Citroen DS3 PureTech 110 So Red (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | DS3 PureTech 110 So Red |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 51.287 km |
KM-stand laatst | 92.923 km |
Ciao Fiat, Bonjour Citroën DS3
- 56.811 km
Na twee jaar begon het toch echt te kriebelen, het werd tijd voor een vervanger van de Punto. Een spontaan bezoekje aan de Peugeot dealer maakte mij op slag verliefd met de nieuwe 208. Die kwam dus zeker op de shortlist te staan. Belangrijkste eis was dat de vervanger niet al te veelvoorkomend was en het liefst niet in het grijs of het wit. Een zuinig maar pittige motor was een mooie bijkomstigheid. Op de shortlist stonden een aantal potentiële kandidaten.
- Peugeot 208 (vanaf 2019)
- Opel corsa (vanaf 2019)
- Alfa giulietta
- Seat ibiza
- Ford fiesta
Vooral het PSA duo had mijn voorkeur, zeker na het bezoek aan de Peugeot dealer. Echter…. ze vielen beide buiten budget, helaas! Dan toch weer Italiaans? Zeker de Giulietta blijft een mooie en snelle verschijning, maar werd maandelijks te duur en begint toch wat gedateerd te worden. De Ibiza en de Fiesta beide zeer aantrekkelijke kandidaten, maar spraken mij persoonlijk toch minder aan.
Na een poosje het internet afstruinen deed zich daar opeens een nieuwe kandidaat voor, een Citroën DS3 in de So Red edition. De So Red edition is een gelimiteerde oplage waarvan er in Nederland maar 85 geleverd zijn. Kort gezegd Ciao Fiat, Bonjour Citroën. Nu we een aantal weken onderweg zijn en een rit naar Slowakije achter de rug hebben wordt het tijd voor een review.
Over het uiterlijk kan ik kort zijn, de DS3 ziet er in deze uitvoering super gelikt uit, het exterieur is uitgevoerd in Noir Perla en het dak in Rouge Aden. Ook zijn de rode accenten te vinden op de spiegelkappen, in de grill en in het 17 inch lichtmetaal. Elke keer als ik aan kom lopen en hem zie staan of voor een glazen wand lang rijdt, krijg ik dan ook spontaan weer een glimlach. Enige nadeel van het model is dat het een driedeurs uitvoering is, ik had persoonlijk liever een 5-deurs zoals gewend bij de Fiat. Echter het merendeel van de tijd zit ik alleen in de bolide, dus zijn een stel extra deuren niet nodig.
De rode accenten van het exterieur vinden hun weg terug in het interieur, waar een rood paneel in de ogen springt, storend?.. Nee totaal niet het ziet er in mijn beleving mooi uit. Het instrumentenpaneel is overzichtelijk en verschaft alle benodigde informatie. Onderdeel van de So Red uitvoering zijn de sportstoelen uitgevoerd in onder andere alcantara, deze stoelen zitten werkelijk waar voortreffelijk, en bieden veel steun. In de periode dat ik de Citroën heb, heb ik een reis naar Slowakije gemaakt, een kleine 1100 kilometer in een dag afleggen zonder lichamelijke klachten is zeker mogelijk met deze stoelen. Op de achterbank is het voor korte afstanden wel te doen, maar ruim is het absoluut niet te noemen, de kofferbak daarentegen biedt genoeg ruimte.
De citroen in deze uitvoering is daarnaast rijkelijk uitgevoerd. Hierbij horen:
- Emyway navigatiesysteem
- Hifi-systeem
- Climatecontrol
- Achteruitrijcamera met parkeersensoren achter
- Regen- en lichtsensor
- Zelf dimmende binnenspiegel
- Elektrisch inklapbare spiegels
- Led/xenon verlichting
Al deze opties maken het tot een zorgeloze auto, de lichtsensor werkt uitstekend, daarbij schakelt de citroen ook automatisch de lichten in als de ruitenwissers constant werken. De DS3 is daarbij uitgerust met Led/xenon verlichting. de koplampunits geven de auto een luxere uitstraling. onder andere dynamische knipperlichten zijn deel van deze lampen. De lichtbundel is mooi helder en biedt voldoende zicht. Tegenliggers maak ik echter minder blij. De regensensor werkt goed, al wil de citroen nog wel eens te enthousiast wissen, helaas is intensiteit van de regensensor niet in te schakelen. Positief ervaar ik het dat dit standaard niet ingeschakeld is, elke keer wordt de regensensor ingeschakeld door de handle een keer naar beneden te tikken, vooral met oog op de winterdagen en vast gevroren ruitenwissers, vind ik dit een positieve eigenschap. Het multimedia systeem werkt prima tot dusver, tuurlijk het mist nieuwe mogelijkheden als Apple Carplay en Android auto, maar voor normaal gebruik meer als prima. De bediening vind plaats via een draaiknop en ook onder het rijden is dit nog goed te bedienen. Daarbij werkt het navigatiesysteem in mijn beleving boven verwachting, de aanwijzingen zijn duidelijk en daarbij mis ik tot nu toe weinig op de oudere kaart. De reis naar Slowakije heb ik dan ook via de autonavigatie uitgevoerd en dat beviel goed. Updaten moet nog uitgeprobeerd worden. Het geluidsysteem is zeer goed voor elkaar, dankzij het Hifi systeem. Ook wanneer de muziek hard staat komt er een mooi vol geluid uit de boxen, zonder rammelende boxen. Muziek streamen doe ik veelal via bluetooth en dat functioneert prima in samenwerking met Spotify.
Maar hoe rijdt de DS3? Opvallend is dat je zo weg rijdt met de Citroën, daarbij valt je de rust en de stilte op. Het onderstel is sportief afgesteld, vooral te merken op klinker wegen. Op de snelweg weet het onderstel oneffenheden goed weg te werken en ook drempels weet het onderstel goed te verwerken. Ik ervaar het onderstel geenzins oncomfortabel. Voor mij is het onderstel precies goed uitgebalanceerd tussen comfort en sportief rijden. het stuurgedrag van de DS3 ervaar ik als prettig, daarbij is dit redelijk precies en correcties zijn weinig nodig. Wat opvalt is dat de DS3 zich ook op hogere snelheden prettig gedraagt, en zeker tot een snelheid van 130 vind ik het geluidsniveau aangenaam op achtergrond.
De DS3 is uitgerust met de welbekende PureTech motor welke in veel PSA of tegenwoordig Stellantis producten te vinden is. Dit is de 110 pk versie met 205 nm koppel. De PureTech had mij op papier al behoorlijk enthousiast gemaakt en maakt dit in praktijk ook zeker waar, vooral het hoge koppel dat al bij 1500 toeren beschikbaar is maakt het een soepele motor in alle versnellingen versneld het blokje met veel gemak en word daarbij niet snel brommerig. Zeker in tegenstelling tot de TwinAir die ik gewend was, accelereert de 3 pitter vlot. Bij een stevige acceleratie laat de 1.2 zijn 3 cilinder roffel horen, maar eenmaal op snelheid hoort men hem amper. Gekoppeld aan de PureTech is een 5 versnellingsbak, de bak heeft een prettige verhouding van de versnellingen en er kan behoorlijk schakellui gereden worden, mede ook door het hoge koppel is dat goed mogelijk. Wel schakelt de bak hakerig en met lange halen, daarbij is de koppeling relatief zwaar te bedienen, mega storend is het niet. Tot nu toe haal ik met deze motor een gemiddeld gebruik van ongeveer 1 op 16, waar ik dik tevreden over ben. In combinatie met de 50 liter tank geeft het daarnaast een behoorlijke actieradius. Over de betrouwbaarheid van de PureTech valt nog weinig te zeggen, tot dusver lijkt het olieverbruik nihil en preventief is de distributieriem vervangen bij aankoop.
Al met al tot nu toe een positieve ervaring over deze Fransman! Daarmee wil mijn review afsluiten. In de loop van de tijd zal ik deze review bijwerken, ook met betrekking tot de betrouwbaarheid.
10000 km gepasseerd!
- 62.205 km
In Juni gekocht en in de afgelopen 6 maanden heb ik al 10000 kilometer samen met deze Franse reisgenoot mogen doorbrengen. Voor mijn studie en stage worden de nodige kilometers gemaakt, dit betrekken vrij veel snelweg ritten. Daarom tijd voor een korte evaluatie!
Wat valt op? De kilometers vliegen voorbij zonder daar echt bewust van te zijn. En daarnaast zijn er nog geen storingen of gebreken geweest. Het blijft een fijne auto om mee onderweg te zijn, wanneer ik plaats neem in het interieur wordt ik begroet door fijne sportstoelen, welke genoeg ondersteuning bieden. Een hele vooruitgang ten opzichte van de stoelen in de Punto die ik hiervoor reed. De auto is behoorlijk stil en gecombineerd met een goede geluidsinstallatie is dit combinatie voor een ontspannen werkomgeving. Ook de regen en licht sensor gebruik ik praktijk veel. Daarbij wil ik opmerken dat er in deze uitvoering mooie led-xenon verlichting zit, welke een mooie duidelijke lichtbundel creëren. Het interval van de regensensor vind ik niet altijd even goed afgestemd op de omstandigheden. De gevoeligheid hiervan is ook niet aan te passen in mijn ogen een beperking. Ik luister graag muziek in de auto en ben daarom blij met de ingebouwde bluetooth functie welke redelijk werkt. Helaas start niet altijd de muziek van mijn Samsung S21 automatisch af. Het ingebouwde multimedia systeem doet verder dat gene wat het moet doen, ook de ingebouwde navigatie vind ik persoonlijk best fijn werken. Soms mis ik de touchscreen, en vergeet ik dat ik oproepen moet beantwoorden via de draaiknop. Op dit multimedia scherm wordt ook de achteruitrijcamera geprojecteerd, deze word gauw vies en in het donker is hierin sowieso niks zichtbaar dit kan beter.
Hoe rijdt de DS3? Het onderstel heeft een sportieve afstelling en is enigszins hard afgesteld, maar in mijn ogen niet te hard. Op de snelweg worden oneffenheden mooi opgepakt en ook hoge drempels neemt de DS goed. Juist op "normale" drempels krijg je een beetje het stuiterige gevoel. Onder de motorkap vinden we de welbekende 1.2 Puretech motor, hier ben ik zeer over te spreken. Vooral de prestaties van de motor maken het een soepel blokje onderweg en zorgt ervoor dat je met weinig toeren ook goed mee komt. Vooral het koppel van 205 nm is goed te vernemen tijdens tussensprintjes. Intussen is het me enkel een keer opgevallen dat het blokje kortstondig even inhoud, misschien de wijten aan de E10 brandstof. Ook klinkt het blokje enigszins rouw met stevig optrekken en zet hij aardig een keel op, iets waar ik de autojournalisten gelijk in moet geven. Tot dusver is geen olieverbruik waarneembaar en met een gemiddeld verbruik van 1 op 16,4 ben ik uitermate tevreden. De 5 bak vind ik persoonlijk minder geslaagd, de bak schakelt hakerig en legt niet altijd even mooi in. Gelukkig is er schakellui te rijden. De nieuwe Opel Corsa met dezelfde motor, maar met 6 bak, waarin ik wel eens gereden heb heeft dit beduidend beter voor elkaar.
Kortom ik ben tot dusver dik tevreden met de DS3, daarbij komt dat ik vanuit de omgeving veel positieve reacties ontvang, alleen maar leuk ;)
Eind van een tijdperk!
- 92.923 km
De kogel is door de kerk er gaat afscheid genomen worden van de DS3. Dat verdiend een laatste hoofdstuk in mijn review met betrekking tot deze auto. In de circa 2,5 jaar dat ik de auto heb gehad, hebben we samen aardig wat uithoeken gezien. Drie lange reizen naar Slowakije, een reis naar Berlijn en locaties overal in Nederland. Bij elkaar zo’n 40.000 kilometers.
De DS3 bestempel ik als een prettige reisgenoot. Ongemerkt zijn de kilometers aan mij voorbij gevlogen. De rijeigenschappen zijn sportief, maar nooit oncomfortabel. Na het openen van de solide en grote deuren (soms nadelig in kleine parkeervakken) neemt men in deze uitvoering plaats in een fijne prettige stoel. De stoel biedt voor mij met een lengte van 1,85 m veel steun en ook op lange ritten is het voorin goed uit te houden. Wel is de zithouding ook in de laagste stand ten opzichte van concurrenten best hoog. Slijtage van de zittingen is niet zichtbaar. Op het gebied van multimedia zien we dat leeftijd hem zijn parten begint te spelen. Het navigatiesysteem is behoorlijk verouderd en kaartupdates zijn duur. Hierdoor wordt vaak op de mobiel terug gegrepen. De geluidsinstallatie is naar mijn gehoor van super kwaliteit en via bluetooth is het streamen van bijvoorbeeld Spotify mogelijk.
Was de auto betrouwbaar? Ja absoluut! In de tijd dat ik de auto heb gehad heeft er nooit een storingslampje gebrand of is er storing opgetreden, alleen regulier onderhoud. De 1.2 Puretech is mij zeer goed bevallen. Wegens de terugroepactie is de eerste distributieriem vervangen bij aanschaf. De tweede riem ziet er zo op het oog nog super uit. Daarnaast heeft de motor nooit een drup olie gebruikt.
Dan nog even kort iets over de kosten, hiervoor maak ik gebruik van de app Fuelio. Deze app maakt het mogelijk om alle kosten te registreren. In de kosten per km zijn de kosten voor wegenbelasting, verzekering, pechhulp, onderhoud en brandstof opgenomen.
gemiddeld verbruik: 1/15,8 km
kosten per km: €0,24
En wat wordt de vervanger? De keuze is gevallen op een Peugeot 208 1.2 Puretech 100 met EAT8 automaat in GT-Line uitvoering! Ik wens de volgende eigenaar veel plezierige kilometers met deze DS3!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.