C5 2.0 16V Caractère (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 2.0 16V Caractère |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 242.000 km |
KM-stand laatst | 242.000 km |
Eerste indruk/rit
- 242.000 km
Wegens studieomstandigheden besloten om mijn in aanschaf tijdelijke VW up! weer in te ruilen en terug te gaan naar mijn 'oude liefde'; Citroën. Als ex-bezitter van 3 Xantia's (Phase I 1.6 benzine, Phase II 2.0 HDi en 1.8 benzine) groeide weer de drang en de wens om het nog 1 x te proberen. De VW UP! heb ik privé verkocht en zo kon ik ongebonden op jacht naar een Xantia. Bij Enting in Zwartsluis stond een mooie 1.8 met 155000 op de tellen, visueel in prima conditie voor zijn leeftijd (2000) en met uitstekende service een proefrit kunnen maken; rijcomfort ten top! Maar.... klein stemmetje begon toch wel te knagen: durf ik het aan om zo een 'oude auto' te kopen, en wat blijft er nog van over als ik na 1 a 2 jaar weer eens wat anders wil... Volgens diverse reviews hier en ook volgens de garagisten aldaar 'rijdt een C5 niet meer als een Xantia'. Tóch was ik wel benieuwd, temeer omdat ik na een heerlijke Volvo S60 en zoevende Toyota Prius enige comfort-verhogende technische snufjes (CC en PDC) wel heb weten te waarderen.
In Udenhout stond deze naar mijn mening mooie rode C5 te koop bij een handelaar die de auto zojuist van de Peugeot dealer in de regio had overgekocht voor de verkoop. Uit 2007, in mooie volle caractère uitvoering en met 242000 op de teller. Ik had er liever 100000 minder op willen hebben, maar vanwege prijsvoorkeur (<2500) moet je ergens concessies doen he... Bovendien was het boekje volledig ingevuld. De auto was altijd in onderhoud geweest bij de Citroën dealer in Groningen en daarna bij Peugeot in Tilburg, volgende beurt pas in mei 2020. Dus dat leek me wel enigszins safe.
De handelaar had de auto mooi voorbereid, gepolijst, en samen na uiterlijke inspectie en koude motorstart een proefrit gemaakt; wat een feest en heerlijkheid om weer te zoeven, maar ditmaal MET wat technische snufjes in de auto. Gescheiden climate control, cruise control, automatisch dimmende binnenspiegel e.d.
Wat kleine dingetjes vielen op tijdens de proefrit; de bediening van de linker ramen (voor en achter) leek te schokken en te twijfelen. Na een paar keer herhalen en vasthouden in eindstand eenvoudig verholpen, plus wat rubbertjes waren versleten en één grootlicht werkte niet. Allen ter plekke verholpen en besloten tot koop over te gaan.
De terugrit naar Amsterdam was zalig; het bekende zwevende gevoel is wel degelijk aanwezig in deze C5 hoor, ook in snelle bochten op bijvoorbeeld rotondes voel je enig deinen van de auto, ik hou d'r van. Wel vindt ik de besturing vrij licht, even wegkijken om de vele knoopjes te leren kennen op de middenconsole en hoppa, je zweeft al een stukje richting de middenlijn. Jammer dat er geen muziekbediening op het stuur zit, dat vond ik in mijn Prius toch wel erg fijn!
In de avond het traditionele rondje-ring-amsterdam gedaan(doe ik met elke nieuwe wagen) en de cruise control uitgeprobeerd. Heeft wat gewenning nodig, vond het systeem in de Prius gebruiksvriendelijker. Maar dit zal wel wennen, het werkt in elk geval, evenals het instellen van een snelheidslimiet (kan ook handig zijn lijkt me).
Ik moet gaan nadenken wat en waar ik mijn onderhoud ga doen. Ik hoor niet al te beste verhalen over de Citroën dealer in Amsterdam/Duivendrecht. (ook ooit wel eens erg onpersoonlijk geholpen bij autopech met een van mijn Xantia's, het was duidelijk dat ze niet zo'n voorkeur hebben voor oude auto's volgens mij).
Iemand ervaring met de dealer in Almere, daar hoor ik juist wel goede verhalen over?!
En ik las hier wat goede reviews over Renë Spaan als Citroën-specialist?
Hoor graag van jullie.
Meer updates volgen:)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.