Citroën C1 1.0i Séduction (2007)

autoreview

Citroen C1
Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1Citroen C1 - interieurCitroen C1 - interieur

Signalement

UitvoeringC1 1.0i Séduction
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf14.000 km
KM-stand laatst76.604 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Forenzen in in C1

  • 76.604 km

In het najaar van 2012 hebben mijn vriendin en ik gezocht naar een betaalbare, betrouwbare auto. Omdat wij destijds inschatten dat we ongeveer 10k tot 15k km per jaar zouden rijden, vielen diesel alternatieven af. Na enig speuren stond het trio-tje C1, 107 en Aygo hoog op ons lijstje vanwege de beloofde lage onderhoudskosten, zuinige verbruik (1:20 zou haalbaar moeten zijn) en praktische indeling. Hoewel ik maar al te graag op zoek was gegaan naar mooie kleine roadsters (ondanks mijn lengte van 1.98), konden we dit destijds niet betalen (met name toename aan benzinekosten en evt onderhoud).

Eenmaal de auto in bezit (particulier gekocht), bleek dat het gemak van het hebben van deze auto er voor zorgt dat we ver boven de gedachte km/jaar uit kwamen, tussen de 20k en 25k per jaar. Zelf forens ik dagelijks op en neer naar Delft vanuit Leiden, en vaak neemt mijn vriendin de auto om 's avonds naar haar sportgelegenheid te rijden.

De C1 rijdt eigenlijk altijd 'wel goed'. Het is een zeer kleine auto, met laag gewicht en korte wielbasis, dus er is sprake van een behoorlijke zijwind-gevoeligheid. Verder is het comfort over korte richels eigenlijk niet fantastisch: door het lage wagengewicht stuitert de auto daar hard over. Als er een flinke hoeveelheid boodschappen in zitten of een aantal extra passagiers op de achterbank zitten merk je al dat dat comfort meteen verbeterd!

Verder zit in de Séduction versie geen airco, toerenteller of radio. Dat eerste is onbetaalbaar om door een garagist in te laten bouwen, en daarom hebben we daar van afgezien (dan maar arko, alle ramen kunnen open). Een originele C1 radio heb ik via marktplaats gevonden, van iemand die het in zijn C1 had vervangen door een moderner exemplaar. De radio-ontvangst is overigens niet perfect meer (afgelopen tijd afgenomen), maar mogelijk komt dat door wat corrosie in het schroefdraad van de antenne-aansluiting op het dak (ga ik binnenkort maar eens schoonmaken).

Qua prestaties scoort de C1 een voldoende, zeker tot ongeveer 80 km/h. Tot die snelheden hoef je niet je best te doen om gewoon vlot mee te komen met het verkeer, dankzij het lage wagengewicht. Zelf probeer ik zuinig te rijden, door vlot op te schakelend, en als je alleen in de auto zit is dat geen probleem. Rijden er passagiers mee, dan merk je meteen dat de motor wat harder moet werken.
Boven de 90 km/h is het echter een ander verhaal: daar is het kleine motortje erg snel buiten adem, en voor inhalen is geduld of terugschakelen naar de 3e versnelling nodig, om wat vaart er in te krijgen. Rij je zoals ik vaak over wegen waar de maximum snelheid rond de 100 km/h ligt, dan is dit geen groot probleem. Wil je harder rijden, dan is geduld een noodzaak!

Als je echter een keer op een overzichtelijk klein bochtig weggetje (Duitsland/Frankrijk) zit, dan is het verdomd leuk om een keertje door te rijden. Ondanks mijn ongetwijfeld niet fantastische rijkunsten heb je al snel het idee dat je meer kan dan de auto aan kan. Het kleine motortje houdt de snelheden nog enigszins beschaafd, terwijl je wel even een beetje kan spelen!

Gezien mijn gebruiks-patroon scoort de C1 dus een voldoende. Heb je echter meer behoefte aan snelle acceleraties op de snelweg, of wil je over het algemeen wat meer door-stampen met eventueel meerdere passagiers, dan zullen de prestaties tegen vallen.

De betrouwbaarheid is verder perfect. Tot nu toe hebben we een reparatiepunt gehad: de koel-vloeistof pomp was aan het zweten (rond de 30k, auto was toen 6 jaar oud), waarop we aan de garage gevraagd hebben er een nieuw exemplaar in te zetten. Verder zijn er nog geen mankementen bespeurbaar geweest. Starten en gaan zeg maar.
Dit weekend wordt het weer tijd voor een kleine beurt, die ik voor het eerst eens zelf probeer uit te voeren (er moet immers enkel olie ververst worden, en het nodige gecontroleerd worden).

Gebruikskosten zijn zoals eerder gesuggereerd laag. In de zomer rijden we wat goedkoper dan 5L/100km (zomerbanden, onlangs 2e set sinds aflevering op de auto a 45 incl montage per band), in de winter ligt dat rond de 5.3L/100km (winterbanden, bij aanschaf van auto ook aangeschaft voor een vergelijkbare prijs). Wegenbelasting is pas sinds 2014 een feit (daarvoor was de C1 vanwege de zuinigheid nog belasting vrij), en WA + Casco komt voor ons neer op iets minder dan €30 per maand. Het feit dat er geen schade is gereden helpt natuurlijk ook.

Conclusie:
Ik schat mezelf in als een redelijke petrolhead. Als petrolhead is deze C1 niet de juiste keuze, ondanks dat het af en toe nog wel leuk rijden is.
Maar rationeel gezien, is de C1 een van de betere goedkope moderne auto's. Hij is redelijk comfortable voor de afstanden die wij doordeweeks afleggen (ong. 80 km/dag), zeer zuinig, goedkoop en betrouwbaar (zeker van belang gezien ons kilometrage).
Als ik een ruimere portemonnee had gehad, had ik iets leukers zoals een MX-5 aangeschaft. Maar in ons geval hadden we ons geen betere auto voor het geld kunnen wensen.

Update 27-08-2015
Verbruik is nu bijgehouden over de afgelopen 6000 + km, en een gemiddelde van minder dan 5l/100km is behaald. Zelf probeer ik de afgelopen tijd ook wel iets rustiger aan te doen op de snelweg (100 ongeveer op de teller, in plaats van 100 via de FlitsMeister app), waardoor t verbruik iets consistenter is geworden over de afgelopen tankbeurten.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens