Citroën DSuper (1973)
autoreview

Signalement
Uitvoering | DSuper |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1973 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 125.500 km |
KM-stand laatst | 142.400 km |
ERVARINGEN
- 142.400 km
De laatste uit de reeks IDs: de DSuper zoals ze tot het laatste moment (juni 1975) zal worden geproduceerd.
Ik ben gevallen voor de strakke belijning,geen poespas noch sierstrips zoals je die op de DS Pallas aantreft.
Hierin ook gewoon de oud vertrouwde vierbak,die welliswaar lang is maar voorspelbaar.
Ontzettend fijne wagen, laat me eigenlijk nooit in de steek.
Deze is voorzien van een LPG-installatie en electronische ontsteking, zodat dagelijks woon-werken zeer goed mogelijk is.
Standaard is ze al voorzien van getint glas en meedraaiende koplampen.
Het is gewoon niet te begrijpen dat dit ontwerp, ondanks dat het al ruim vijftig jaar oud is,zich nog steeds kan meerekenen in de top 3 als het gaat om comfort..
Zelfs nieuwere Citroëns kunnen haar niet altijd evenaren.
Uiteraard vraagt de carrosserie na 35 jaar wel meer onderhoud dan een doorsnee Japanner van 5 jaar oud,maar daar is prima op te anticiperen.
Eens in de zoveel tijd gewapend met vetspuit en roestbestrijder je wagen te lijf,en ze beloont je met vele kilometers rijplezier.
Deze motoren draaien moeiteloos 4 ton,en zijn daarna prima te reviseren.
Plaatwerk is zoals gezegd lastiger: niet iedereen wil/kan zelf opknappen dus dat kan in de papieren lopen.
Het merendeel kiest daarom ook voor vervanging, zodat goed plaatwerk schaars wordt...
PROBLEMEN
- 142.400 km
Echte problemen?
-de hydrauliekpomp lekte wat,dus deze moest uiteen.
Met een nieuwe rubbertjesset van 17 euro was dat ook weer verholpen.
-de flexibele uitlaatpijp knapte,maar daar is tegenwoordig een prima vervanging voor,z’n kosten dubbel en dwars waard!
-kachelaansluitnippel scheurde;opnieuw gesoldeerd,
-knipperrelais gaf de geest;vervangen
-daklekkage (zie onder),
-plaatwerk (idem).
De rest is louter esthetisch (plaatwerk en dergelijke).
Ik heb zo’n Gradulux (achterruit-luxaflex) gemonteerd (typisch jaren 60-70),en ben thans bezig met een kleine renovatie.
Dit om het plaatwerk nu eens echt aan te pakken,en om wat laswerk te verrichten.
Straks nog spuiten en rijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.