Citroën DS (1967)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 4, Semi Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 1967 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
restaureren of verkopen?
Twijfel, twijfel, twijfel, misschien kunnen jullie meedenken, ik kan maar niet beslissen. De snoek dus. Een Citroën DS21 Pallas uit 1967 (die met de zeldzame dubbele koplampen) in de kleur "Blanc Carrare" en een dak in de kleur "Aubergine", een origineel (handbediend) groot schuifdak en een rood lederen interieur en uiteraard als dashboard een "Jaeger tableau", mooier kan het niet (voor mij).
Ik mag al sinds 2007 van haar genieten. Voor een godsvermogen gekocht bij en laten onderhouden door Auto Renaissance in A'dam met Dan, Maurice en Marco als vrolijke en sympathieke tovenaars die mijn snoek steeds op de been hebben gehouden. Altijd verliefd geweest op de snoek. Ik heb haar alles vergeven: haar eigenwijze buien, haar tegendraadse ochtenden, haar ongelooflijk dure smaak, want daar stond tegenover: haar elegantie, haar schoonheid, haar rust. Elke dag wist ze wel een glimlach op mijn gezicht te toveren maar af en toe ook een grimas als ze me in de steek liet of als haar dure smaak mij weer eens overviel.
Zij was mijn dagelijkse auto, 12 jaren lang, meer dan 30.000 km per jaar, tot ik in 2019 echt goedkoper wilde rijden: de Tesla dus.
De snoek heeft heeeeeeeeel veel kilometers gemaakt en bovendien bijna altijd buiten gestaan (pas in 2016 kreeg ik een garage). Mijn liefde voor de snoek is natuurlijk gebleven, maar ze heeft ook moeten lijden. Dat heeft erin geresulteerd dat ik in 2019 het hele chassis heb laten restaureren voor een dikke € 8.000 (ex BTW).
Doordat ze meestentijds in de garage staat en ik mijn dagelijkse kilometers nu elektrisch rij, kijk ik inmiddels wel op een andere (minder vergevingsgezinde) manier naar (torenhoge) onderhoudskosten. Die heb je met de Tesla namelijk niet, helemaal niet dus.... en de onderhoudskosten van een snoek zijn echt grenzeloos, verschrikkelijk ;-)
En nu dus mijn vraag aan jullie. Wat moet ik doen? Ik heb een snoek met een perfect chassis en een verschrikkelijke koets. Ook motorisch is de snoek goed onderhouden en rijdt ze als een zonnetje. Een prijsopgave voor restauratie van de koets gaat ruim € 15.000,00 kosten. En na 12 jaar dagelijks gebruik van de snoek, is haar interieur ook aan een update toe. Kost uiteraard ook een paar duizend euro.....
Verkopen of restaureren? Ik kom er maar niet uit....
Misschien hebben jullie een goedkoper adres voor restauratie? Of hebben jullie een idee om de snoek nog geld te laten opbrengen zodra deze is gerestaureerd om wat terug te verdienen? Misschien is het zelfs gewoon beter om te verkopen en af en toe een oldtimer te huren of een oldtimer te kopen die goedkoper is in aanschaf en onderhoud? Bezit kan immers je leven verrijken maar kan het ook verlammen.... Ik ben benieuwd naar jullie wijze woorden :-)
Ik hoor t graag ;-)
Notabene: op de foto mijn grote trots, de olijke drieling: de Ami, de 2cv AZAM en de snoek :-) Een paar weken geleden de 2cv verkocht en (ik meen) in 2020 de Ami verkocht. Mijn voornemen was om met de opbrengst de restauratie van de snoek te financieren, maar die centjes zijn -uiteraard- grotendeels al lang weer verdwenen...
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën DS


Uitgelicht aanbod
Lees ook

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer

In deze gevallen moet je caravan een groene kaart hebben

Smart ForTwo Electric Drive - 2014 - 141.220 km - Accudegradatietest

Hoe moet je je camper verzekeren in een stalling?
