Citroën C3 1.6 e-HDi 90 93g Selection (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C3 1.6 e-HDi 90 Selection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 209.500 km |
Eerste kilometers
- 2.000 km
Na proefritten met de Polo, Clio, Punto, Corsa en de C3 heb ik voor de laatste gekozen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de verschillen tussen de laatste drie wel erg klein zijn en als iemand anders voor de Punto of Corsa kiest kan ik mij daar ook helemaal in vinden. Ook heerlijke autos. De reden dat ik voor de C3 koos was omdat de auto wat meer binnenruimte had.
Uitvoering is de selection met zo'n grote vooruit. Die vooruit blijkt toch compleet overbodig want als je rijdt kijk je toch voor je uit en niet naar boven.Daarnaast warmt het interieur heel snel op met het dak in de achterste stand. Het dak zit standaard op de selection uitvoering dus je krijgt het erbij of je wil of niet. Verder zit er nog city pack op als extra. Prettig bij achteruitrijden. Je hebt het ook wel nodig want de auto is niet zo overzichtelijk.
Rijden met de C3 is plezierig. Zo'n kleine auto blijkt heel goed mee te kunnen op de snelweg en de motor is best stil te noemen. Je zit ook prettig achter het stuur. Prestatie zijn dus goed. De wegligging is niet heel strak, meer gericht op comfort. Sturen zal een formule 1 wagen ook wel heel anders doen. Dit is een autootje voor de praktijk van alledag. Doet wat er van hem gevraagd wordt en verwacht geen uitzonderlijke prestaties.
Uiteraard ben je dan wel heel benieuwd naar het verbruik. Tot nu toe kom ik op 1 op 24. Moet er wel bijzeggen dat ik meestal op de snelweg zit en de rijstijl is "met de stroom mee". Kortom, de C3 doet wat er van hem verwacht wordt op dit punt.
Auto is netjes afgeleverd, geen franse rammeltjes, niks kraakt of piept.
Het start-stop systeem vind ik het beste van alle kleine dieseltjes. Als je aan komt rijden en je zet de versnelling in zijn vrij dan slaat de motor al af voordat je stilstaat. Het weer starten gaat snel en zonder trillingen. Je bent er zo aan gewend.
De radio heb al ik 1 keer aan gehad, daarna niet meer, geluidskwaliteit is niet top.
Conclusie tot nu toe: prima auto voor de prijs en brengt je waar je wezen moet, ziet er leuk uit en rijdt prima en is heel zuinig. Het belastingvoordeel steek je tot 2014 lekker in je zak. En als je nog twijfelt over zo'n grote voorruit dan zou ik zeggen: doe maar niet.
Als de auto wat meer kilometers gereden heeft zal ik een up-date te plaatsen.
20.000 km
- 20.500 km
Degene die reageerde op mijn review en mij er op attent maakte dat de panoramaruit niet standaard is heeft gelijk. De auto stond op voorraad en had een paar extra's waaronder de panoramaruit.
De afgelopen 20.000 km zijn zonder problemen verlopen. De auto heeft net zijn servicebeurt gehad en kan er weer even tegen! Een plastic plaat in het dak rammelde. De plaat zat los en is weer vastgezet. That's all.
Jammergenoeg heb ik met km. stand 18.000 een kleine aanrijding gehad. En het was nog mijn eigen schuld ook. Ik heb de schade laten herstellen. Kreeg een leenauto mee. Dat was precies zo'n C3 als ik heb maar dan met 1.4 benzinemotor. Leuk om ook met de benzinevariant te rijden. Valt meteen op dat die benzineauto's veel meer toeren maken. Met 70 km per uur evenveel toeren als de 1.6 diesel met 100 km per uur. De benzine C3 vond ik wel wat stiller. Ik meende dat de banden wat minder lawaai maakten. Later bladerde ik nog in de folder om te zien of de banden dezelfde waren als die onder mijn diesel C3. Volgens de folder heeft de benzine C3 Michelin energy savers. De C3 diesel zou Michelin super energy savers hebben. Zou dit een verklaring kunnen zijn voor mijn vermoeden?
Over het verbruik ben ik tevreden. Omdat ik rustige rijstijl heb en veel op de snelweg rij kan je een gunstig gebruik verwachten. Op de brandstofmeter staat een gemiddelde van 1 op 26,3. Dat wil ik dan natuurlijk wel narekenen aan de hand van brandstofbonnetjes. Over een traject van 5.000 km kwam ik op 1 op 23. Nog steeds heel zuinig.
Conclusie is positief! Prettige en comfortabele auto. Zit lekker. Als ik dan toch even mag zeuren over wat beter kan in de auto dan noem ik het schakelen. Soms probeer je een versnelling in te leggen maar dat gaat dan nogal hakkerig en schiet die weer uit zijn versnelling.
40.000 KM
- 40.000 km
De auto heeft zijn 40.000 Km beurt achter de rug. Tijdens de afgelopen wintermaanden viel op dat bij koude start de motor niet regelmatig liep. De auto haperde en schokte dan. Heel hinderlijk. Soms was het zo erg dat ik de auto maar aan de kant van de weg stil zette om eerst warm te draaien.
Ik heb daar melding van gemaakt. De dealer heeft voorts de computer uitgelezen. Ik denk dat ze wat gevonden hebben want op de nota staat "verstuivers inleren". Geen idee wat dat is maar laten we hopen dat zo opgelost is.
Verder geen nieuws, op naar 60.000 Km
60.000 beurt
- 60.000 km
De auto heeft net een 60.000 KM beurt gehad. In de afgelopen tijd zijn er geen problemen geweest.
Met dit soort auto's is het altijd leuk om te zien hoe zuinig ze in de praktijk zijn.
He traject dat ik elke dag naar mijn werk rij gaat als volgt: ik begin met naar de snelweg te rijden en heb dan vier stoplichten, afstand ongeveer 3 KM. Voorts draai ik de snelweg op, 39 KM. Daarna nog 5 KM provinciale weg en 3 KM dorp. Laatste stuk nog 4 stoplichten. Beste verbruik deze zomer 1 : 34,4. 1 na beste score is 1 : 32.2. Van de eerste heb ik helaas geen foto (bewijs) gemaakt, had geen telefoon bij mij. Uiteraard haal je deze scores alleen als je echt je best ervoor doet. Wel de kanttekening dat ik dan niet achter vrachtwagens hang, dat gaat mij weer iets te ver. Is m.i. niet veilig.
Andere scores: net naar Kroatië geweest. Over de autobahn met snelheden van ongeveer 120 tot 130KM/u verbruik heen 1 : 22,7. Terug 1: 22.2.
Op naar de 80.000.
APK en beurt
- 80.000 km
Weinig te melden over de afgelopen periode. Het verbruik liep iets op. De monteur zei dat ik mijn geen zorgen hoefde te maken. Met een nieuw schoon luchtfilter zou dat verholpen zijn. En dat is ook zo!
Rij nog steeds met de originele banden. Zit nog 4 mm profiel op. Is dat genoeg? Is dat goed? Is dat nog veilig? Misschien toch maar voor de herfst preventief vervangen.
Servicebeurt/APK
- 102.000 km
Over de techniek is weinig te melden. Alles doet het prima.
Door verandering van werkomstandigheden rij ik nu veel minder. Ik schat dat ik nog max. 10.000 misschien 12.000 per jaar zal rijden. Dat is toch ruim onder het omslagpunt. Ik heb dus gekeken naar inruil. De dealer had wel een goede aanbieding, een Citroen C3 met een 68 pk benzinemotor. Dat is niet veel maar voldoende om mee vooruit te komen. Nou reken ik de deal natuurlijk even thuis op mijn gemak door. Blijkt dat je er dan toch niet veel op vooruit gaat. Financieel dan. Want qua motor ga je er duidelijk op achteruit. Dus deze blijft!
APK en service
- 118.000 km
Gelukkig heb ik weinig te melden. Geen problemen gehad, geen defecten, pech etc. Dus dan ook maar geen lang verhaal.
APK
- 135.000 km
Dit jaar maar eens groot onderhoud. Multiriem, distributieriem, waterpomp, remschijven voor, remblokken voor en een grote beurt.
Volgens het boekje was de distributieriem nog niet aan de beurt. Maar de auto is nu 6 jaar oud en heeft 135.000 kilometer gelopen. Ik hoop dat de auto het nog eens 6 jaar uithoudt. misschien nog 100.000 erbij rijden? Dan beter nu vervangen.
Verder is het opmerkelijk dat ik tot nu toe nauwelijks mechanische pech heb gehad. Slechts 1 keer een lampje vervangen. Nou ja, even afkloppen en doorrijden maar.
APK
- 145.000 km
APK laten uitvoeren met een grote beurt.
In deze periode weinig bijzonders gebeurd.
Enige vermeldenswaardige was dat de auto een paar maanden geleden op de snelweg begon te stotteren en inhouden. De auto reed maximaal nog 70 km. Op de vluchtstrook verder gereden. Auto geparkeerd en koffie gaan drinken. Daarna de auto weer starten en probleemloos verder gereden.
Wat er nou aan de hand was weet ik nog steeds niet. Misschien iets met de brandstoftoevoer. Geen klachten meer gehad,
APK
- 155.500 km
Weinig te melden.
APK verliep weer vlekkloos.
Daarom: nog steeds erg tevreden. In 8 jaar en 155.000 slechts een lampje kapot. Misschien heb ik gewoon geluk gehad. Misschien is het gewoon een goede auto.
Er speelt nog steeds de gedachte over te stappen op benzine. Rij toch te weinig kilometers om rendabel te dieselen. Gezien de huidige ontwikkelingen lijkt het beter te wachten op betaalbare elektrische auto's. Als Citroen tegen die tijd een C3 op stroom heeft meld ik mij!
APK
- 168.100 km
Koplampje kapot, verder niks te melden
APK
- 176.534 km
Weinig gereden de afgelopen tijd. En toch een diesel...
Dan wil je natuurlijk de kosten drukken. Anderhalf jaar terug de voorbanden laten vervangen door goedkope exemplaren uit het land van dat virus. Nou, na 10.000 km zijn die banden compleet op. Dus in plaats van besparen moest ik nu alweer nieuwe voorbanden kopen.
Wat nog verder:
Ik heb de auto nu 10 jaar.
Hieronder som ik even op wat er allemaal aan kapot is gegaan:
- 1 lampje
- nog een lampje
- nog een lampje
- nog een lampje
- nog een lampje
- nog een lampje
- nog een lampje
En dat is het. Niks meer. Franse kwaliteit!
APK
- 185.727 km
APK uitgevoerd, geen bijzonderheden.
Helaas is wel de sensor kapot die de temperatuur in het interieur meet.
Dus je start bij een buitentemperatuur van 25 graden en de sensor geeft aan dat de binnentemperatuur -15 is. Voorts gaat de kachel verwarmen.
Enige oplossing is de kachel uitzetten.
Rij niet zoveel meer en twijfel of ik de sensor moet laten vervangen.
APK
- 195.000 km
Airco toch kapot.
Maar gezien de leeftijd van de auto (12 jaar) ga ik deze niet meer repareren.
APK
- 209.500 km
Niks bijzonders te melden op technisch gebied.
Is wel de laatste APK want heb de nieuwe E-C3 besteld.
Deze zou volgens de dealer in oktober geleverd worden. Maar ik heb begrepen dat de productie pas in die maand opgestart wordt. Zal dus nog wel even duren.
Neem dan afscheid van de huidige C3 en kan heel tevreden terugkijken. 13 jaar lang startte de auto 's ochtends zonder problemen. 13 jaar lang heb ik nauwelijks enige onverwachte kosten gehad. Het verbruik was steeds aangenaam laag, gemiddeld 1 op 24,3. Een heel prettige auto en zeer comfortable.
Stond voor mij wel vast dat ik elektrisch ga rijden. Heb zakelijk veel ervaring met een ID3 maar ook al gereden in een Tesla.
De laatste was voor mij geen optie. Een raket op wielen maar de vering is echt niks voor een Citroenrijder. De ID3 is een bijzonder aangename auto. Maar toen was daar de E-C3.....ik ben benieuwd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.