BMW Z3 coupé 3.0i (2001)

autoreview

BMW Z3 coupé 3.0i (2001)

Signalement

UitvoeringZ3 coupé 3.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 21%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De overtreffende trap!

INLEIDING
De eerste meters in mijn "nieuwe" Z3 Coupe 3.0i zitten erop. Wat is het toch een bijzondere auto. Of je de Coupe nu mooi of lelijk vindt (een middenweg lijkt er niet te zijn), kijken doe je toch.
Een aparte verschijning is het in ieder geval in het huidige verkeer en het leuke is dat veel mensen een duim opsteken. Agressie is de Coupe vreemd.
In het zilver is ie toch weer een beetje anders dan in het zwart (zoals mijn vorige), de Z3 lijkt wat groter, maar in combinatie met het donkere bordeauxrode leer (niet te verwarren met vuurood) ziet de wagen er sportief en chique uit.
Bij mijn auto zijn alleen de stoelen en de deurpanelen rood en niet het dashboard en het stuur. De interieurlijsten en middenconsole zijn van aluminium/metaal.

INDRUK
Deze Coupe komt uit 2001 (origineel nederlands auto) en dat betekent dat deze Z3 voorzien is van een aantal facelifts.
Zo heeft deze Coupe standaard witte knipperlichten rondom, nieuw type koplampen (met chromen ringen) en op de achterklep zit een chromen strip die wat langer is dan die van de 2.8i.
De auto lijkt wat beter geveerd te zijn dan de modellen van voor 2000-2001 maar dat kan ook verbeelding zijn. Drempels vormen geen enkel probleem, je hoeft nauwlijks gas terug te nemen en nooit raakt de bumper de grond. Toch fijn in een land als Nederland!
Binnenin is het allemaal een stukje mooier geworden. De schakelaars die eerst een soort aan-uit knopjes leken zijn vervangen door rubberen knopjes die mooi zacht zijn en die bij een lichte aanraking al inschakelen. De middenconsole heeft een andere indeling gekregen en het aluminium waarmee het interieur is afgewerkt is geen plastic meer maar echt metaal. In de vorige modellen kon je kiezen voor houtlook of aluminiumlook, maar dat was gekleurd plastic. Vooral het aluminium zag er niet zo mooi uit.
Chromen ringen rondom de tellers zijn nu standaard en ook om de bediening van de verwarming zijn de chromen ringen standaard. De afwerking ziet er gewoon een stuk moderner en frisser uit.
Het klokje in het console heeft een andere plek (en vorm) gekregen en in mijn Coupe zit ook de boordcomputer daarin verwerkt. Gegevens als verbruik, temperatuur, reikwijdte en tijd zijn daarop af te lezen.

RIJDEN
Was ik al heel erg blij met mijn 2.8, dit is de overteffende trap! De 3.0i (231pk) heeft een kleine 40 pk meer dan de 2.8 en 20Nm koppel extra, en dat merk je toch wel. Niet dat je tekort komt in de 2.8, die gaat als de spreekwoordelijke brandweer. Maar de duw in je rug die je bij de 3.0 voelt is enorm! De motor sleurt de Z3 vooruit en er lijkt geen eind te komen aan de trekkracht. Het is dat je moet schakelen, anders hield ik het gas gewoon ingedrukt, zo soepel draait de motor hoge toeren. Voor je het weet zit je tegen de 7000 toeren, nooit lijkt de motor op het eind van zn kracht.
0-100 doet de 3.0i in 6 seconden(!), de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Serieuze cijfers. De 2.8 doet het sprintje in 6.8 seconden en heeft een top van 223 km/u, een niet gering verschil.
De versnellingsbak schakelt zoals in elke Bmw een beetje hakerig, maar wel trefzeker. De juiste versnelling vinden is zelden een probleem en de ergonomie is dik on orde. Met je arm leunend op het middenconsole kun je met een korte polsbeweging snel doorschakelen, heerlijk! De versnellingspook lijkt wat korter dan ik me kan herinneren van mijn vorige Coupe maar dat weet ik niet zeker.
Bochtenwerk is een feest en de wegliging is fenomenaal. De Z3 Coupe staat bekend als een listige auto (op nat wegdek), dat valt best mee. Een beetje ervaring en gevoel kan natuurlijk geen kwaad, de Coupe is minder vriendelijk dan een Golf GTI o.i.d. maar dat maakt het rijden ermee juist zo leuk! Een auto total loss rijden is niet moelijk, heel houden des te meer....
Met 250 km/u over de duitse autobahn is geen probleem, maar heel comfortabel is het dan niet (meer). De Coupe ligt bij deze snelheid nog altijd strak op de weg al lijkt de neus wat zweverig. Via het prachtige onderstel krijg je veel communicatie door maar in mijn 540i (met M onderstel) reed het met die snelheid prettiger, rustiger en stiller. Logisch natuurlijk, maar wel een verschil. Je voelt duidelijk elk hobbeltje en de wind laat ook van zich horen. Op de lange duur is dat wat vermoeiend. Als je iets minder hard rijdt (180-200) is dat meteen veel minder. De stuurprecisie blijft ook bij deze snelheden heerlijk, bochten snij je zeer strak aan, met de (zware) 540 moest ik bij plotselinge of lange bochten echt even de vaart eruit halen, je voelde dan het gewicht aan de auto trekken.
Kom je op de provinciale weg of in de bergen terecht, dan kan het feest beginnen! Wat is deze Z3 Coupe snel en wendbaar! Licht, agiel, rap, alles wat je in een sportauto wenst. De Audi S8 die op de snelweg nog aan mn kont hing vlak voor we de bergen inreden kon me daar onmogelijk bijhouden. Na elke bocht was het gat groter en mijn glimlach ook!
Nooit heb je kracht tekort, in welke versnelling je ook zit, en de Coupe kan desgewenst schakellui gereden worden. De stuurprecisie is fantastisch, de Z3 luister nauwkeuig naar zijn/haar bestuurder.
Het fijne van de Coupe ten opzichte van de Roadster is de bagageruimte. Gewoon twee grote Samsonite koffers meenemen is geen probleem, er is dan ook nog genoeg ruimte voor een paar extra tassen. Vakantie, wintersport of boodschappen halen, het kan allemaal. Ik rij regelmatig met de Coupe, niet alleen met mooi weer, en daarvoor heb ik em ook gekocht

CONCLUSIE
De Z3 Coupe (met welke motor dan ook) is een practische, commfortabele, snelle en opvallende auto geschikt voor elke dag. De restwaarde is hoog en het zal altijd een liefhebbers auto blijven. Rijden is niet alleen een feest, de kosten zijn voor een dergelijke auto helemaal niet hoog. Gemmiddeld verbruik is 1 op 10 en de wegenbelasting bedraagt ongeveer 150 euro per kwartaal.
De Z3 kent weinig specifieke problemen want de BMW techniek is nu eenmaal uiterst betrouwbaar. Met de meeste Bmw's die ik heb gehad reed ik van onderhoudsbeurt naar onderhoudsbeurt, echt verslavend. Natuurlijk zul je af en toe een sensor, banden en/of remmen moeten vervangen, maar dat is bij elke auto het geval.
Reken op heel veel rijplezier per gereden kilometer, ook als je rustig rijdt tovert de Coupe regelmatig een glimlach op je gezicht. Onbetaalbaar!
Mocht u nog twijfelen over de aanschaf van een dergelijke auto en kunt u een goede kopen? Wacht dan niet te lang want deze auto's worden maar mondjesmaat aangeboden...


OPTIES
Cruise Control
Boord computer
Stoel verwarming
Elecrische stoelen
Airco
Sper
17 Inch breedset

PROBLEMEN
Geen problemen met de Coupe
Typische BMW "kwalen" (voor alle type's) zijn falende nokkenas of krukas sensoren, soms een waterpomp, draagarm rubbers en vervuilde ABS sensoren.

TIPS
Doe jezelf een lol, onder deze auto hoort een set TOP banden!
Deze Bmw is (zoals nagenoeg alle Bmw's) voorzien van een distributieketting, dus nooit zorgen over de distributiesnaar die kan breken (Audi TT, VW, Alfa)... Fijn;
Gebruik originele onderdelen indien je het onderhoud ergens anders laat doen dan bij de dealer, er zit wel degelijk verschil in de kwaliteit;
Uitlijnen door VAKMENSEN maakt de Z3 nog scherper;
Koop een auto met boekjes;
Laat de computer altijd even uitlezen voordat je de auto koopt;
Als je een Z3 zoekt, weet dan dat vanaf eind 98 de (6 cylinder)motoren met dubbele VANOS zijn uitgevoerd;

Inspection

Van de week is de Z3 lekker vertroeteld door de Bmw dealer. Nieuwe olie (5w-30 Full synthetisch), nieuwe remolie, kleine check. Toch merk ik weer verschil, zeker met die speciale olie die de 3.0 nodig heeft. Klinkt (nog meer) als een naaimachine, wat loopt die motor toch soepel. Zo'n litertje olie kost wat extra maar het verschil is groot.
Enige mankement is de handremkabel die linksachter niet goed meer werkt. Dit had ik bij de vorige Z3 (Coupe) ook, de kabel maakt daar een bocht en die knik die wordt steeds erger (door het aantrekken van de handrem). Op een gegeven moment scheurt de kabel en komt er vocht en rommel in. Na verloop van tijd gaat de boel vastzitten. Nieuw kabeltje monteren en klaar!
Voor de rest zoals altijd, geen enkel mankement.. Ik ben weer klaar voor de zomer!

Thermostaat vervangen

Af en toe rook ik wat koelvloeistof en naarmate het langer duurde begon er ook wat te lekken. Bij nadere inspectie door de garage bleek het (bovenste) thermostaat te lekken, deze is gedeeltelijk van kunststof. Het is een elektronisch thermostaat en bleek naast lek ook niet goed meer de temperatuur te meten. Geluk bij een ongeluk dus, op de temperatuurmeter heb ik het nooit kunnen zien, die blijft zoals het hoort bij Bmw recht in het midden staan.
Op aanraden van de garage meteen de waterpomp vervangen, de boel lag nu toch open. Geen overbodige luxe met de winter voor de deur en de koelvloeistof is nu ook weer lekker fris. Mijn enige probleem tot nu toe. Heb nog een lampje in het dashboard vervangen maar dat was gewoon leuk om te doen.
Voor de rest gewoon elke dag lol met de Coupe, of je nu in de file staat, door kunt rijden, invoegt of een rotonde neemt (rustig driftend), autorijden is een feest in deze auto!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.