Citroën CX Break 25 TRI (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX Break 25 TRI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit is een objectief verslagje, aangezien de auto van mijn werkgever is, die er helemaal gek op is en ik er vaak in gereden heb. We gebruiken haar als ’vrachtauto’.
Zeer aparte wagen, koste mij een paar weken om te wennen aan het rijgedrag, net een ruimteschip. Alleen het dashboard al, dan het opstijgen, het sturen, het remmen EN het rijden zelf. De Newtonmeters vliegen om je oren bij het optrekken, wat een power! Als je dan echt op dreef met 200 km p/u, dan is de wegligging fantastisch, als een zuignap aan de weg gekleefd. En drempels, ookal is het niet de bedoeling, daar zoeffff je gewoon overheen. De laadruimte, mega groot met de bank plat, echt je blijft je verbazen over wat er allemaal inpast.
Dan de minpunten: duur, alles is duur, de wegenbelasting, de verzekering, het verbruik (1 op 8), de onderdelen en de reparaties (onderhoud). De rest van de minpuntjes volgen zo direct, verder kan ik alleen zeggen dat het formidabel rijdt, urenlang rijden is geen probleem. Ohja leuke claxon, ik wist niet dat die twee hoorntjes standaard waren.
PROBLEMEN
Tja, motorisch ijzersterk, geen olie verbruik (338000 KM!)loopt goed, als de bobines in orde zijn.
Alleen het plaatwerk roest hier en daar, veel aan gelast, gaten in de bodem, loopt vol water van het dak, scharnieren van de achterklep breken spontaan af, dezelfde klep komt bij lagere temperaturen altijd naar beneden als je "m open doet. ALLE elektronica flipt: kachel valt uit (lekker als het vriest), knipperlicht kap er spontaan mee, claxon doet "t niet meer opeens, verlichting kapte ook een periode, achteruitrij licht kapte, lampjes op je dashboard geven onzin aan net als het LCD tijdklokje en motortemp. Meestal doet alles het wel weer even na een harde reset (= motor even uit) of flinke klap op het dashboard, waarna spontaan alle klepjes en het handschoenenvak openspringen. Motor loopt snel warm (fout nog niet gevonden), handrem is niks, lekkende hydroliek, poreuse velgen/banden en nog wat dingen die ik vergeet. Daar komen nog de normale dingetjes bij zoals, remmen vervangen, uitlaat, lekkende radiator, kapotte bobine + bougiekabels.
Helaas heeft m"n werkgever erg veel pech met aanrijdinkjes, deze ’Troen’ zie er ook he-le-maal niet meer uit, alles is gedeukt, geroest en staat krom, is erg vuil. Bij de laaste APK had ik iets van 12 afkeurpunten en toch heb ik alles opgelapt en na 3 keer terugkomen werd ze afgemeld. Ik vrees dat het de volgende APK niet meer gaat lukken, ze wordt TE duur en is niet om aan te zien. M"n baas zal dat heeel erg vinden, dit is (was) z"n derde CX break. (Andere 2 zijn door mede weggebruikers in de prak gereden, hoe je zo"n slagschip over het hoofd ziet??) Ik probeer hem een Japanner aan te smeren (waar ikzelf fan van ben, qua degelijkheid).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.