Citroën DS5 Hybrid4 Business Executive (2013) #4

autoreview

Citroën DS5 Hybrid4 Business Executive (2013)

Signalement

UitvoeringDS5 Hybrid4 Business Executive
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst171.699 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bon voyage

  • 171.699 km

Dit is een fijne reisauto. Vooral de stevige stoel met verlengde zitting is erg prettig.
In het begin was het wennen aan de gerobotiseerde versnellingsbak maar dat verloopt steeds beter. Alleen wanneer je even stevig het gaspedaal gebruikt hebt en los laat blijft de motor hoog in de toeren hangen.
Het enige waar ik mij zeer aan stoor is de slechte ontvangstkwaliteit. Ik luister voornamelijk naar R1, R4 en BNR. Vooral bij R4 valt het mij op dat je continu het gevoel hebt dat de zender zo weg kan vallen door de ruis. Heeft iemand een tip om dit te verhelpen?

Het verbruik is door mijn vele snelweg kilometers ongeveer 1 op 15,4. Dit deed mijn Superb beter ondanks dat dit geen hybride is. Misschien moet ik wel zegen omdat het geen hybride is. Het accupakket is alleen maar ballast boven de 120 km/u.

De head up display is een erg prettige optie. Ik had niet verwacht hier zo veel plezier van te hebben. Je kijkt vrijwel niet meer naar je gewone snelheidsmeter.

Pluspunten:
- Goede stoelen met veel steun
- Stevig onderstel
- Stil
- Onderscheidend design

Minpunten:
- Ontvangst radio
- Gevoeligheid parkeersensoren

Resumerend kan ik stellen dat het een hele fijne auto is die gelukkig niet Frans rijdt. Een echte aanrader!

Update:
Eerste 30.000km beurt gehad. Wat kleine dingen zoals een spanrol en v-riem ivm het veelvuldig aanslaan van de dieselmotor, omdat het een hybride is.
En een brandstoffilter. Volgens garage een standaard artikel. Dit heeft te maken met de hoeveelheid biobrandstof wat wordt bijgemengd in de de standaard brandstof. Dit veroorzaakt alg vorming. Als de auto meer dan een half jaar stilstaat is de aanslag duidelijk waarneembaar in de tank. Ik rij gelukkig genoeg om dit te voorkomen.
Helaas hebben ze de waardeloze ontvangstkwaliteit niet kunnen verhelpen. Garage erkent dat dit een DS5 probleem is. In de lande hebben ze het al geprobeerd met een nieuwe antenne en radio maar dit mocht niet baten. Dit is echt slecht en doet afbreuk aan de auto. Ze hebben het wederom bij Citroen NL neergelegd maar al aangegeven daar niets van te verwachten. Hier moet ik het voor nu mee doen. Echt slecht.
Gelukkig functioneert de auto verder prima.

UPDATE 60000 km beurt
Auto heeft netjes zijn beurt gehad en er zijn geen zaken naar voren gekomen.
Het emyway-systeem blijft drama en dealer kan er ook niets meer aan doen. Advies is aangetekende brief schrijven naar Citroen NL. Er zat wel een oplossing aan te komen kreeg ik te horen maar nog steeds onbekend wanneer.
De storingen die zich nu nog voordoen zijn:
- Slecht radio ontvangst
- Af en toe uitvallen
- Verbinding met telefoon wordt regelmatig verbroken

Verder piept de stoel als je over hobbels rijd. Stoel is gesmeerd maar probleem is helaas niet verholpen. Vreemd genoeg had ik dit ook met mijn vorige auto. Ik heb een normaal postuur :-)
Voor de rest een prettige auto, dus op naar de 90k.

Update 110.039
De auto bevalt nog goed. Het Emyway systeem (nav en boorcomp) is een paar keer uitgevallen. Dit was voornamelijk storend omdat het een drie keer is gebeurd toen ik een klant aan de lijn had en het gesprek wegviel. Het systeem start dan weer op maar inmiddels ben je dan wel een paar minuten verder en heb je dus een paar gemiste gesprekken van de klant die je probeert te bereiken. Na een update moet die verholpen zijn.
De gerobotiseerde handbak moet vaak bijgesteld worden. Hierdoor moet ik vaker dan de service interval naar de garage.
Verder nog tevreden. Op het exterieur en interieur ben ik nog niet uitgekeken. Maar ik denk dat ik niet weer een franse auto ga rijden.

Update:
Het Myway systeem blijf maar uitvallen daarom is het opgestuurd naar de fabrikant. Na terugkomst blijkt het systeem geen satellieten meer te ontvangen en daarom wederom opgestuurd. Geduld wordt zowel op de proef gesteld.
Het is gelukt het systeem werkt weer.

Update en eind:
De auto is ingeleverd en kijk terug op een leuke ervaring met een Franse auto. Of dit voor herhaling vatbaar is weet ik niet. Als ik de electronische storingen niet mee reken dan is dit een redelijk probleemloze auto geweest.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens