Citroën DS5 Hybrid4 Sport Chic (2013) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | DS5 Hybrid4 Sport Chic |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
- 10.000 km
Zo’n 3 maanden geleden heb ik onze nieuwe Citroën DS5 Hybrid opgehaald. Inmiddels zitten de eerste 10.000 kilometers er op, dus ik heb inmiddels enige ervaringen op kunnen doen.
De auto is een lease-auto, dus bij de keuze heb ik me mede laten leiden door het leasetarief. En dat was wel heel veel gunstiger dan dat van mijn vorige leaseauto (een Ford Mondeo Wagon). Dat komt doordat het leasebedrag beduidend lager is en ook de bijtelling van 14% pakt heel gunstig uit. Dus terwijl de nieuwprijs van deze auto flink hoger ligt dan de Mondeo, pakt het bedrag dat ik uiteindelijk per maand kwijt ben zo’n € 250 op maandbasis lager uit.
Mijn verhaal komt in grote lijnen overeen met de verhalen van de andere DS5 Hybrid rijders op deze site. De auto ziet er prachtig uit, zeker ook in het wit met een zwart getint glazen dak. Ook van binnen is hij prachtig en heel luxe uitgevoerd. De meeste andere auto’s zien er gelijk een stuk saaier uit. De donkerrode leren bekleding is heel mooi en de stoelen zitten geweldig goed.
Maar, zoals ook hier al eerder gezegd, hij is helaas nogal stug geveerd, de bagageruimte is klein en hij rijdt niet zo zuinig als beloofd wordt.
Toen ik voor een nieuwe auto kon gaan kijken heb ik natuurlijk ook weer naar de Mondeo gekeken. Maar eigenlijk wilde ik het liefst weer terug naar een C5 met Hydro-actieve vering. Na de inmiddels 5 Citroëns met hydraulische vering blijft dat voor mij toch het summum van comfort. Bij de diesels moet je alleen gaan voor een Exclusive-model en de leaseprijs daarvan lag nog weer een stuk hoger dan de Mondeo. Dus om die reden viel die (helaas) toch af. Maar toen was ik in de Citroën garage en daar stond de DS5, dus hebben we er een proefrit in gemaakt. Een heel andere ervaring dat alle andere auto’s waar ik tot nu toe in heb gereden. Een automaat (en dat voor iemand die 6 versnellingen met de handbak eigenlijk nog niet genoeg vond). Een prachtig interieur waar van alles aan te ontdekken is. En natuurlijk ook een heel bijzondere, gedufde buitenkant. Als dan later blijkt dat hij in de lease nog eens honderden euro’s goedkoper uitpakt, ja dan komt zo’n auto wel op je shortlist te staan.
Natuurlijk alle tests en reviews op het internet gelezen, waaronder een van iemand die de auto al snel weer had ingeruild. Hmm, dus nog maar eens erin gereden. En uiteindelijk de knoop doorgehakt en een mooie Sport Chic Hybride DS5 besteld.
De auto rijdt eigenlijk prima. Omdat er zoveel techniek in zit maak ik me wel eens zorgen of dat allemaal goed blijft functioneren. Immers, de elektromotor en de dieselmotor moeten zorgvuldig op elkaar worden afgestemd, daar kan in theorie wel heel veel mis gaan. Maar mijn ervaringen gedurende de eerste 10.000 km zijn op dat gebied zeker positief. Alles functioneert zoals het bedoeld is. De beide motoren werken prima samen, zeker wanneer je alles wat rustig aan doet. Als het moet en je zet hem op de sportstand, is er heel veel krachtvoorhanden, maar ik zou zelf dan toch eerder opschakelen. Het lijkt of de bak iets meer is afgestemd op een hoogtoerige benzinemotor en minder op een dieselmotor met veel koppel.
Ik vind dat de auto uitnodigt om rustig te rijden. Dan is het schakelen bijna onmerkbaar en vullen de elektromotor en de dieselmotor elkaar vlekkeloos aan. Daarnaast laat de auto graag zien hoe (on)zuinig je rijdt en dat stimuleert mij toch om zuiniger te rijden. De auto is dan heel stil. Het veercomfort is op gladde asfaltwegen, zoals de meeste snelwegen goed in orde, maar op klinkerweggetjes is de vering veel te stug naar mijn zin. Dan verlang ik toch wel terug naar de hydraulische vering van de Citroëns of zelfs naar de prettiger vering van de Mondeo. Deze opmerking wordt vaker gemaakt en ik rijd dan nog op de 17” wielen, bij de 19” wielen zal dit helemaal een probleem zijn. Ik vind het erg jammer dat deze auto niet voorzien kan worden van Hydro-actieve vering of in elk geval wat zachtere vering. Al zouden er maar instelbare schokbrekers worden gemonteerd (zoals ik op de Mondeo ook had). Echt jammer. Gelukkig rijd ik er veel snelweg mee…
Het dieselverbruik is beduidend hoger dan de fabriek aangeeft. Als ik heel erg mijn best doe kan ik 1 op 19 halen, maar dan rijd ik eigenlijk niet harder dan zo’n 110 – 115 op de teller. En zo constant mogelijk. Ik hoop dat dat in de loop der tijd nog wat zuiniger wordt, dat gebeurde bij de Mondeo (met feitelijk dezelfde motor) ook. Maar hiermee is de DS5 nauwelijks zuiniger dan de (grotere, maar lichtere) Mondeo, Wat wel bijzonder is is dat hij in de stad wel zuiniger rijdt. Dat komt door de elektromotor in combinatie met het start stop systeem. Daarom rijd ik in de stad soms veel zuiniger dan met 100 km/u op de snelweg; heel apart.
En dan de bagageruimte. Veel kleiner dan ik gewend ben, maar in de meeste gevallen wel toereikend. De ruimte die overblijft na aftrek van het accupakket is in elk geval rechthoekig van vorm en dat maakt het toch redelijk aanvaardbaar. Dus niet echt een issue.
Almet al ben ik zeker niet ontevreden met mijn keuze. De foto’s laten zien hoe mooi deze auto is en, met wat kanttekeningen kan ik zeker genieten van het rijden in deze bijzondere DS5.
Zodra ik wat meer kilometers gereden heb, zal ik een update geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën DS5 2.0 Hybrid4 Business Executive Aut.| Panorama | Massage | Head-Up | Stoelverwarmd | Sportstoelen | Trekhaak | Historie
- 2012
- 129.978 km

Citroën DS5 1.6 THP Business Executive | Achteruitrijcamera | Boordcomputer | Buitenspiegels elektrisch verstel- en verwarmbaar
- 2015
- 63.398 km

Citroën DS5 1.6 e-HDi So Chic Aut. Pano|Leder|Navi|Cam|HUD|Denon|LMV
- 2012
- 180.943 km