Citroën BX 16 TZI (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | BX 16 TZI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 232.484 km |
KM-stand laatst | 255.000 km |
ERVARINGEN
Ik heb het citrofiel schap duidelijk ge-erfd van mijn vader.
Hij heeft zelf jarenlang Citroen gereden en ben opgegroeid in een BX, eerst een witte hatchback, daarna een rode BX Break, daarna is hij overgestapt op een ZX break en rijd nu een Xsara Picasso.
Ik heb sinds januari nu mijn eigen BX, ik wou er altijd al 1 hebben.
Het uiterlijk, de uitstraling, het retro model wat voor mijn idee tijdsloos is heeft mij altijd aangesproken, maar ik was maar een arme student en moest het dus eerts in een Toyota Starler doen. Niets mis mee en heb daar ook veel plezier mee gehad.
Toch bleef de drang om een BX voor mezelf te hebben, toen ik eindelijk een leuk bedrag had gespaard ging ik eens rondkijken en vond op een bekende marktplaats op internet een mooie BX die ik moest hebben. Niet te ver uit de buurt, zag er luxe en bleek dat ook nog eens te zijn. Ik met mijn vader in de Starlet de auto bekijken.
Hij zag er geweldig uit, goed onderhouden, mooie tijdsloze uitstraling en toch een beetje dat stoere door zijn spoiler met 3e remlicht en de breedschijners in de bumper. Ik heb gelijk haar voor een rondje meegenomen en het klikte gelijk.
Moest uiteraard wennen aan de remmen die vrij ’strak’ afgesteld stonden. De vering was zoals ik die van mijn jeugd herrinner geweldig. Mijn vader heb ik ook het pleziertje gegund om een stukje te rijden en ook die was zeer enthousiast.
Omdat ik vond dat het beestje wel veel KM had gedraaid, ( over de 2 ton ) had ik wel zo mijn bedenkingen, maar na een weekendje erover nagedacht te hebben dacht ik, het is nu of nooit.
Mijn Starlet heb ik ingeruild tegen de BX en heb er toen nog 450 euro bijbetaald.
Ik ben mega trots op mijn droom die ik in vervulling heb laten gaan.
PROBLEMEN
Haha, nou toen ik em nog geen 5 minuten had begon het gedonder
Het dakraam was gaan lekken omdat 1 van de 2 gootjes verstopt waren, ook lekte het dakraam omdat het binnenste schuifpaneel (wat je dict kan doen voor de zon) achter het dakraam mechanisme was gekomen, daardoor lag de achterste goot bedekt met de schijf van de binnenkant.
Met als gevolg dat het hele dak aan de binnenkant zeiknat was
Gelijk met een hogedruk het verstopte dakgootje vanaf de onderkant van de auto open gespoten en met een waterstofzuiger de binnenkant droog gestofzogen.
Dat was eigelijk ook het enigste probleem wat ik met de auto heb gehad.
Verder rijd die prima!
Update ( 23-06-07 )
Heb vorige week een nieuwe dynamo in de auto moeten laten zetten. De vorige had de hoop opgegeven.
Gesloopt
- 255.000 km
Auto is in december '09 niet door de keuring gekomen.
De auto kreeg helaas steeds meer mankementen.
Repareren zou beduidend meer gaan kosten dan dat de auto waard is.
Ik had helaas geen keuze en heb de auto eind januari naar de sloop gebracht.
Het was mijn fijnst rijdende auto die ik heb gehad en waar ik in heb gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.