Citroën C1 1.0i Ambiance (2006)

autoreview

Citroën C1 1.0i Ambiance (2006)

Signalement

UitvoeringC1 1.0i Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

[update]

Deze MyReview is ge-update. Toen ik deze MyReview schreef stond er pas 200km op de teller van mijn Citroen C1. Inmiddels is hij de 2000 gepasseerd en kan ik dus iets meer vertellen over de auto. Eerst in het kort even een samenvatting van de belangrijkste punten waar ik de vorige keer over schreef:

- De auto presteert beter dan je op grond van zijn vermogen en prestaties op papier zou verwachten. Ondanks slechts 70pk en 93nm is de auto lui te rijden. Hij wil ook best wel vooruit, houd dan wel de naald boven de 4000 toeren.
- De motor maakt een leuk geluidje voor zo’n kleintje, vooral het brommetje uit de uitlaat kan aanmoedigend werken.
- De auto is niet stuiterig of nerveus, zoals je bij veel van deze kleine auto’s kan verwachten. De auto stuurt goed en onderstuur steekt pas laat de kop op. Het is een voorspelbare auto en hij voelt veilig aan. De besturing is wat licht, maar gelukkig niet zo gevoelloos als bij veel van zijn concurrenten.
- Het interieur ziet er grappig uit. Veel hard plastic, maar dat is acceptabel in deze prijsklasse. Wel reflecteert de noppenstructuur van de bovenkant van de dash bij zon in het ruit, zeer vervelend!
- De versnellingsbak schakelt goed en redelijk trefzeker, wel is de positie hiervan wat vreemd (erg veel naar achter).
- De achterbank is bruikbaar voor kleine ritjes, voorin zitten zelfs lange personen prima. Klap je de achterbank neer (zeer handig systeem, standaard op Ambiance) dan gaat er 712 liter mee!
- Overweeg je om een metallic kleur te nemen (ik vond zwart erg mooi), denk dan goed hierom: De lakkleur komt in panelen op de deur terug in het interieur. Ik vond de metallic zwarte C1 daarom van binnen wat sobertjes. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de standaard rode kleur, dit fleurt het interieur fraai op. Ook een waardevolle optie is de combinatie toerenteller (guitig!) - airco - cd-speler.

Wat is er 1800km later veranderd? Feitelijk niet veel. De auto bevalt nog steeds prima. Er zijn echter wel wat zaken die mij in eerste instantie niet zo erg opvielen, maar nu wel. Om met het positieve te beginnen: Ik blijf erbij dat deze auto zeer volwassen rijdt, en je er naast een goede stadsauto, ook een goede auto voor buiten de bebouwde kom aan hebt. Ik woon zelf in Hoorn en mijn beste vriendin in Nijmegen. Ik ben al een aantal keer op en neer gereden en dat beviel mij prima! Ook een potje inkopen doen bij de Ikea was geen probleem.

Dan nu, naarmate je je auto beter leert kennen gaan er steeds meer zaken opvallen. Zo heb ik ook aan de C1 een aantal dingen ontdekt, die ik liever anders zou zien. Dit zijn bijna allemaal kleine details, die je absoluut niet als dealbreaker kan beschouwen, maar ik zal ze toch even noemen:

Bij de driedeurs versie, moet je om achterpassagiers in te laten stappen, de voorstoel naar voren schuiven. Als je dit gedaan hebt valt daarna de stoel inclusief leuning niet terug in de oude stand. Dit is een beetje irritant, omdat je na iedere keer in- of uitstappen van je passagiers, je leuning opnieuw moet instellen. Typisch Citroen. Ook vind ik het jammer dat Citroen geen koelvloeistoftempreratuurmeter (leuke voor galgje?) monteert. Je kunt dus niet zien wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is. Als je als bestuurder je gordel niet om doet, word je hierop attent gemaakt door een luide piep. Deze luide piep gaat na een aantal seconde over in een heuse sirene! Lijkt me iets te veel van het goede als je even snel je auto wilt verzetten. Het touwtje van de hoedenplank zit maar matig vast. Het oogje aan de bovenkant gaat door een haakje aan de klep, maar dit haakje is niet diep genoeg. Resultaat: het touwtje valt er geregeld vanaf als de klep omhoog gaat, en de hoedenplank wordt niet opgetild.

Bovengenoemde probleempjes zijn absoluut niet onoverkomelijk. Helaas heb ik één echt probleem moeten constateren, wat mijn algehele mening over de auto toch ietwat beinvloedt: Tijdens een forse regenbui heb ik tot 3 a 4 keer aan toe last gehad van seieuse aquaplanning! Ter illustratie: het was op de A7 tussen Purmerend en Hoorn en mijn snelheid lag zo rond de 80 km/u. Het verkeer rond mij reed 90 a 100, dus aan mijn snelheid kan het niet gelegen hebben. Eén maal was ik de auto toch wel zo’n anderhalve seconde kwijt! Voel ik mij doorgaans zo veilig in mijn C1, in de regen rijdt ik nu niet helemaal meer op mijn gemak. Ik ben met de klacht naar de dealer gegaan, met de gedachte dat het wel eens aan de 155/65R14 Michelin banden kon liggen. Dit zijn echter kwaliteitsbanden, zeker ook in de regen. Wellicht ligt het aan het geringe gewicht van de auto, Citroen had er echter nog niet eerder van gehoord. Dit probleem laat ik niet zwaar meewegen in de beoordeling van mijn auto. Het was namelijk een regenbui van de categorie noodweer, zoals je ze maar één keer per jaar vind.

Tot slot nog even twee zaken: het verbruik en de eerste controlebeurt.

Citroen geeft de volgende verbruiksgegevens op:
verbruik binnen beb. kom 5,5 l/100km = 1:18,1
verbruik buiten beb. kom 4,1 l/100km = 1:24,4
verbruik gecombineerd 4,6 l/100km = 1:21,7

Ik heb zelf een behoorlijk zuinig rijstijl, en noteerde de volgende verbruiksgegevens:
Binnen de bebouwde kom: 1:14,3
Buiten de bebouwde kom: 1:19,3
Gecombineerd: 1:16,8

Ik kom dus lang niet op de fabrieksopgave, ondanks de betere benzine die ik gebruik (Total Excellium 98). Ik heb over een gemiddeld verbruik van bijna 1:17 evengoed geen klachten.

Bij 1500km heeft de auto een gratis controlebeurt gehad (uitstekende service van de dealer!). Conclusie: alles in orde en de auto verbruikt geen druppel olie!

PROBLEMEN

Hevige aquaplanning tijdens een zware regenbui, bij een snelheid waar dit niet had moeten optredden. Dit was vooralsnog een incident.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.