Citroën C4 1.6 HDi Ligne Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 HDi 90 Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 34.000 km |
Ophalen
Auto van de zaak. Met de rekenmachine de beslissing genomen. Er is geen vrije keuze in auto/kleur/uitvoering. Er wordt een vloot zwarte C4 1.6HDi 90pk Business Editions klaargezet.
Gelukkig dus goed aangekleed (geen kale sjaak) met de optie's die het autorijden net even prettiger maken:
-Dual zone climate control
-Regen- en lichtsensor
-MP3 + bluetooth handsfree
-Parkeersensoren achter
Leuke auto om te zien. Wat gek qua proporties. Hij oogt kleiner dan hij eigenlijk is.
Het Franse comfort is wat harder geworden. De veringkarakteristiek is duidelijk meer mainstream geworden.
De 90pk diesel vreesde ik voor, maar is op korte hernemingen toch kwiek genoeg.
Eerste ervaringen
- 1.950 km
Nog steeds een fijne en kwieke auto. De 1.6HDi is wat gehorig, maar er zit genoeg pit in.
Bij het langer doorhalen in de versnellingen merk je dat de sjeu er nogal snel uit is. Desalniettemin voldoet deze motor in 85% van alle gevallen.
Wat is goed:
-Verbruik
-Uitstraling interieur
-Standaarduitrusting
-Werking cruise control
Wat kan beter:
-Wisselen radiozender niet via stuurbediening
-Klokkenwinkel spiegelt 's nachts hinderlijk in de linker zijruit en de voorruit
-Zitkwaliteit stoelen (korte zitting, lage rugpijn)
-Versnellingsbak: hakerig, reageert stoterig door lastig te doseren koppelingspedaal, overbrenging te lang en onlogisch ivm 5-bak.
Al met al nog steeds een fijne auto om dagelijks in te rijden, maar tijdens langere snelwegritten nemen we voortaan de C5 die stiller, sneller, comfortabeler en baanvaster is.
De allergrootste plus voor deze auto zijn de brandstofkosten. Het verbruik van de eerste volle tank was in de (stevige) inrijperiode 4,7 liter / 100km. Ik ben benieuwd hoe zich dat ontwikkeld als de motor losser is.
Kleine irritatie erbij
- 3.150 km
Ik blijf bij mijn voorgaande mening. De auto is afdoende voor dagelijks gebruik, vooral vanwege de prettige brandstofkosten. Wel is er een onhebbelijkheid bijgekomen:
De dimbare dashboardverlichting laat een brommend geluid horen als van een ouderwetse dimbare halogeenlamp.
Irritant en continu aanwezig.
Daarnaast heb ik de lendensteun gevonden, maar die lost de bijna schandalig korte zitting niet op.
Franse sensoren, en het gebrek eraan
- 5.800 km
Franse Sensoren:
"Emissiestoring, raadpleeg uw instructieboekje" kwam twee of drie keer kort oplichten. En dat was het. Sindsdien is het niet meer voorgevallen.
En het gebrek eraan:
Hengsen aan de ruitenwisserstick zorgde niet voor water op de ruit. Misschien bevroren? Nee, het spul is op. Zonder aankondiging. Misschien een sensor kapot? Nee, ook niet.
In deze auto, ja hij is echt uit 2012, is een sensor om aan te geven dat het ruitensproeierreservoir leeg raakt was teveel gevraagd.
Verbazing en verwondering alom. Ik kan me de laatste auto die dat niet had niet heugen, maar het zal waarschijnlijk de Opel Corsa uit 1988 zijn geweest.
Het instructieboekje rept over een peilstok onder de motorkap, met een knijpbalgsysteem...
10.000 kilometer samenvatting
- 10.000 km
Na 10.000 kilometer heb je een auto aardig goed leren kennen. De auto doet dat wat 'ie moet doen, maar heeft ook een aantal onhebbelijkheden. Het valt me op dat de C4 maar weinig in het wild te zien is. Zwart is dan niet z'n beste kleur. De C4 is een mooie auto in bordeauxrood of ivoorbeige.
Hieronder een kleine samenvatting van 10.000km bevindingen:
* Het gemiddeld verbruik over 10.000 kilometer is een keurige 4,8l/100km
* Buiten de eenmalige emissiestoring is de auto storingsvrij
* Het dashboard is rammel- en kraakvrij
* De hoogfrequentie pieptoon van de klokkenwinkel werkt echter op de zenuwen
* De klokkenwinkel schittert hinderlijk in voor- en zijruit
* De stoel biedt een slecht zitcomfort
* De 90pk diesel met 5-bak is te magertjes
Zuinig?
- 12.000 km
De actieradius verbaast me. Dat heb ik hier vaker beschreven. Dus maar eens kijken wat er bij normaal gebruik in het vat zit. Banden op 2,7bar en voor de rest geen veranderingen. Dus, de ACC op AUTO, lichten op automatisch.
Aanpassing? Strikt rijden volgens de schakelindicator en zo anticiperend mogelijk gas lossen.
Traject:
+/- 350km snelweg
+/- 250km stedelijk gebied (dorpskernen)
+/- 700km binnenwegen
Boordcomputerverbruik 4,1l/100km; gemeten effectief verbruik 4,3l/100km.
Kan waarschijnlijk nog iets beter, misschien net onder de 4l/100km maar dan is de koek op. Erg netjes in mijn ogen.
Eerste onderhoud
- 20.800 km
De auto staat nu bij de garage voor een klein onderhoud.
Enige opmerking: vervangen ruitenwissers.(die eerder aan vervanging toe zijn dan ik gewend was).
Verder geen op- of aanmerkingen. Het is een prima auto met wat onhebbelijkheden.
Het verbruik van de tweede 10.000km was een fantastische 4,6l/100km. De diesel is echter te krap bemeten als je op wilt schieten.
Inleveren en uitzwaaien
- 34.000 km
Bijna twee jaar C4 gereden. Na een verhuizing en het opzeggen van de baan mag de C4 weer ingeleverd worden.
Kort gezegd; ze zal niet gemist worden.
Het is een vervoersmiddel, in de meest strikte zin van het woord. Enig plezier of emotie is deze auto vreemd. De auto roept geen begeerte of trots op. Het is een auto. En dan ook nog niet een heel erg goede. Wel een bijzonder langzame.
Ze heeft ons bijna 35.000km overal naartoe gebracht waar we wilden, met als (enige?) positieve uitschieter het verbruik.
Maar verder zal deze C4 geen hoofdrol spelen in vierwielerige herinneringen.
"Zou ik deze auto aan familie of vrienden aanraden?" ... Nee. De Citroën C4 is een te anonieme auto die heel veel dingen net niet goed genoeg doet, en in te vaak ondoordachte missers laat zien.
Eéntje om te vergeten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.