Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988) #2

autoreview

Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)
Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)

Signalement

UitvoeringCX 25 GTi Turbo 2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf181.000 km
KM-stand laatst219.700 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuzeproces
Hoewel ik al zo’n beetje vanaf m’n geboorte liefhebber ben van het merk Citroën, is rond 2005 m’n interesse gewekt voor de oudere modellen (met name door bezoeken van Citromobile en Citroënmeetings). Destijds kocht ik min of meer uit jeugdsentiment een Visa 2-cilinder (ouders hadden er vroeger één). Gezien ik graag lange(re) ritten rijdt, begon me na 2 jaar rondrijden de algehele traagheid i.c.m. het motorlawaai (hoewel zeer karakteristiek) tegen te staan. Bij de Citroënspecialist waar ik m’n auto’s in onderhoud heb, stond me al een langere tijd een CX aan te gapen. Hoewel dit “slechts” een 22 TRS was, was m’n interesse in het model gewekt. Ik besloot echter voor de topmotorisering, de 25 GTi Turbo 2, te gaan. Een eerste proefrit elders in het land (waarbij we er prijstechnisch uiteindelijk niet uitkwamen), smaakte naar meer. M’n garage liet halverwege 2008 weten ook een geschikt exemplaar te hebben staan, een ’88-er in Gris Meteore, echter stond deze al een jaar of 8 stof te happen in een opslag. Afgesproken de auto proefritklaar te maken. Zo geschiedde. Proefrit gemaakt en om tafel gaan zitten. Met een goede inruilprijs voor de Visa deal gesloten, met de aantekening dat de CX grondig zou worden aangepakt. Technisch is de auto nagekeken en het gehele leidingwerk van de hydropneumatische vering is vervangen. Motorkap en achterklep moesten worden vervangen i.v.m. roest en schuifdak moest om dezelfde reden worden aangepakt. Nadien is de auto geheel overgespoten en na de nodige vertraging kon ik mezelf uiteindelijk halverwege 2010 CX-eigenaar noemen.

Onderhoud
Na het bovengenoemde technische groot-onderhoud is de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar regulier onderhoud gepleegd. In 2010, kort na ingebruikname, gingen weliswaar kort na elkaar de radiateur en de krukaskering lek, maar omdat beide zaken het gevolg waren van de langdurige (10 jaar) stilstand van de auto, zijn deze onder garantie vervangen. Vorig jaar (2015) begon de auto bij warme motor steeds vaker op 3 en zelfs 2 poten lopen. Oorzaak was een kapotte bobine. Na vervanging geen probleem meer gehad.

Uiterlijk
Ook het ontwerp van de CX is, naar mijn mening, een sterk punt. Een brede voorzijde en smallere achterzijde zijn in navolging van de DS toegepast. En profil doet de auto denken aan een vierdeurs GT. Al met al een fraaie verschijning. Het feit dat de auto destijds geheel is overgespoten en nu nog steeds strak in de lak staat, draagt daar nog extra aan bij. Uiteraard wordt de auto ook op dat punt goed onderhouden en staat deze gedurende de winterperiode garagegestald.

Interieur
Ook het interieur is typisch Citroën en dus niet vergelijkbaar met tijdgenoten van andere merken. De auto heeft de karakteristieke bedieningssatellieten, zoals die meerdere modellen uit de jaren ’80 kenmerkten. Zo’n beetje alle belangrijke rijfuncties (knipperlicht, claxon, ruitenwisser en –sproeier) onder handbereik, dus ergonomisch gezien prima voor elkaar. De stoelen in de GTi Turbo modellen zijn voorzien van een kwalitatief goede, slijtvaste bekleding en zitten Frans comfortabel. Wel schiet de lengte van de zitting enkele centimeters tekort, wat zich vooral op lange ritten doet gelden.

Comfort
Een sterk punt, zoals bij alle hydropneumatische Citroëns. Deze CX GTi Turbo’s hebben dikkere stabilisatorstangen (waardoor deze minder overhelt in bochten) en daarmee wat minder soepel veren dan de lichter gemotoriseerde CX’en, maar comfort staat nog steeds op een hoog peil. Ook de meeste verkeersdrempels worden met speels gemak genomen. Qua veercomfort zit de CX tussen de DS en de Xm in, waarbij de DS de absolute topper is. Wel zijn de stoelen wat aan de korte kant, waarschijnlijk ontworpen voor een kleiner, Zuid-Europees postuur. Desondanks is het comfortabel kilometervreten geblazen met deze auto. Het feit dat deze turbomotor op snelweg en Autobahn relatief weinig toeren maakt, komt het motorlawaai behoorlijk ten goede en draagt daarmee ook bij aan het algehele comfort van deze auto.

Motor
Deze CX is, zoals gezegd, voorzien van de krachtigste motor in het leveringsgamma en levert 166 pk bij 5000 toeren en 294 Nm trekkracht bij 3250 toeren op een leeggewicht van 1334 kg. Naar hedendaagse maatstaven niet meer wereldschokkend maar in de jaren ’80 een topper qua prestaties. Met een 0-100 km/h acceleratie van minder dan 8 seconden en een top van dik 220 km/h kom je ook vandaag de dag nog goed mee. Met dank aan de turbo levert dit een soepel rijgedrag op en pakt de motor van onderuit mooi op. Te laag in toeren gaan levert evenwel een bokkende motor op. Wat mij betreft de perfecte motorisering voor een CX, zou zelf niet anders meer willen.

Conclusie
Een comfortabele, snelle reisauto met een bak karakter. De mijne is in de periode 2008-2010 technisch goed nagekeken en geheel overgespoten. In aanschaf daardoor duurder maar dat vertaalt zich in mijn geval in lage(re) onderhoudskosten en hoge(re) betrouwbaarheid, waarbij aangetekend dat de auto gedurende de winterperiode binnen blijft en in de zomerperiode weinig regen ziet. Behoud van de auto op lange termijn en desondanks voldoende gelegenheid de auto te gebruiken.

Update 21-10-2017 (213.500 KM)

De Cx wordt buiten de pekelperiode nog met enige regelmaat gebruikt, al is het aantal gereden km’s dit jaar wat lager uitgevallen. Dit is deels terug te voeren op wat kleine ongemakken waar de Cx sinds afgelopen juni last van heeft. Het begon met een rit waarbij ik nog maar een paar km van huis stilviel. Het acculampje brandde waardoor de accu of dynamo eerste verdachte waren. Nadat de ingeschakelde wegenwacht de accu had opgeladen ben ik naar de garage gereden. Na enig zoekwerk bleek een draad van de dynamo los was geraakt, waardoor ook de niet meer werd bijgeladen. Na weer deugdelijk te zijn bevestigd kon ik mn weg weer vervolgen.

Enige tijd later had ik het plan opgevat de Cx te pakken voor mn woon-werk-rit van 120 km. Mooi weer dus wat kan er gebeuren. Een 15 km van huis wilde ik bij een afrit terug schakelen. Van terugschakelen kwam niet zoveel, ik had het idee in een pan soep te roeren. Auto aan de kant en onder de kap gedoken, zag ik dat een schakelstang naast het kogelgewricht hing, waar het normaal een draaiend geheel mee moet vormen. Schakelstang er weer opgedrukt, maar na 3 keer schakelen hing de stang er weer naast, ding is na een kleine 30 jaar (stevig?) gebruik uitgelubberd. Helaas geen tiewrap of elastiek bij me om de boel bij elkaar te houden dus weer wegenwacht ingeschakeld die de boel met een tiewrap heeft vastgezet. Pas recent is de schakelstang vervangen, samen met de traverse die zorgt dat het hele schakelmechanisme op zn plaats blijft en niet naar beneden zakt.

Alles bij elkaar dus geen grote, rampzalige zaken, maar kleine ongemakken die er voor zorgen dat ik dit jaar minder met de Cx heb gereden dan ik zou willen. Tussentijds heeft de auto ook nog regulier onderhoud gehad, waarbij ook de olie van het veersysteem (LHM) is ververst. Hoewel ik nog geen klachten over de vering had, was de olie sinds ingebruikname in 2010 niet meer ververst. Het verschil vind ik niet schokkend groot al is de auto nu sneller op hoogte en veert nog een tandje beter. Ook heb ik de cruise-control uit de Xm (die inmiddels is verkocht) over laten zetten naar de Cx. Dit met het oog op de lange(re) ritten die ik met de Cx maak. Wel zo prettig. Zonder cruise-control kreeg ik na pakweg 1-1,5 uur last van kramp in het rechterbeen, wat ook wordt veroorzaakt door de lage zitpositie en de korte zitting. Heb het nog niet over een langere afstand kunnen testen, maar de eerste tekenen zijn goed.

Update

  • 215.000 km

Nadat ik de auto na de winterstop in gebruik wilde nemen merkte ik, na de motor te hebben gestart en de auto uit de garage te hebben gereden, dat er benzine onder de auto vandaan lekte. Gelijk doorgereden naar m'n vaste garage. Op de brug bleek dat de benzinepomp lek was. Vervangen door een nieuwe en rijden maar. De cruise-control werkt in de praktijk erg relaxed op de lange afstand, zeer tevreden mee. Verder geen op- of aanmerkingen, gewoon genieten.

Update

  • 219.700 km

Vorig jaar APK laten doen. Kwam niks spannends aan het licht, dus sindsdien gewoon doorgaan. Vorig jaar wel een schade gehad aan het linker voorportier. Hoop gedoe met de spuiter gehad: de auto werd na herstel behoorlijk belabberd afgeleverd, dus nog 2x mee terug geweest. Kan de auto verder niks aan doen, maar heeft wel de nodige ergernis opgeleverd. Na de jaarlijkse winterstop geen problemen: accu aankoppelen, starten, opstijgen en wegrijden. Inmiddels 10 jaar in bezit en nog even blij en tevreden met de auto als op dag 1.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.