Citroën C4 e-HDi 115 Tendance (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 e-HDi 115 Tendance |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Roetfilter en verstuivers
- 170.000 km
Op een gegeven moment ging de C4 haperen. Dit was op de N34 naar Assen. We wilden op bezoek bij vrienden in Delft. Toen terug gegaan naar de garage en wat bleek een verstuiver deed het niet meer goed. Om erachter te komen welke het was moest er een diagnose worden gesteld. Uiteindelijk toen bleek dat het klaar was kostte het € 900,-Niet veel later deed ie het weer. Al googelend kwam ik achter het adres Dieseltech in Oudehaske bij Heerenveen. Zij hebben veel ervaring met Peugeot en Citroen op dat gebied. Zij zeiden dan ook dat je dan gelijk alle 4 verstuivers moest vervangen. Uiteindelijk de andere drie laten doen en dit kostte € 1100,- nogal wat goedkoper dan de dealer hier toen in Winschoten. Daarna deed ie weer gek en bleek nu er iets te zijn met het roetfilter. Hiervoor ben ik opnieuw naar dieseltech geweest en zij hebben toen het filter uitgebrand en toen zag je hoeveel zwart poeder eruit kwam... Maar het rijden in een Diesel werd steeds duurder. En ik zag ineens elektrisch rijden wel zitten. Maar daar voor moest je niet bij Citroen zijn. Nissan kwam toen met een zeer aantrekkelijk aanbod. De Leaf. Dus heb ik de C4 verkocht via Autoscout en zo de stap gezet naar elektrisch rijden. Daarnaast een Kia Niro geleasd voor de caravan. Realiseer je wel dat de Nissan geen wegenbelasting kostte en geen brandstof. Wij hadden genoeg panelen om de auto gratis van stroom te voorzien. Wat ik aan wegenbelasting, verzekering en diesel aan de C4 kwijt was was evenveel dan het leasebedrag van de Kia Niro...
prestaties
- 180.000 km
Deze C4 wou het meest snel van alle auto's tot dan toe. 200 km per uur haalde die wel. Bijna 1000 km op een volle tank. het op liften van het gaspedaal tijdens het schakelen van de semi automaat was een handigheidje. Dit kwam wel het zuinig rijden ten goede. Wat een nadeel was met de Picasso dat hij zeer windgevoelig was. Ik werd doodmoe van het vasthouden van het stuur. De Picasso reed helemaal niet zo comfortabel. Toen ik in de gewone C4 ging rijden kwamen vele dingen samen. Is dan de hydraulische vering heilig? Nee dus. Het gaat ook om het zwaartepunt. Hoe lager de auto bij de weg hoe comfortabeler. De c4 was heel goed uitgebalanceerd stabiel. Dit is over de hele linie een stuk prettiger autorijden. Je had een airco, cruise control, etc, etc, heel veel luxe wat bijvoorbeeld op de XM niet zat. Het verschil tussen de C5 en deze C4 was te verwaarlozen. Als je een niet Citroen kenner in alle twee auto's laat rijden dan weten ze niet wat het verschil is. De snoek daarentegen had dan ook een hele andere wielophanging. Dat kwam niet alleen door de hydrauliek.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.