AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • Z4 Coupé

Voltreffer

BMW Z4 Coupé 3.0si (2006)

Het optionele M-stuur heeft de juiste dikte. De automatische transmissie laat zich ook met flippers aan het stuur bedienen. De 3.0 zes-in-lijn klinkt lekker donker. De geluidstechnici verstaan hun vak. En als je de sportknop indrukt, wordt het geluid nóg zwaarder.
  • Autotest
12 februari 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De dichte BMW Z4 is een schot in de roos. Het coupé-koetswerk spreekt duidelijke taal en is ontworpen om de liefhebber in het hart te raken. Maar de Z4 Coupé is tegelijkertijd een sportwagen voor de fan van bruut vermogen.

Al bij het eerste showoptreden van de Z4 Coupé, vorig jaar september in Frankfurt, waren er veel lovende kritieken. Toegegeven, het ís ook een fraaie verschijning met zijn lange neus en bolle dak. Juist door die lange snuit en gespierde heupen krijgt hij iets klassieks, en dit keer wisten de BMW-ontwerpers hun tot coupé omgebouwde roadster geslaagde proporties mee te geven.


Hartslag
Wie ook maar íets met auto's heeft, krijgt bij het openen van de motorkap prompt een hogere hartslag. De zes-in-lijn ligt lekker naar achteren in het vooronder. Het is een nog vrij recente motor die met 265 pk voor een ongeblazen 3,0-liter erg veel vermogen levert. Dat er een krachtpatser onder de lange neus ligt, maakt de Z4 Coupé meteen duidelijk. Het onmiskenbare BMW zes-in-lijn geluid dringt zich nadrukkelijk aan de inzittenden op. En dat vindt niemand erg! Het koppel bedraagt 315 Nm, dat al bij 2.750 tpm vrijkomt. Het Valvetronic-klepbedieningssysteem zorgt in combinatie met BMW's Vanos variabele nokkenassturing voor de in- en uitlaat kleppen voor een directe respons op het gaspedaal. Dat laatste zorgt er mede voor dat de 3,0-liter zo waanzinnig lekker klinkt.
De testauto beschikt over automatische transmissie, die in de normale D-stand bij een constante snelheid de hoogst mogelijke versnelling kiest. Door de automaat
krijgt de auto een gezapiger karakter. Wil je echter dat de techniek altijd alert is, dan moet je hem in de sportstand zetten. De bak kiest dan een lager verzet en schakelt bij gas geven sneller terug, zodat de zes-in-lijn jubelend zijn werk kan doen. En dan is er nog de sportknop, die de gasrespons verbetert en automatisch de bak in de sportstand zet. Het is dan net alsof er een schot uit de uitlaat wordt geknald, zodat de motor nog beter klinkt.
Over de handmatige schakeling met de flippers op het stuur zijn we minder enthousiast. Aan beide kanten van het stuur zit een dubbele knop. Met de voorkant
schakel je terug, de achterkant levert een hogere versnelling op. Beter is het om de knoppen waarmee je terug- dan wel opschakelt helemaal te scheiden.


Claustrofobisch
Een lage zit, een kleine voorruit en een lekker laag dak, daarvan krijg je het echte coupégevoel, dat ietwat claustrofobisch aandoet. BMW bekleedt het dashboard met materiaal dat eruitziet als aluminium. Twee diep verzonken klokken recht voor je en een vrij sober gehouden middenconsole versterken het sportieve gevoel. Door veel functies onder te brengen in het iDrive-bedienings-systeem kunnen veel knoppen achter-wege blijven. Met deze muisknop doorloop je immers een menu. De handelingen kun je terugzien op het scherm dat bovenop het dashboard staat.
In de bagageruimte van de Z4 Coupé kun je niet al te hoge spullen kwijt, maar voor het praktische koop je zo'n auto natuurlijk niet. Toch heeft BMW goed nagedacht over de 'laadcapaciteiten' van de Coupé. Zo open je de achterklep vanbuiten door een druk op het BMW-logo. De bagageruimte is als in een stationwagen afgedekt met een scherm, en aan de zijkanten zijn afsluitbare 'koffers' voor klein rondzwervend spul. Een weekendje weg met twee personen moet geen problemen opleveren.

Signalement

Merk Bmw
Model Z4 Coupé 3.0si
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 59.915

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.996 cc
Maximaal vermogen 195 kW / 265 pk bij 6.600 tpm
Maximaal koppel 315 Nm bij 2.750 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.091 mm / 1.781 mm / 1.268 mm
Wielbasis 2.495 mm
Massa leeg 1.325 kg
Laadvermogen 355 kg
ongeremd 0 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,5 s (fabrieksopgave: 6,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,0s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 217 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW Z4
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
BMW BMW Z4

Uitgelicht aanbod

    Roadster sDrive20i Executive

    BMW Z4 Roadster sDrive20i Executive

    • 2012
    • 140.000 km

    € 19.950

    Roadster sDrive20i | Sportline | M Stoelen + stuur | 18" | ACC | HiFi | Head up | Adapt. Led

    BMW Z4 Roadster sDrive20i | Sportline | M Stoelen + stuur | 18" | ACC | HiFi | Head up | Adapt. Led

    • 2020
    • 11.311 km

    € 48.895

    Roadster M40i High Executive Aut.

    BMW Z4 Roadster M40i High Executive Aut.

    • 2020
    • 7.961 km

    € 69.950

Meer BMW Z4 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW Z4 specificaties
  • BMW Z4 occasions
  • BMW Z4 video's
Advies en informatie
  • BMW Z4 tests
  • BMW Z4 gebruikersreviews
  • BMW Z4 index
PREMIUM
Cupra Formentor vs. BMW X2 - Dubbeltest

Cupra Formentor vs. BMW X2 - Dubbeltest

Ze zijn sportief, zien er zelfverzekerd uit en hun grootste wens is wereldvrede. Op het eerste...

Lees meer
BMW M235i - Op de Rollenbank

BMW M235i - Op de Rollenbank

32

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sportieve knallers

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    27
    • 16 november 2020
  • Review
    BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)

    BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)

    16
    • 23 juni 2020
  • Review
    BMW Z4 Roadster sDrive18i (2015)

    BMW Z4 Roadster sDrive18i (2015)

    2
    • 19 april 2020
  • Review
    BMW Z4 Roadster sDrive35is Executive (2011)

    BMW Z4 Roadster sDrive35is Executive (2011)

    6
    • 18 april 2020
  • Autonieuws
    Betaalbaar in de zon: dit zijn de 10 voordeligste cabrio's!

    Betaalbaar in de zon: dit zijn de 10 voordeligste...

    60
    • 28 maart 2020
  • Autonieuws
    AC Schnitzer sleutelt aan de BMW Z4

    AC Schnitzer sleutelt aan de BMW Z4

    21
    • 28 november 2019
  • Review
    BMW Z4 roadster 2.5i S (2003)

    BMW Z4 roadster 2.5i S (2003)

    2
    • 23 november 2019
Merk
Merk
  • Review
    BMW 318i Executive (1999)

    BMW 318i Executive (1999)

    2
    • 27 februari 2021
  • Review
    BMW X1 sDrive20i (2013)

    BMW X1 sDrive20i (2013)

    2
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    BMW 4-serie Coupé krijgt meer vermogen

    BMW 4-serie Coupé krijgt meer vermogen

    22
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe BMW M2 Coupé glibbert rond

    Nieuwe BMW M2 Coupé glibbert rond

    4
    • 25 februari 2021
  • Review
    BMW 530d High Executive (2004)

    BMW 530d High Executive (2004)

    3
    • 22 februari 2021
  • Review
    BMW 535d High Executive (2005)

    BMW 535d High Executive (2005)

    3
    • 21 februari 2021
  • Review
    BMW 118i (2020)

    BMW 118i (2020)

    8
    • 20 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

      • Alfa Romeo
      • Alpine
      • Aston Martin
      • Audi
      • Bentley
      • BMW
      • Cadillac
      • Chevrolet
      • Citroën
      • Dacia
      • Donkervoort
      • DS
      • Ferrari
      • Fiat
      • Ford
      • Honda
      • Hyundai
      • Infiniti
      • Jaguar
      • Jeep
      • Kia
      • Lamborghini
      • Lancia
      • Land Rover
      • Lexus
      • Lotus
      • Maserati
      • Mazda
      • Mercedes-Benz
      • MG
      • Mini
      • Mitsubishi
      • Morgan
      • Nissan
      • Opel
      • Peugeot
      • Polestar
      • Porsche
      • Renault
      • Rolls-Royce
      • Saab
      • Seat
      • Skoda
      • Smart
      • Subaru
      • Suzuki
      • Tesla
      • Toyota
      • Volkswagen
      • Volvo

      © 2021 DPG Media Magazines B.V.

      onderdeel van DPG Media Magazines groep