niet wanneer ze dat wel kunnen. Problemen met de leverancier is de reden. Heel vreemd.

Vandaag dus alleen de reparatie van de spiegelunit en de koppeling.

Ook de kabelboom bij de AdBlue tank moet worden vervangen.

Daarnaast even de APK en een terugroepactie op het instrumentenpaneel.

We tellen de dagen af tot iemand anders in 2017 de gelukkige eigenaar wordt van deze Franse vriend.

Navigatie unit vervangen

  • 155.755 km

Na meer dan 12 weken wachten is het Citroen eindelijk gelukt om een andere navigatie unit te leveren.

De OS versie is exact hetzelfde als de oude unit, ben erg benieuwd waarom dure deze vervanging nodig was.

Systeem versie: SMEG5.2.C.R1 (gelijk aan de oude)
Kaart versie : DbDw_281/Gr_402 CD 26050
Weergave versie: 31.1 CD 26050 08-01-15

Bij de vervanging van de navigatie unit is verder al mijn data verloren gegaan. Dit was 10GB aan muziek, contacten, navigatie favorieten, opgeslagen POI's en foto's, die nu verdwenen zijn.

Gordel & spanner vervangen

  • 154.212 km

Ik was het bijna vergeten, maar er zat nog een garage bezoek tussen.

Na het vervangen van alle andere onderdelen, blijkt nu dat ook de linker gordel & spanner vervangen moet worden.

Deze hadden we nog niet gehad inderdaad. Na een dag of 3 wachten is de gordel vervangen en werkt ook de lane departure warning weer.

Echoput zonder connectie

  • 163.256 km

Na het vervangen van centrale computer is het er allemaal niet beter op geworden.

Naast het feit dat ik alle contacten en muziek kwijt ben, de dealer een oplossing zou zoeken maar niets meer van zich heeft laten horen, heb ik ook serieuze problemen met een echo met bellen en het verliezen van mijn Bluetooth verbinding.

Omdat ik inmiddels een andere auto heb besteld en echt geen zin heb om weer de fijne vrienden van Citroen te bezoeken laat ik het maar zo. Mogelijk dat ze dit bij een volgende beurt kunnen oplossen. Het einde is in zicht!

Toch weer terug naar de garage

  • 166.325 km

Omdat het vermogen haperde, toch maar een bezoekje gebracht aan de dealer. Daar hebben ze ook direct een servicebeurt uitgevoerd.

Vervangen:
- Distributieriem
- Waterpomp
- Interireur filter, luchtfilter en brandstoffilter

Deze laatste bleek de oorzaak van mijn vermogen issue omdat deze niet eerder was vervangen om onbekende reden.

De echo in de carkit hebben ze niet kunnen oplossen.

Tussentijdse update

  • 174.966 km

Na de laatste update zijn er weinig storingen meer voorgekomen. Het lijkt alsof we even in rustig water varen wat dat betreft. Alleen twee nieuwe voorbanden.

Het probleem met de echo in de car kit wordt wel heel vervelend. Hiervoor moet ik toch terug naar de dealer, omdat ik nu met dopjes in mijn oren moet bellen en ik dat nu wel vervelend begin te vinden.

De stoel van de bestuurder begint ook te kraken, mogelijk dat ze daar ook even naar kunnen kijken.

Hopelijk dat de nieuwe auto er zo snel mogelijk is.

4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (88)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.