BYD Sealion 7 Excellence AWD (2025) #2

autoreview

BYD Sealion 7
BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7 exterieurBYD Sealion 7BYD Sealion 7 exterieurBYD Sealion 7 exterieurBYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7 - interieurBYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7 - interieurBYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7BYD Sealion 7 - frunk

Signalement

UitvoeringSealion 7 Excellence AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst5.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn huidige BYD Sealion 7 Exellence is sinds half oktober in gebruik en laat een wisselend beeld zien.

  • 5.500 km

Algemeen beeld.
Sinds de auto half oktober bij de dealer ADG in Meppel is opgehaald, valt vooral op hoe volwassen en solide hij aanvoelt.
De Sealion 7 presenteert zich als een comfortabele, ruime en degelijk gebouwde elektrische SUV, ideaal voor veel snelwegkilometers.
Vergeleken met mijn vorige auto een Mercedes Eqa 250 doet deze auto op dit gebied echt niet onder.

Pluspunten: heerlijke reisauto
De Sealion 7 is in de eerste plaats een heerlijke reisauto, vooral op lange afstanden.
Het onderstel, de stoelen en de geluidsisolatie zorgen samen voor een ontspannen rijervaring, ook na vele honderden kilometers op één dag.
Het interieur oogt (en is) prachtig afgewerkt, met materialen en pasvormen die een degelijke, bijna premium indruk maken.
Alles voelt stevig “in elkaar geschroefd”, zonder rammels of kraakjes, wat het vertrouwen in de auto tijdens lange ritten verder versterkt.
Qua verbruik laat de boordcomputer een gemiddeld gebruik van 19,9 kWh per 100 km zien, wat voor een ruime en relatief zware SUV netjes is.
Dat cijfer geeft op zichzelf de indruk dat de auto behoorlijk efficiënt omgaat met energie, zeker bij overwegend snelweggebruik.

Minpunten: verbruik en actieradius
Tegenover het nette gemiddelde op de boordcomputer staat echter een duidelijk andere realiteit aan de laadpaal.
Het werkelijk gemeten verbruik blijkt significant hoger te liggen dan de waardes die de auto zelf rapporteert, waardoor de bestuurder feitelijk meer stroom verstookt dan hij op basis van het scherm zou verwachten.
Dat verschil werkt door in de actieradius. De opgegeven resterende kilometers op de boordcomputer blijken in de praktijk niet goed overeen te komen met wat er daadwerkelijk haalbaar is, vooral op langere trajecten. Wie zijn ritten plant op basis van de indicatie in de auto, komt daardoor sneller in de gevarenzone dan wenselijk is.

Minpunten: laden en routeplanning
Ook aan de laadkant zijn er duidelijke minpunten. De beloofde (snel)laadsnelheden worden in de praktijk bij lange na niet gehaald: er wordt grofweg rond de 60% van de geclaimde piek gehaald, waardoor snelladen merkbaar langer duurt dan je op basis van de specificaties mag verwachten. (Een laadsessie van 50 minuten is dan ook geen pretje)
Daar komt bij dat de ingebouwde EV-routeplanning op lange afstanden niet altijd optimaal is.
De combinatie van een te rooskleurige verbruiksindicatie, een minder accurate actieradius en tegenvallende laadsnelheden maakt dat deze auto op lange (vakantie)afstanden niet ideaal is.
Dat was bij de Mercedes beter.

Afhandeling door de dealer
Met deze punten is de auto inmiddels twee keer bij de garage geweest.
De werkplaats erkent het probleem en bevestigt dat de afwijkingen in (snel)laadsnelheid niet overeenkomen met de verwachtingen.
Op dit moment ligt de bal bij BYD in China en wordt er gewacht op een officiële reactie of oplossing.
Tot die tijd blijft de Sealion 7 een comfortabele en fijne reisauto, maar met een flinke voetnoot als het gaat om transparantie in verbruik en de betrouwbaarheid van laden en range-inschatting.
Zodra er meer bekend is, zal ik een update geven.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.