Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews

Citroën Ami (1970)

autoreview

7
Citroën Ami (1970)
Serve
  • Serve5
  • Gebruikersreview
3 november 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringAmi
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1970
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf74.000 km
KM-stand laatst75.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 75.000 km
  • 2 november 2009

Tja, ik was toch al een tijdje op zoek naar een leuk klassiekertje. Eigenlijk niet specifiek naar een Ami. Het moest wel iets Frans of Italiaans zijn. Ik heb gekeken naar een Guliaatje, een Peugeot 404 en ben een proefrit gaan maken in een 504 Diesel (in een Peug hoort een diesel, niet?). Ultieme wagen is voor mij nog altijd een DS, en deze komt er vast ook nog wel.
Bijkomende criteria waren ten eerste; het ding moet in de garage passen. Ik ben niet iemand die enkele avonden per week ergens in een gehuurde schuur of garage wil klussen. Dat doe ik het liefste thuis. Daarnaast moest het iets zijn met relatief eenvoudige techniek. Ik ben zelf behoorlijk technisch onderlegd, maar een te complexe auto als bijvoorbeeld een DS of een CX was voor mij net een brug te ver om als eerste klassieker aan te schaffen.
En natuurlijk moest het gewoon iets speciaals zijn, iets wat niemand heeft en wat je bijna nooit op straat tegenkomt.

Al surfend kwam ik via de Duitse Ebay een Ami8 Break tegen. Ondanks dat ik geen speciale band met de Ami had of herinneringen, vond ik het meteen een sympathiek wagentje. Zij stond in Viersen, een uurtje rijden van mijn kantoor. Dus gebeld, afspraak gemaakt en op een mooire zomeravond ben ik haar gaan bekijken. De eigenaar was een vriendelijke man, een echte Citroën liefhebber. Hij had naast de Ami een C4 en een C5 en gebruikte de Ami vooral voor mooi weer ritjes en om zijn model vliegtuigen te vervoeren. Voor zijn nieuwe vliegtuigje was de Ami te klein en was hij op zoek naar een GS Break. De Ami had hij enkele jaren geleden laten importeren uit Italië.

Een korte inspectie leerde dat de wagen helemaal hard was en geen schade had. Verder zat het ding goed in de lak, alleen was de lak aardig dof geworden. Daarna maar een stukje rijden. De eigenaar gaf me de sleutels en met de woorden “Sie kennen sich ja aus...” startte ik het vehikel en begaf me langzaam op weg. Ik had nog nooit in een klassieker gereden, laat staan in een Ami van 40 jaar oud! Wat me meteen opviel was het lawaai van het motortje en het totale gebrek aan motorvermogen. (ik ben een stevige diesel gewend en rij normaal altijd laag in de toeren...). Het gaspedaal indrukken resulteerde slechts in nog meer lawaai en nauwlijks meer voorwaartse drang.
Toch was ik na een minuut of tien eigenlijk verkocht. Ik reed terug en sprak met de eigenaar af dat ik dezelfde week iets zou laten weten.
Tja, toen moest ik mijn vrouw nog overtuigen. Als een klein kind dat een puppie wil hebben (“Ja, ik zal er goed voor zorgen” en “ik zal hem elke dag zelf uitlaten”) en na een gezellig avondje uit heb ik het juiste moment afgewacht en haar ook “om”gekregen. We hebben toen besloten haar Josephine te noemen ;-)
Die week hebik met de eigenaar nog wat op en neer gemaild en zo tot een prijs gekomen.

En toen de grote dag. Eerst bij een maat van mij een autoambulance geleend en ’s-avonds na het werk doorgereden naar Viersen. De Ami stond al klaar, kenteken was al erafgehaald. Samen hebben we haar opgeladen en goed vastgesjord. Koopcontract ondertekend en betaald: nu was ze van mij!

Telkens als ik op de terugweg in de binnenspiegel keek zag dat ze op de aanhanger stond te dansen en deinen van blijdschap dat ze mee mocht.
De dag erna eerst naar de RDW in Elsloo om haar officieel in te voeren. Ik was er al erg vroeg om bij de eersten te zijn. Toen ik haar van de aanhanger afgereden had zag ik tot mijn schrik dat ze olie lekte: “het zal toch niet waar zijn...”. Tijdens de inspectie boven de smeerput heb ik zelf maar eens gekeken om te ontdekken waar de olie vandaan kwam, maar kon niets zien. Verder werd ze wel meteen goedgekeurd en ook de APK verliep probleemloos. Ik kreeg veel complimenten en positieve reacties van de mannen bij de RDW ( “Ik ben met zo’n Ami naar Spanje op huwelijksreis geweest...”, bladiebla, heel verhaal er achteraan...).

Kort daarop kreeg ik de kentekenplaten in huis en ben ik eerst maar eens voorzichtig naar de Citroën specialist bij ons in de buurt gereden. Gelukkig bleek het maar een afdichtringetje te zijn en niks enstigs. Vanaf toen kon ik kilometers maken.

Het vergt wel een soort leerproces, het rijden met een veertig jaar oude Ami. Het starten vereist wat oefening want ik ben van een generatie die is opgegroeid met injectiemotoren. En het heeft ook heel wat kilometers geduurd voordat ik echt gevoel kreeg hoe een beetje vlot te rijden: ver doortrekken in de versnellingen en anticiperen op bochten. Het bochtgedrag, dat is toch wel apart. De overhelneiging mag er zijn. Het is ook een beetje een sport om haar zoveel mogelijk te laten overhellen: ik doe het ook een beetje om de reacties van andere weggebruikers. Een rotonde of een links-rechts combinatie levert gegarandeerd bewonderde en verbaasde blikken op: geweldig.
Inmiddels heb ik al heel wat kilometers gereden. We wonen in het zuiden des lands en als het even mooi weer is ga ik met haar tuffen in het heuvelland of net over de grens in de voerstreek of in de uitlopers van de ardennen. Ze moet dan flink werken om de hellinkjes te bedwingen; het gaat allemaal langzaam maar we komen boven.

Slechts een keer heeft ze me laten staan. Op een mooie nazomerdag had ik het plam om met haar naar mijn werk te rijden. Nu woon in in Maastricht en werk ik in Helmond, dus dat is toch een anderhalf uur durend ritje. Ik had mijn collega opgepikt met wie ik altijd car pool. Het ging allemaal goed tot vlak voor Helmond. Daar begon ze te stotteren en te stoten, ze wilde alleen nog maal volgas en zelfs dan had ze weinig vermogen. Op het moment dat ik echt moest stil staan viel ze uit. We hebben haar langs de kant gezet en zagen dat de carburateur benzine lekte; een kapotte pakking dacht ik. Een collega heeft ons naar kantoor gesleept. Later bleek de vlotternaald los te zitten waardoor de vlotterkamer constant volliep met benzine en het motortje verzoop... zo leer je weer iets.

Dat vind ik ook het leuke aan de Ami: de techniek is redelijk simpel te begrijpen en je kan er veel zelf aan doen. Daardoor vallen de kosten ook mee.

Rijden in Josephine is voor mij (en voor mijn vrouw) een prettige bezigheid: het werkt onthaastend om het populair te zeggen, het is net of ik al het andere om me heen even vergeet. Gewoon genietend van het veercomfort, het vrolijk pruttelend motorgeluid en van de reacties van anderen. Wij zorgen goed voor haar, ze staat lekker binnen; we hebben zelfs de garage voor haar opgeruimd zodat ze zich thuis voelt. Als het mee zit willen we in het voorjaar met haar naar Frankrijk. Even terug in de tijd en denken aan hoe onze ouders veertig jaar geleden op vakantie gingen...
Amicale groet,
Servé, Maestricht






PROBLEMEN

  • 75.000 km
  • 2 november 2009

Einddemper vervangen: 19€
Vlotternaald Carburateur los: 0€, well wat stress ;-)

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Citroën Ami? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Ami
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Ami specificaties
  • Citroën Ami occasions
  • Citroën Ami video's
Advies en informatie
  • Citroën Ami tests
  • Citroën Ami gebruikersreviews
  • Citroën Ami index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
 

Citroën Ami reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)

    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale...

    1
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Kia Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid DynamicLine (2022)

    Kia Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid DynamicLine...

    1
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Dodge Avenger 2.0 SXT (2008)

    Dodge Avenger 2.0 SXT (2008)

    1
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW M140i (2017)

    BMW M140i (2017)

    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen Grand C4 Picasso PureTech 130 Shine (2016)

    Citroen Grand C4 Picasso PureTech 130 Shine...

    1
    • 25 mei 2022
meer reviews
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Autotest
    Citroën Ami - Eerste rijtest

    Citroën Ami - Eerste rijtest

    50
    • 19 december 2021
  • Citroën My Ami Buggy Concept: ruig elektrisch kleintje

    Citroën My Ami Buggy Concept: ruig elektrisch...

    57
    • 16 december 2021
  • Nieuws
    Citroën Ami (1975) - In het Wild

    Citroën Ami (1975) - In het Wild

    42
    • 3 november 2021
  • Nieuws
    Citroën Ami als minuscule bestelauto

    Citroën Ami als minuscule bestelauto

    26
    • 5 mei 2021
  • Nieuws
    Citroën keert terug naar de Verenigde Staten

    Citroën keert terug naar de Verenigde Staten

    40
    • 30 april 2021
  • Nieuws
    Citroën Ami - In het Wild

    Citroën Ami - In het Wild

    34
    • 26 april 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Citroen Grand C4 Picasso PureTech 130 Shine (2016)

    Citroen Grand C4 Picasso PureTech 130 Shine...

    1
    • 25 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen AX 11 TGE (1993)

    Citroen AX 11 TGE (1993)

    6
    • 19 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen AX 11 TGE (1994)

    Citroen AX 11 TGE (1994)

    10
    • 27 april 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden