Citroën C4 1.6 e-HDi Ligne Business (2011)

autoreview

Citroën C4
Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4

Signalement

UitvoeringC4 e-HDi 115 Business
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst191.355 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

C4 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • 191.355 km

Begin 2011 kreeg ik de mogelijkheid om een leasewagen uit te zoeken. Aangezien ik veel kilometers maak moest de auto voldoen aan een aantal eisen:
- ruime zit voorin (ik ben 1.90m)
- diesel (moet van de baas)
- automaat (ivm de vele files)
- ruime koffer (ivm rolstoel van vrouw)
- 20% bijtelling (puur financieel)
- budget max 33k

Als je deze zaken invoerd, blijft er niet zoveel over aan mogelijkheden. Uiteindelijk is het de C4 geworden omdat zij een prima pakket aanbieden voor een prima prijs. Ik heb uitgebreid gereden met de EGS bak, mede omdat er zoveel negatief over geschreven werd. Voor iedereen die twijfelt: het rijdt geweldig! Natuurlijk is het geen DSG/EDC, maar de schakeltijden bij normaal rijgedrag zijn prima. Heel af en toe laat ik me nog wel eens verassen, maar ondertussen weet ik er prima mee om te gaan. Voor mij geen handgeschakelde auto meer in ieder geval.

De auto maakt een zeer solide indruk. De rust in de auto is echt super. Enkel de afrolgeluiden van de banden hoor je iets. Verder is het veercomfort van de HDi echt als een Citroën. Hij hangt wat in de bochten en duikt wat bij stevig remmen maar storend vind ik het niet. Wel vond ik het opmerkelijk dat de 1.6VTi (benzine) waar ik noodgedwongen een dagje in moest rijden veel strakker op de weg ligt.

De ligne Business uitvoering laat verder niets te wensen over. Zo'n beetje alles zit erop en eraan. Qua uitstraling staan de Citroëns (en Peugeots) in mijn ogen op eenzame hoogte in hun klasse. Dit was voor mij ook een van de doorslaggevende punten om voor de C4 te gaan. Met 65k per jaar breng ik toch veel tijd in de auto door.

Al met al ben ik tot nu erg tevreden met de C4. Ik weet niet of het mijn keuze zou zijn als ik het met mijn eigen geld had moeten betalen, maar tot nu toe valt het me alleszins mee.

Problemen:
Bij 2500km heb ik een storing in de brandstoftoevoer gehad. Na een software update bij de dealer was het probleem weer verholpen. Als het hierbij blijft, doe ik het ervoor.

Verbruik t/m 5000km: 1,18.2

*Update 15-07-2011*

Er valt nog niet zo heel veel bijzonders te melden. De kilometers tikken vlotjes aan.
We zitten ondertussen op de 16dzd.

Een paar puntjes die ondertussen zijn opgevallen:
De plafonniere laat iets los. Ik heb van andere C4 berijders begrepen dat vaker voorkomt. Een nieuw klemmetje schijnt het probleem op te lossen.
Bij stevige wind schuin van voren begint de motorkap wat te trillen. Niet dat ik bang ben dat ie loskomt, maar vreemd vind ik het wel. Mooi puntje voor de dealer om bij de beurt even naar te kijken.

Het verbruik tot u toe valt toch wat tegen. Ik rijd voornamelijk snelweg met een kruissnelheid rond de 130. Wel aardig wat files. Aan de hand van de bonnetjes kom ik aan 1 op 18,44. De boordcomputer houdt het op 19,2 km per liter.

Verder werkt alles naar behoren. Ideaal is ook het afspelen van de muziek op mijn telefoon via BT. Hierdoor hoef ik de USB ingang niet eens te gebruiken.

Voorlopig blijft de C4 in mijn ogen zeer ondergewaardeerd. Zo'n comfortabele "volle" auto vind je nauwelijks voor dit geld.

*Update 01-09-2011*

Al weer even terug de eerste beurt (elke 20dzd) gehad. Helaas is de plaffoniere wederom losgekomen. Hier moet ik dus even mee terug. Bij de beurt hebben ze ook gekeken naar de motorkap. Volgens de dealer kan hier verder niets mee gedaan worden. De kap is volgens de dealer zó dun en licht dat het niet te verhelpen valt. Ik vraag me af of er nog meer C4-rijders zijn die dit probleem herkennen?

Tijdens de beurt hebben ze preventief een update uitgevoerd in het navigatiesysteem. Dat heb ik gemerkt ook! Tijdens de korte vakantie in Frankrijk (where else!), is de navigatie diverse malen vastgelopen. Het valt me op dat dit telkens gebeurt wanneer de buitentemperatuur boven de 30C komt. De motor heeft het ook zwaar bij die temperaturen wat te merken is in een donkere brom in het blok, alsof hij naar adem aan het happen is. Het lastige hieraan is dat het nauwelijks te reproduceren valt voor de dealer, aangezien het hier niet zo vaak zo warm is. Een oplossing hiervoor zie ik dan ook niet zo snel. Ik wacht de volgende beurt wel af, want tijd om even tussendoor langs de dealer te gaan heb ik nauwelijks.

Verder blijf ik onverminderd positief over het geheel. De minpuntjes wegen voor mij niet op tegen alle eerder genoemde pluspunten.

*Update 07-11-2011*

Vorige week de 2e beurt (groot) laten uitvoeren.

Bij het maken van de afspraak heb ik ze een lijstje met probleempjes gegeven waar ze aan konden gaan werken t.w.:
- Navigatiesysteem doet waar 'ie zin in heeft. Traag opstarten, uitvallen, alle gegevens wissen etc.
- Plafonnière weer los
- Koppeling pakt "bot" op bij veel file rijden
- Hoge zijwind-gevoeligheid

Ze hebben de versnellingsbak opnieuw ingeleerd. Het is een probleem wat ze al kennen uit de vorige serie halfautomaten. Het heeft in ieder geval gewerkt, want de bak schakelt weer als de eerste dag, lekker soepel.

Voor de plafonnière hebben ze een nieuwe besteld want deze krijgen ze niet meer vast.

Voor de navigatie schijnt er weer een update te zijn, maar nog niet bij de dealer aanwezig dus daar komen we weer voor terug. De navigatie begint nu wel behoorlijk op m'n zenuwen te werken. Ben nu toch al een aantal keren dankbaar geweest dat m'n telefoon ook een navigatie-functie heeft.

Voor de zijwind-gevoeligheid hebben ze 1,2,3 geen oplossing. Uiteraard waaide het niet zo hard toen de auto bij hen stond, dus valt het voor hen niet mee een oplossing te vinden. Ze zitten te denken aan het opnieuw uitlijnen van het voertuig, maar voor ze dat doen willen ze eerst het probleem voelen... Is er een C4 rijder die bekend is met het probleem?

Het verbruik blijft steady op 1 liter per 18,3km. Voornamelijk snelweg kilometers waarbij veel file wordt gereden, en daarna weer wat vlotter om de "verloren tijd" weer wat goed te maken.

Al met al ben ik elke dag nog tevreden als ik 's ochtends in de C4 stap. Ik hoop alleen wel dat de probleempjes nu 's echt opgelost worden. Begin langzaamaan wel te twijfelen of dit iets over de dealer of over de auto zegt. Misschien de volgende keer eens naar een ander....

*Update 27-03-2012*

Vorige week de 60dzd beurt gehad. Niets bijzonders.

Ondertussen zijn de navigatieproblemen opgelost middels een update. Nog even afwachten hoe die zich houdt bij het warme weer, maar ik heb het gevoel dat het nu wel opgelost is. De plaffonière is vervangen dus ook opgelost.


Het brandstofgebruik is in de wintermaanden wel verslechterd met ruim een kilometer op een liter. Niet zo vreemd met de lagere temperaturen en winterbanden. De Bridgestone winterbanden kan ik overigens aanraden. Qua geluid geen verschil tov de zomerbanden.

*Update 12-04-2012*

Deze week de 80dzd beurt laten uitvoeren.

Het klinkt een beetje saai, maar de C4 doet 't nog steeds als een tierelier. Sinds de laatste beurt helemaal niets nieuws te vertellen over deze auto. Brandstofverbruik blijft een ruime 1 op 18, nog geen druppel olie bij hoeven vullen. Het begint bijna saai te worden1

Het enige wat er nu gedaan is, is het vervangen van 4 banden. Het is voor het eerst in mijn autobezittende leven dat ik in één keer alle 4 de banden moet vervangen. Meestal gaan ze achter toch wat langer mee. De michelins zomerbanden hebben het een kleine 65dzd kilometer uitgehouden met voornamelijk snelweg kilometers.

*Update 30-05-2013*

Deze week de auto over de 140dzd gereden.
Ik kan niet anders zeggen dat ik nog steeds zeer tevreden ben! Rond de 90dzd kreeg ik last van een rammel links voor. Het bleek dat de lagers in de veerpoot ophanging niet goed waren. Na vervanging was het probleem opgelost. Daarnaast heb ik bij 130dzd beide H7 lampjes moeten vervangen. Ik heb in het verleden wel meegemaakt dat ik ze elke 20dzd moest vervangen, dus deze auto is er zeer zuinig op, ondanks dat ik de lichten op de auto-stand heb staan.

Einde van het jaar zal de auto eruit gaan, dus zal ik nog de laatste opmerkingen plaatsen.

*Update 06-02-2014*
Vandaag de Citroën achtergelaten bij de dealer. Ik heb een nieuwe wagen voor de komende 3 jaar, een Golf variant. Zeker niet m'n eerste keus, maar lease technisch het 'beste' wat te verkrijgen is met mijn budget. Ik had echt ingezet op de nieuwe Picasso, maar ondanks het feit dat ie ongeveer 4k goedkoper is als de Golf, kreeg ik het niet rond. Mijn ervaringen met Citroën zijn mij echt bevallen. Ik zou het merk iedereen aanraden. Ik heb ruim 191dzd kilometer gereden in 34 maanden, en ze heeft me geen moment in de steek gelaten. Mocht je de bruine 02-PZB-9 bij een handelaar tegenkomen, dan hoef je niet te twijfelen. Deze gaat je nog met gemak hetzelfde aantal kilometers verder brengen.

Wat voor overige rijders wellicht wel handig is om te weten, bij 170dzd is de (alu)motorkap vervangen wegens corrosie van binnenuit.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.