Citroën DS5 Hybrid4 Business Executive (2013)

autoreview

Citroën DS5 Hybrid4 Business Executive (2013)

Signalement

UitvoeringDS5 Hybrid4 Business Executive
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst10.187 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers met de godin...

  • 800 km

Eindelijk, na lang wachten heb ik mijn DS5 Hybrid vorige week donderdag opgehaald. Het wachten was op het homologeren aangezien mijn auto al bij de dealer stond sinds november maar, ach u kent het verhaal vast wel. Het blijft een 14% auto.
Ik heb gekozen voor een versie met 17 inch metaal (Hobart velgen) in de kleur Hickory. En daar heb ik geen spijt van, al ben ik van mening dat smaken gelukkig verschillen. Je ziet hem toch nog niet zoveel, maar in deze kleur zeker nog minder. Daarbij hen ik de Business Executive uitvoering, met Bi-Xenon (die meedraaien in de bochten). Met dynamische bochtenverlichting volledig zicht op alles voor en naast de auto.

Voor wat betreft de rijeigenschappen; ook daar verschillende meningen en ervaringen. Ik kan de ESG vergelijken met de DSG uit de Golf. Maar eigenlijk ook weer niet want het zijn twee verschillende karakters. Wel kan ik het vergelijken met mijn proefrit in een DS5 zonder hybride aandrijving. Daar vond ik de bak nogal schokken en moest ik heel erg wennen. In deze versie heb ik daar veel en veel minder last van. Sterker nog, het rijdt prima. Omdat ik weet dat het geen DSG is maar een gerobotiseerde handbak. En dat helpt. Ik rij vooral in de stand AUTO maar probeer zo nu en dan uiteraard ook de stand SPORT. Tja en dan komt er wel wat los onder je kont hoor :-).. Wat een power!
In de andere standen ZEV is ie volledig geruisloos en in de stand 4X4 heb ik vooral de laatste dagen genoten. Want waar iedereen glibberde en glee, kon ik met een normale vaart rijden. Heerlijk gevoel, veilig ook.
De Hybride vult aan waar nodig en vice versa. En daar heb je als berijder vrijwel geen last van. Ook kun je alles visueel bijhouden op de verschillende schermen. Met name op het grote scherm van de navigatie. Die overigens prima werkt, evenzo de streaming audio van mijn iPhone en wat al niet meer mogelijk is.

En wat verder te zeggen van het interieur en alle opties, teveel en gewoon mooi en goed afgewerkt. De achterbak gaat open met een knop boven het kenteken (naast de achteruitrijcamera). Die is overigens ook handig want veel zicht is er niet door het achterraam(pje). De kofferbak houdt niet over maar dat is bekend.

Gisteren voor het eerst een tankbeurt waarbij naar mijn mening de fabrieksopgave bij lange na niet wordt gehaald. En ik kan van mezelf zeggen dat ik zuinig (probeer) te rij(den) (gemiddeld was het 6,7 liter per 100 km). Ik zal dit gaan bijhouden.
Tot zover mijn eerste revieuw. Daarin zal nog wel wat missen maar ik zal regelmatig een update doen van mijn ervaring met de godin. Ik ben er blij mee.

2 maanden rijervaring verder

  • 10.187 km

Gisteren op de dag af twee maanden in bezit en alweer heel wat asfalt weggereden.
Net de zomerbanden er weer op (waarom vraag je je af) en dus tijd voor een update.
Van begin af aan vind ik het een fijne auto. Bijna Duits afgewerkt, wat zeg ik, Duits afgewerkt. Alles werkt prima, zit mooi in elkaar en werkt ook nog. Wat bij sommige Franse auto's nog maar afwachten is.
Specifiek ten aanzien van het verbruik:
zuinig is ie allerminst. Ik gebruik over het algemeen de stand AUTO en soms SPORT, met name bij inhalen of de Duitse autobahn op weg naar de wintersport :-)
Wat zegt de boordcomputer nu; gemiddeld 6,7 liter op 100 km. Dat is omgerekend 1 op 14/15 (!) Dat deed mijn golf 6, 2 liter DSG, dan toch wel iets beter. Nou is het een zware auto met die Hybride (1600 kg) maar de uitkomst valt mij, en de leasemij, tegen. Dan rij ik vwb snelheid gemiddeld 135 km per uur (soms iets harder). Pas bij snelheden rond de 80 a 100 wordt de auto zuinig (1 op 25). Maar dat is niet waarvoor hij meestal wordt gebruikt. Vooral snelweg.
Dan het gebruik/combinatie Hybride/Diesel. Dat werkt goed samen. Al zet ik in de file soms de ECO wel eens uit omdat het starten en stoppen van de motor niet altijd prettig is. Maar het eclectisch rijden werkt gewoon goed. De ZEV stand gebruik ik zelden.
De 4x4 stand was in deze winter dan wel weer prettig in gebruik. Dan heb je dus geen last van ijzel of sneeuw, al blijft het natuurlijk gewoon uitkijken.
Knopjes, cockpitroof, cruisecontrol, radio/mp4 etc het werkt allemaal fijntjes en het geluid is prima. Ook de schakeling met smartphone is goed. Het overzicht in wennen en ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dat even prettig vind. De dimmende spiegel is dan wel weer fijn.
Kortom ik heb veel tevreden kilometers gereden en heb eigenlijk alleen maar plezier als ik in mijn auto stap. Ik hoop er nog vele kilometers met hetzelfde plezier in te mogen rijden. Ik zal tzt weer een update schrijven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.