Citroën DS5 Hybrid4 Business Optimum (2014)

autoreview

Citroën DS5
Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5

Signalement

UitvoeringDS5 Hybrid4 Business Optimum
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst27.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste indruk

  • 3.500 km

3 weken geleden kon ik mijn nieuwe lease-auto ophalen in Amsterdam.
Wat een genot om deze auto te mogen rijden. Heel apart ook is het systeem van hybride rijden.
In de meeste testverslagen wordt geklaagd over de schakelbak en de stugheid.

Ik heb ervaringen met de C5 (laatste model) en de DS4 en een Opel Insignia in de laatste 5 jaar.
De C5 had de hydro pneumatische vering en en dat blijft wat mij betreft de meest comfortabele manier van autorijden.
De Opel Insignia en de DS 5 zijn wat mij betreft gelijkwaardig met de kwaliteit van het onderstel.
De DS4 is duidelijk stugger.
De DS5 heeft een schitterend interieur en alles past bij deze auto.
De automatische transmissie werkt beter dan in de DS4. Dat komt waarschijnlijk ook door de zwaardere motor. In de DS4 reed ik veel op de flippers aan het stuur en had ik ecodrive meestal uitgeschakeld. Zo reed de DS4 ook fantastisch en heel sportief.
Na 3500 km in de DS5 in 3 weken tijd kan ik alleen maar heel enthousiast zijn en is het leuk om veel medeweggebruikers positief te zien reageren op deze auto. Hier kan geen Audi of iets dergelijks tegenop.
Wordt vervolgd


vervolg DS5

  • 13.500 km

Nu ruim 13000 km gereden met de DS5.
In verschillende weersomstandigheden (behoudens winterweer) ervaringen opgedaan.
Inmiddels kan ik zeggen dat de DS5 aan al mijn verwachtingen heeft voldaan en dat de half automaat meer dan perfect werkt. Had ik in de DS4 met ESG systeem nog wel eens een twijfelmoment van de versnellingsbak, de DS5 heeft hier tot op heden geen last van. De flippers aan het stuur gebruik ik alleen als je echt zeer snel moet accelereren.
De auto is wel zwaar, hetgeen je merkt met optrekken vanuit stilstand.
Rijcomfort is fantastisch. Ik maak zeer regelmatig lange rij en filetijden door, maar het is aangenaam vertoeven in deze auto. Alle systemen werken zoals het behoort. Aan alle knoppen was ik snel gewend omdat het veelal hetzelfde werkt als in de DS4. Ik kan mijzelf wel voorstellen dat een echte nieuwe berijder wel even de weg moet zoeken.
Verder is de bagageruimte wel beperkt voor een dergelijk type auto. Ook al kun je de laadruimte nog iets verruimen, wat grotere stukken passen er niet zomaar in. Dan zul je al snel ook de achterbank moeten neerklappen.
Wordt vervolgd.

3e review

  • 27.000 km

Ik heb nu 27000 km met veel plezier met deze auto gereden.
Verbruik met regelmatig filerijden haalt maar net de 5,6 op de 100 liter. Dat is dus geen fabrieksopgave. Ik ben een stevige rijder, maar zeker geen grootverbruiker met hoge snelheden etc. Ik rij redelijk anticiperend.
De airco werkt voldoende bij deze hoge zomerse waarden. Wel sluit ik de hemeltjes van de zonnedaken. Een aparte bijwerking van het hybride rijden? Dan schakelt de airco uit. Dit verplicht je om de binnentemperatuur op peil te houden, dat je de ecomodus moet uitschakelen.
Verder valt de bagageruimte echt tegen.
Het rijcomfort is echt fantastisch en de motor doet zijn werk prima. Je merkt wel dat de auto zwaar is. Bij optrekken vanuit stilstand heeft de auto echt geen hoge startsnelheid. Maar eenmaal aan het rollen, accelereert de auto fantastisch. een sportauto is het niet, maar hij doet niet onder voor soortgenoten.
Ik kan de auto echt aan een ieder aanraden, die geen familieauto zoekt. Hiervoor is de bagageruimte echt te beperkt.
Navigatie werkt prima. Alleen de filewaarschuwingen blijven irritant lang in beeld staan. Je krijgt deze ook niet weg.
Radio en telefoon werken prima.
Al met al ben ik erg blij met mijn Citroen DS5 Hybride.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.