BMW Z4 Coupé 3.0si Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 Coupé 3.0si Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 159.780 km |
KM-stand laatst | 163.550 km |
BMW Z4 Coupe 3,0si
- 160.400 km
Omdat ik de BMW nog maar net heb, staan alle sterren nog op 3 (ok, presentaties stiekem al op 4..). De auto mag zich nog bewijzen, maar ik wil al wel vast beschrijven hoe de aanschaf is verlopen en wat de eerste ervaringen zijn.
* * * Het uitzoeken * * *
Al een aantal jaar wil ik graag een sportieve auto voor naast mijn gewone woon-werkverkeer auto's hebben. Verschillende dingen stonden dit tot nu toe in de weg, vooral verstandige beslissingen. Het wagenpark bestaat nu uit een Toyota Yaris hybrid en een Lexus CT200H. Allemaal automaat, want vanwege een probleem aan haar voet kan mijn vrouw slecht het koppelingspedaal bedienen. Wandelen wat we vroeger graag deden gaat hierdoor ook bijna niet meer, dus we zochten iets anders voor leuke tochtjes. Een sportieve auto met automaat dus. Een logische keus zou een cabrio zijn, maar wij hebben allebei niet zo veel met cabrio rijden. We wilden dat het écht anders aanvoelt dan wat we al hebben, een snelle hatchback of sedan is dus ook geen optie. Blijft over, een coupé met automaat. Op de shortlist stonden: Toyota GT86, Nissan 370z, Porsche Cayman, BMW Z4 Coupe. De 370z leek ons net iets te zwaarlijvig en mijn vrouw vindt hem niet mooi. Daarnaast nog wel wat boven ons budget, dus die viel af. Porsche Cayman... schijnt de best sturende auto in zijn klasse te zijn, onovertroffen. En hij doet ons helemaal niets. Waarom kan ik niet echt verklaren, maar als ik een Porsche Cayman/Boxter/911 zie rijden wordt ik er toch niet echt warm van. Die viel dus ook af. De GT86 was een serieuze kanshebber, maar het relatief lage vermogen i.c.m. lange verzetten van de automaat halen toch een stuk rijbeleving weg. Nog wel even overwogen om de eindoverbrenging te laten aanpassen, maar dat zou betekenen dat ik allerlei aanpassingen moet doen om de auto naar mijn zin te maken. Viel dus ook af, maar blijft interessant. Blijft over de Z4 Coupe. We zien hem haast nooit rijden, jammer want wat is het een prachtauto! Geweldige lijnen, vooral vanaf de zijkant/achterkant.
* * * De aanschaf * * *
Omdat ik inmiddels al jaren rondstruinde op Marktplaats etc had ik een redelijk beeld van wat er te koop is. Belangrijke eisen: automaat, sportstoelen (want zijlingse steun, we zijn allebei vrij smal), en liefst M-sport onderstel. Géén rood interieur, dat is een beetje too much. En heel belangrijk: goed onderhouden. Liever nog een hogere kilometerstand en goed onderhoud dan lage kilometerstand met een wat duister verleden.
Uiteindelijk deze mooie grijze Z4 tegengekomen bij een particulier. Na wat heen en weer berichten met de eigenaar een proefrit gemaakt. Hierbij gelijk voor de zekerheid een aankoopkeuring geregeld bij een specialist in de buurt. Het blijft toch gevoelige techniek en ik zie mijzelf absoluut niet als expert op gebied van auto's en techniek.
De proefrit beviel goed, wat ik wel merkte was gevoeligheid op oneffenheden in de weg en een hoop gegons. Banden zullen wel gecupt zijn. Sowieso waren de achterbanden al flink versleten. Verder was het gevoel goed, boekjes volledig ingevuld en facturen van de laatste jaren aanwezig. Er was niet op onderhoud bezuinigd zo te zien. De specialist gaf aan dat er alleen sprake was van een licht zwetende carterpakking (niet zo'n punt wist ik) en versleten achterbanden. Dat zou naar zijn idee waarschijnlijk de oorzaak zijn van het gegons, al zou het ook in de voorbanden kunnen zitten. Verder alles in orde. Prima! Na wat onderhandelen de auto aangeschaft.
* * * De Z4 Coupe * * *
De foto's laten natuurlijk al een en ander zien van de buitenkant. Het is dus een vrij volledig exemplaar met M-sport pakket (onderstel, stuur, stoelen), navigatie en bluetooth. Stoelen zijn elektrisch met geheugen, wat wel fijn is aangezien mijn vrouw en ik best wel in lengte verschillen. De koplampen voor zijn iets verweerd en wil ik nog laten opknappen. Ziet er toch weer wat frisser uit. De velgen zijn niet meer in de beste staat, dus mochten we perongeluk bij parkeren een stoepje raken dan is dat op dit moment geen ramp. Genoeg kans dus om aan de auto te wennen. Verder wil ik nog even kijken of wat plekjes aan de binnenkant slijtageplekken zijn of dat er misschien nog iets schoon te maken is. Van de bluetooth begrijp ik trouwens nog weinig, dat was in die tijd nog niet simpel via een menu in te stellen. Iets met contact op stand 0, knopje 3 seconden indrukken, contact op stand 1, weer 3 seconden... Sowieso is de menu structuur nog wat onwennig. Nouja, ik heb nog wat huiswerk te doen dus. Is ook niet het belangrijkste van de auto.
* * * Het rijden * * *
Gaaf!!! Zo, dat is in ieder geval de samenvatting. Komend uit een Yaris en CT200H is dit natuurlijk een compleet andere wereld. Alleen het zitten al, je zit erg laag en kijkt uit over die lange motorkap. De een zal het krap noemen, ik vind het fijn dat de Z4 een soort om je heen sluit. Dan start je de 3.0 6 in lijn en hoor je een heerlijke brom, maar wel een rustige. Automaat in D een rustig wegrijden. De auto klinkt al erg fijn bij rustig rijden. Motor goed warm rijden, en dan eens kijken wat hij in huis heeft. Wow, dat gaat af zeg! En wat een meters maak je dan ineens. En dan het geluid van de 6 cilinder die in de toeren klimt, heerlijk! Maar ook rustig rijden is genieten. De motor loopt een stuk rustiger en meer trillingsvrij dan een 4 cilinder. De auto rijdt ondanks M-sport onderstel best comfortabel, er zit veel rust in de auto ondanks de gevoeligheid op oneffenheden. Mijn vrouw geniet er ook enorm van, zowel achter het stuur als op de bijrijdersstoel. Drempels gaan eigenlijk prima wanneer je ze rustig neemt, daar was ik nog even bezorgd over maar gelukkig onterecht. Inparkeren is even wennen, vanwege de zitpositie en bredere heupen van de auto. Maar eigenlijk prima te doen. Zicht rondom is echt voldoende, zeker tijdens het rijden. Verbruik is 1 op doet er niet toe. Daar heb ik de auto niet voor.
* * * Oeps, dat had de specialist niet verteld? * * *
Met de Z4 naar de garage bij mij in de buurt gegaan, dat is een bekende van mij met inmiddels veel ervaring met BMW en vooral met onderstellen. Die bekeek de banden en zei binnen 1 minuut: Hmm ik ben bang dat het je schokbrekers zijn. Pardon..? Inderdaad, 4 versleten schokbrekers hebben het cuppen aan alle banden veroorzaakt. Au, dat wordt gelijk een kostbare grap met M-sport onderstel en 4 nieuwe banden. Rijst in mij natuurlijk het zelfverwijt/de vraag: Had je dat niet kunnen voelen tijdens het rijden?! Nou nee, komend uit een Yaris voelt blijkbaar zelf met slecht onderstel de Z4 nog stug genoeg aan. Het verklaart achteraf wel het zoekerige rijgedrag. En de aankoopkeuring bij de specialist dan? Tja, you tell me.. dat had een bedrijf gespecialiseerd in BMW met jarenlange ervaring toch op moeten merken? Dat had wel iets gedaan met mijn aankoop bod zegmaar.. Nou goed, shit happens. Daar kan ik niet mee terug naar de particuliere vorige eigenaar en de specialist zal er ook niet van onder de indruk zijn, die geeft uiteraard geen garanties. Goed, vervangen dan maar. Enige lichtpuntje, de auto kan dus nóg beter rijden dan hij al doet. Een flinke, maar goede investering dus.
* * * Reparatie ingepland, bekend kenteken! * * *
Komende week worden nieuwe schokbrekers (originele), toplagers en banden gemonteerd. Daarna wordt de auto uiteraard uitgelijnd. Ben heel benieuwd naar het verschil in rijgedrag.
Zat zojuist even de Autoweek test van de Z4 Coupe (voor de 10e keer) te lezen en toen viel me op: he, die testauto heeft hetzelfde interieur. En dezelfde lak kleur... en hetzelfde kenteken! Leuk stukje geschiedenis van de auto. Nadeel is natuurlijk dat hij toen behoorlijk op zijn sodemieter zal hebben gehad als testauto. Zijn jullie er een beetje lief voor geweest Autoweek? ;)
Nieuwe schokbrekers en banden
- 161.487 km
Inmiddels zitten er nieuwe schokbrekers (met toplagers) en banden onder de auto. Wat een wereld van verschil! Er is nu veel meer rust in de auto, zowel in bochten als rechtuit. Ook een stuk stiller trouwens met de verse banden eronder. De koplampen zijn ook gespoten en zien er nu een stuk helderder uit. Vreemd is trouwens wel dat er een breedset onder de auto hoort te zitten, maar die zit er niet onder. Terwijl het wel de originele velgen zijn. Iemand heeft dus twee achterwielen vervangen met twee voorwielen. Dat wordt dus de volgende wijziging aan de auto. We blijven wel bij dit type velg, staat hem toch erg goed. Nog even aan type CSL look gedacht, maar dat is zo'n voor de hand liggende keus bij een Z4 dat ik er al op uitgekeken ben voor de onder de auto zitten.
Verder zijn we lekker de weekenden aan het gebruiken om met de auto rond te rijden. Zou nog leuker zijn als we tussendoor een terrasje zouden kunnen pakken. Daarnaast kijk ik ook al uit naar de eerste ervaringen in buitenland op de meer bochtige wegen!
Onderhoud en afstellen onderstel
- 163.550 km
De Z4 heeft een onderhoudsbeurt gehad, gelijk een flush en nieuwe bougies gehad. Ook is het onderstel nog wat beter afgesteld waardoor de stabiliteit rechtuit een stuk is verbeterd. Kleine optische aanpassing: een subtiele set spacers achter waardoor de wielen de boel net iets beter opvullen. Foto's ga ik nog een keer maken. Voor de rest zag de auto er nog top uit, zeker motorisch en qua onderstel.
Nu nog op de to-do lijst: een irritante piep wegkrijgen. Laat ik hem uitleggen, voor wie wil meedenken: De piep komt bij het insturen naar links, maar alleen bij een redelijk kleine stuurhoek. Draai ik scherp in, dan hoor je hem niet. De piep is alleen hoorbaar als de auto rijdt en duurt zo lang als het stuur rijdend naar links is gedraaid. Bij stilstand aan het stuur draaien geeft geen geluid. De piep komt pas na een tijdje rijden, in het begin doet hij dit nog niet. Oh, en hij is hard genoeg om buiten de auto te horen. Ook verdwijnt de piep soms, om na een paar bochten weer te verschijnen.
Het is nog even zoeken, we hebben nog niet alle opties gehad maar willen niet zomaar vanalles gaan vervangen.
Oh, en ik ben zo dom geweest met de hogedrukspuit iets te dicht op de lak te zitten, waardoor op het scherm bij een kleine lakschade nu een stuk blanke lak is weggespoten. Sukkel, sta je dan met je microfiber spons om de (15 jaar oude) lak niet te beschadigen met het wassen, haha de ironie. Goed, dat scherm ga ik nog laten spuiten want nu zie ik iedere keer die plek op een verder nog erg nette auto.
Voor de rest natuurlijk enorm genoten van het rijden met de auto. Ik merk dat 265pk voor mij ook echt wel genoeg is. Niet eens zozeer om het vermogen zelf, maar ik merk dat ik dit hier in de randstad al zelden kwijt kan op de weg tussen het overige verkeer. Je maakt bij vol gas zoveel meters dat je binnen no time weer bij een voorligger bent. En dan heb ik het nog niet over mooi weer dagen met alle fietsers etc. Dat is niet erg, want ik ben toch meer een rustige rijder die af en toe even lekker doorrijdt. Ben benieuwd hoe mensen met auto's van 400+pk dit ervaren bij 'dagelijks' gebruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.