Citroën DS20 Hydraulique (1973)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS20 Hydraulique |
---|---|
Versnellingen | 4, Semi Automaat |
Bouwjaar | 1973 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 87.400 km |
KM-stand laatst | 90.450 km |
ERVARINGEN
- 90.450 km
Begin mei 2010 m'n Citroen DS20 halfautomaat uit 1973 gekocht bij garagebedrijf en Citroenspecialist Citro Classique in Borculo. De auto stond daar al enige tijd stil en moest deels gerestaureerd worden (nieuwe kofferbakbodem, bumpersteunen, binnenschermen achter, nieuw interieur) en nieuwe APK en beurt hebben. Dit alles is voor aflevering gedaan; ik moest alleen wel een paar maanden geduld hebben.
Half augustus 2010 de DS eindelijk opgehaald. Over de aflevering ben ik zeer tevereden; de auto is netjes gerestaureerd en heeft daarna een gehele Dinitrol behandeling (tegen meerprijs) gehad, nieuw tapijt, gebruikt zwart leren stoelen en bank in goede staat, de grote beurt is gedaan, verse APK en mooi gepoetst! Het weekend daarna gelijk flinke rit door Nederland gemaakt, ca. 500km genoten van deze grandioze auto, je zweeft als het ware over de weg en veel bekijks natuurlijk!
Tijdens dit weekend kwamen de volgende bijzonderheden naar voren: de snelheidsmeter/km.teller gaf de geest; met koude motor schokte de auto nogal bij optrekken; het schakelen met de halfautomaat ging erg schokkerig en de auto sloeg soms af bij afremmen tot stilstand. Verder zat de oliepeilstok klem en kon dus niet uit de houder gehaald worden. Binnenkort meer hierover...zie onder
PROBLEMEN
- 90.450 km
Augustus 2010:
Een week na het ophalen van de auto sloeg de hoge druk pomp continue om de paar seconden aan, drukverlies dus, wat kon betekenen dat de pomp of de hoge druk veerbol kapot zou kunnen zijn.
Een week later ben ik terug gegaan naar Citro Classique in Borculo, alwaar de garagehouder zelf de auto onder handen genomen.
Het bleek de hoge druk veerbol te zijn die lek was en is daarna vervangen. Vervolgens is de km.teller/snelheidsmeter vervangen. Daarna is de carburateur schoongemaakt en afgesteld, de koppelingsregelaar nagekeken en enigzins bijgesteld; het klemmen van de oliepeilstok is ook opgelost. Dit alles onder garantie (natuurlijk). :)
Helaas bleek onderweg naar huis dat het schakelen hetzelfde was als daarvoor, dus met behoorlijke schokken tijdens het overschakelen met de halfautomaat.
September 2010:
Ruim 2 weken na aflevering van de auto kwam ik erachter dat mijn auto lekte op de vloer in mijn garage. Dus weer terug naar Borculo om de lekkage te laten nakijken. De oorzaak was snel gevonden (slechte afdichting olieleiding) en opgelost. Vervolgens heeft men de carburateur nog een keer afgesteld waardoor die nu veel mooier loopt. Ook is de koppelingsregelaar beter afgesteld waardoor de halfautomaat nu vloeiend en bijna zonder schokken (alleen van 2 naar 3 nog een beetje) overschakelt. Ook dit keer weer onder garantie!
De DS rijdt nu (bijna) perfekt en is elke keer weer genieten.
Oktober 2010:
Inmiddels bijna 2000 tevreden kilometers gereden met de DS na aflevering (aug. 2010).
Sinds een paar weken valt me op dat bij het omhoog komen van de auto na het starten, er aan de achterzijde een harde 'tok' te horen is. Dus terug naar de garage in Borculo...
Bij de garage zijn de scharnierpunten (kogels) van de achterste veerpoten L+R (ook nog onder garantie) vervangen; probleem opgelost!
Tevens een zwart leren armsteun gekocht voor extra comfort en ik moet zeggen dat ik deze accessoire niet meer zou willen missen, zo relaxed!
Oktober 2010:
Vanwege een flinke schuiver gemaakt in een scherpe bocht (nat wegdek) besloten om de 2 (redelijke) voorbanden te vervangen voor 2 nieuwe Vredenstein Sprint Classic (185 R15). Tijdens controle van achterbanden bleek dat er in een van de banden een gat zat, bijna tot op het canvas maar nog niet lek; doorrijden was niet verantwoord, dus nog maar 2 nieuwe achterbanden, Vredenstein Sprint Classic 155 R15. Dit lijkt vreemd, maar hoort volgens fabrieksspecificaties op een DS, muv. DS 21 en 23 en (luxe) Pallas uitvoeringen.
Even een uitgave die 4 nieuwe bandjes, hoewel Vredenstein's een stuk vriendelijker zijn geprijsd dan Michelin's, maar dan heb je ook wat en dit rijdt nu wel zo fantastisch, geen trillingen meer etc.!
Onderhoudskosten tot nu, in de 3 maanden dat ik in de godin rondzweef, slechts € 400,- ex voor 4 nieuwe Vredenstein banden! (wel met inruil van de ene, nog goede achterband)
Zolang het niet sneeuwt rijd ik nog met haar door...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![Citroën DS [ VOLLEDIG GERESTAUREERD origineel NL auto ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57623301/0-b051abc5889917a8bb31699a02a89f2f.jpg)
Citroën DS [ VOLLEDIG GERESTAUREERD origineel NL auto ]
- 1973
- 19.891 km

Citroën DS 20 | Stuurbekrachtiging | Originele pallas| Oldtimer | Half Automaat | 28 jaar van dezelfde eigenaar |
- 1971
- 3.614 km

Citroën DS 21 Citroen DS D Super 5 | 3de Eigenaar | Dinitrol behandeld.
- 1973
- 48.194 km