Citroën DS5 e-HDi 110 So Chic (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS5 e-HDi 110 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 8.500 km |
Mooie auto, maar wel wat minpuntjes
- 8.500 km
Lang getwijfeld bij het bestellen van een nieuwe lease-auto. Mijn uitgangspunten: auto moet ruim genoeg zijn voor vakanties met gezin (2 kleine kinderen), ik wil genoeg comfort (lederen stoelen), bij voorkeur automaat, liefst een zuinige auto (14 of 20%) en het moet er ook nog een beetje leuk uit zien.
Proefgereden: Renault Megane Estate GT-line (14%). Viel snel af: reed op zich aardig, maar stoelen zaten niet lekker (te smal), verder vond ik hem ook in de meest luxe uitvoering wat plastic overkomen.
BMW 3-serie Touring (20%). De versie die ik reed, was behoorlijk aangekleed met opties omdat het model er uitging. Lang getwijfeld, maar toch niet gedaan. Vond hem toch wat prijzig worden met de extra optie die ik wilde. Vond hem ook niet echt lekker schakelen.
Uiteindelijk gevallen voor de DS5 eHDI 110 Airdream So Chic. Supermooie auto (vind ik nog steeds). Ik heb proefgereden in een handgeschakelde bak (de EGS versie was er nog niet) en die was erg fijn. Ik heb de So Chic versie met de napa (bruin)leren bekleding genomen, met de achteruitrijcamera er als optie bij. Verder vond ik hem wel compleet genoeg.
Na 8500 km zijn dit mijn bevindingen:
Positief:
- nog steeds waanzinnig mooi uiterlijk. Zowel interieur als exterieur heel fraai om te zien. Je ziet ze ook nog niet veel, en ik krijg er nog steeds veel complimenten over. Niet dat dat de reden is om een auto te kopen, maar toch leuk ;-)
- ruim genoeg. Ik had aanvankelijk mijn twijfels bij de kofferruimte, maar die is groot genoeg. We zijn er mee op vakantie geweest (ok, niet met een tent) en daarvoor was ie ruim zat. Zeker ten opzichte van mijn vorige auto (Honda Civic Hybride) waarvan de kofferruimte echt om te huilen is.
- stoelen zijn geweldig. Het leer zit heel lekker, zit zelfs een massage knop op. Na lange ritten geen last van mijn rug.
- veel opties/knopjes. Navigatiesysteem is erg mooi. Ipod ingang ook prima. Schuifdak is erg leuk en het is allemaal mooi gestileerd.
Minder positief:
- onderstel is hard. Op zich niet hinderlijk, maar moet je wel van houden. Op Nederlandse wegen over het algemeen geen punt, maar op mindere wegen in Duitsland kan het af en toe wel irritant zijn. Aan de andere kant, ik vond hem niet veel stugger dan de Opel Insignia die ik als voorloopauto had.
- EGS. Daar ben ik het meest ontevreden over. Ik vind dit een behoorlijk irritant schakel-systeem. Schakelt op de meest vervelende momenten terug, of juist niet door. Verder is ie vrij schokkerig, waar andere automaten gewoon traploos doorschakelen. Ik heb er meer klachten over gehoord. Achteraf gezien had ik misschien moeten wachten met een proefrit (heb dus in de handgeschakelde versie gereden).
- beenruimte achterin. Is wel beperkt. Maakt voor mij niet zoveel uit (mijn kinderen zijn nog jong), maar zeker met oudere kinderen/volwassenen achterin is het krap.
Al met al ben ik best tevreden. EGS vind ik echt een misser, maar verder nog steeds blij met de auto. Ik ga de auto vanaf januari overigens alleen nog maar zakelijk rijden (ivm komst 2e prive auto). Dat scheelt weer een hoop geld!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.