Citroën CX 25 TRD Limousine Turbo 2 (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX 25 TRD Limousine Turbo 2 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 283.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik ben al sinds mijn jeugd geheel in de ban van het design en het vermeende supercomfort van de CX maar heb er nooit een durven te kopen vanwege de vele negatieve uitlatingen over de auto. In de volksmond is het een ronduit zeer onbetrouwbare auto qua veersysteem en electronica is mijn ervaring.
Toch op een gegeven moment de sprong gewaagd (het bloed kruipt waar het niet gaan kan) en voor mijn partner een belastingvrije (1978) CX 2500 D Familiale/5 gekocht. Toegegeven; ze is niet geheel vrij van de roestduivel en op haar respectabele leeftijd wenst ze iets meer (motor)olie te consumeren dan je van een moderne auto gewend bent maar toch...
Ze is in het bezit van haar originele motorblok en heeft naar alle waarschijnlijkheid al meer dan 600.000 (!!!) kilometers rondgezweefd en toch blijft ze bij ruim 1.000km per week gereden comfortabele kilometers uitermate betrouwbaar.
Eerste ’horde’ overwonnen en dus overgegaan tot de aanschaf van een tweede CX. Dus de Golf TDi ingeruild voor de lang gezochte CX Limousine Turbo2 die ik vanuit België heb geïmporteerd.
Inmiddels zijn wij beide enkele maanden en dito duizenden kilometers verder en hebben geen enkele reden tot klagen gehad. Het comfort van zowel de Break als de Limo zijn overweldigend gebleken en wat betrouwbaarheid/bedrijfszekerheid kunnen wij geen negatieve punten naar voren brengen. Zij het op de interieurverwarming na dan, deze bleek bij beide dames voor problemen te zorgen.
PROBLEMEN
Zoals gezegd is bij ons de interieurverwarming een heikel punt gebleken. Lekke kachelradiateuren zijn hieraan debet en blijkbaar een zwak punt bij de CX. Kostbare reparatie aangezien er het e.e.a. uitgebouwd dient te worden voor de radiateur vervangen kan worden.
Voorts geen problemen van betekenis naar voren gekomen. Bij de break dienden de gloeistiften te worden vervangen en ook nu is de Limo eraan toe. Regulier onderhoud dehalve.
Break:
Brandstof consumptie gemiddeld 1 op 14,5
Olieverbruik 1 liter op 2 a 3 duizend kilometer
Limousine
Brandstof consumptie gemiddeld 1 op 15,4
Olieverbruik 1 liter op 5 duizend kilometer
Foto’s van de Limo waren te groot om hier te uploaden en derhalve te zien middels:
http://picasaweb.google.com/n.m.jongkamp/CXLimousineTurbo2?authkey=JwczQZuyZA8
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.