Citroen CX 25 GTi Turbo 2 (1987)

autoreview

Citroen CX 25 GTi Turbo 2 (1987)

Signalement

UitvoeringCX 25 GTi Turbo 2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf186.000 km
KM-stand laatst230.000 km
Lezerswaardering: 74%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veel plezier met deze “oude dame” .

  • 205.000 km

De citroën CX is mijn favoriete auto. Mijn eerste CX kocht ik in de jaren 90. Daarna heb ik er nog drie versleten. De laatste CX, die in mijn bezit was, is in 2008 door een vriend in de poeier gereden.
Oude liefde roest niet! In 2017 heb ik mijn vaste leverancier, en CX specialist, in Den Haag (Civer) gevraagd of hij weer een leuke CX voor mij kon regelen. Twee maanden later was het zo ver. Sindsdien rijd ik in een CX gti turbo 2 uit ‘87. In Autoweek classics ( augustus ‘19) staat een leuk verhaal over mijn CX in de rubriek “klokje rond”.
Wat een feest om in deze auto te mogen rijden. Comfortabel met oa schuifdak en airco en lekker snel met 168 pk en een turbo onder de motorkap. De eerste maanden waren er wat aanloopproblemen omdat de CX een tijd had stilgestaan. Ik ben geen sleutelaar maar gelukkig is mijn garage altijd bereid om mijn CX voor een schappelijk prijs te repareren. Zo is de dynamo vervangen, moesten er twee nieuwe veerbollen geplaatst worden en zijn er nieuwe bobines en bougiekabels geïnstalleerd. Vanaf dat moment alleen maar rijplezier en inmiddels probleemloos 15.000 km afgelegd in mijn CX.
De grootste kostenpost is de vervanging van de Michelin TRX banden geweest. Die kosten €375,- per stuk vanwege de afwijkende maat. Een hele uitgave maar ik troost mij met de gedachte dat zo’n mooie oude dame wel goed schoeisel verdient.

bdp sensor

  • 210.000 km

Het afgelopen jaar vrijwel probleemloos getoerd met mijn “oude dame” . Één keer stilgestaan door een hapering van de bdp sensor (krukassensor). Als die te heet wordt dan slaat de motor af. De originele sensor wordt niet meer geleverd maar Citroën specialist Civer heeft , zoals altijd (!), een creatieve oplossing gevonden. Met enige aanpassingen in de maatvoering functioneert de Ford bdp sensor ook prima in een CX.
Nog een paar maanden genieten. Relaxed toeren, dakkie open, sigaartje erbij, lekker muziekje aan, daarna gaat deze dame weer op (winter)stal.

Probleemloos toeren

  • 219.000 km

Bijna 10.000 km verder nog steeds volop , en probleemloos, genieten van mijn CX. Vorig jaar mei(2021) apk en onderhoudsbeurt bij mijn vaste garage (Civer) laten uitvoeren. Airco bijgevuld en het relais van de benzinepomp schoongemaakt. Verder geen bijzonderheden geconstateerd. Afgelopen zomer met de Kip Kompakt aan de trekhaak door het Limburgse heuvelland gereden. Wat een genot om met deze combinatie op pad te zijn. Na de winter “ophokplicht” al weer een paar fijne ritten gemaakt.
Wel een prijzige hobby inmiddels want de euro 98 (E5) kost inmiddels een lieve duit, en met een gemiddeld verbruik van 1 op 10 rij ik niet echt voordelig rond.
?

Taxatie

  • 221.000 km

De afgelopen maand de CX laten taxeren. Deels uit nieuwsgierigheid omdat ik wilde weten wat de huidige taxatiewaarde zou zijn maar ook omdat het toch wel een prettig idee is om bij eventuele schade een “bewijs van waarde” te kunnen overleggen bij de verzekeraar. De CX is getaxeerd op € 8.500,-. En dat viel niet tegen.
Tijdens een kleine onderhoudsbeurt werd geconstateerd dat er binnenkort twee gaatjes in de bodem gelast moeten worden. Verder geen problemen en met wat verse olie weer een paar fijne ritten gemaakt.
Gelukkig zijn de benzineprijzen weer wat gedaald ?.

Waterdicht

  • 223.000 km

Half mei is mijn “oude dame” voor onderhoud en APK weer bij mijn vaste cx specialist (civer) op bezoek geweest. De twee gaten in de bodem zijn gerepareerd met wat las- en plaatwerk.
Verder is er een schakelstang en een veerbol vervangen en zijn alle stekkerverbindingen goed schoongemaakt.
Sindsdien weer een paar fijne ritten gemaakt en dat is altijd weer een feestje.

Uit winterslaap

  • 225.000 km

“Één schop en hij loopt” . Deze gevleugelde woorden van mijn al jaren geleden overleden schoonvader komen steeds naar boven als ik mijn CX na drie maanden winterslaap weer probeer te starten.
Accukabel aansluiten, vloeistoffen checken, contact aanzetten ( alle controlelampjes branden) , sleutel omdraaien en………. De motor loopt na een paar slagen weer als een zonnetje. Met een glimlach op mijn gezicht steek ik een duim op en kijk ik even naar boven.
“ Het is weer gelukt “ouwe” “ We gaan vol vertrouwen het nieuwe seizoen tegemoet”. 😎

Brandstofpomp

  • 230.000 km

Aan het einde van het zomerseizoen liet de CX mij dan toch een keer in de steek. Op een vrijdagavond na een gezellig etentje in Deurne wilde de motor niet aanslaan. De vriendelijk wegenwachter constateerde dat de benzinepomp defect was. De CX werd naar het ANWB servicepunt Eindhoven gebracht. Daar kreeg ik een vervangende auto voor het weekend. De wegenwachter bood aan om een nieuwe benzinepomp te bestellen en wilde die op maandag best wel even monteren.
Maandagavond stond de CX gerepareerd en wel klaar om opgehaald te worden. Ik hoefde slechts de prijs van het nieuwe onderdeel te betalen. Het monteren werd niet in rekening gebracht! De wegenwachter gaf als reden dat hij het een feest vond om weer eens aan een echte auto te sleutelen. 🤩

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.