BMW X5 xDrive50e (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | X5 xDrive50e |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 21.937 km |
ERVARING NA 20000KM
- 21.937 km
Pas na 20.000km de eerste ervaring. Dat heeft even geduurd, en dat was niet zonder reden. Deze auto is namelijk zo wezenlijk anders dan wat ik hiervoor gereden heb, dat het me logisch leek om de auto eerst door en door te leren kennen, en bijna alle seizoenen te doorstaan voordat ik met mijn mening kom.
Dit is mijn derde BMW. Mijn eerste was een F10 528i (6-cilinder), mijn tweede een G32 640i. Die tweede auto beviel me zo goed dat toen 2 jaar geleden bekend werd gemaakt dat de productie gestaakt zou worden ik naar de dealer ben gegaan voor een offerte om er toch nog één te kunnen kopen. Door de fiks gestegen prijs, het gebrek aan technische innovatie (geen hybride motoren), en toch de angst om al direct na aankoop met een gedateerd model te zitten heb ik hier toch vanaf gezien. Een beslissing waar ik met gemengde gevoelens op terug kijk.
Waarom is het uiteindelijk een X5 geworden? Of eigenlijk is de eerste vraag: waarom is het een BMW geworden? Eigenlijk heel simpel: Audi en Mercedes spreken met niet aan, terwijl ik een Porsche te duur (vooral volledig aangekleed) en te opzichtig vond.
Maar waar BMW tot een aantal jaren terug een zeer begeerlijk programma had, ben ik absoluut niet te spreken over de weg die ze zijn ingeslagen. Diverse modellen vind ik niet mooi (X3, X6), terwijl het algehele kwaliteits- en uitrustingsniveau van met name de nieuwste modellen een duidelijke stap terug is ten opzichte van hun voorgangers.
Zo kwam ik bij de X5 uit, die (hoewel als LCI versie) in de basis nog een 'oud' model is. Een model van voordat de verregaande kaalslag bij BMW heeft toegeslagen. Helaas bleek achteraf echter dat men voor mijn gevoel ook bij 'mijn' auto al te ver was gegaan.
Ten eerste de positieve punten. De motor (zowel ICE als EV), en de aandrijflijn. In één woord: subliem! Korte stukken doe ik puur elektrisch (bereik: 80km in de zomer, 60 in de winter). De snelwegkilometers neemt de ICE voor zijn rekening. Deze combinatie van gebruik van de motoren zorgt voor een perfecte symbiose: zijdezacht optrekken en relatief langzaam rijden als het moet, en vermogen in overvloed op de snelweg als het kan. Of rustig met de ICE vele autobaankilometers verslinden. Al naar gelang de stemming en/of wat is toegestaan.
Rij vrij veel in Duitsland, en regelmatig in de Alpen richting Italië. Heerlijke ritten, hoewel m'n vorige auto op dit punt nog beter scoorde. Maar dat is ook logisch als je een GT met een SUV vergelijkt op hogere autobahn-snelheden. De GT is gebouwd voor dat scenario.
De luchtvering... heerlijk. Natuurlijk is het een zware auto (2500kg), maar met de luchtvering is het allemaal heel behapbaar. De rijhulpsystemen (behalve ACC) gebruik ik niet, kan daar dus niets over zeggen.
Verder positief: de (verwarmde, geventileerde en masserende) comfortstoelen zijn een genot. Kende ze uiteraard al van mijn vorige BMW's, maar ze blijven verbazen. Het klimatiseren van de binnenruimte (verwarmen én koelen) dat standaard in de hybride's zit is ook zeer prettig. Zowel in de sneeuw als in de zon: de cabine is altijd comfortabel.
Ook positief: het feit dat dat vermaledijde ISA relatief eenvoudig uitgezet kan worden. Kost wel een knop op het stuur, maar deze is goud waard. Moet wel elke rit gebeuren, wat dus een paar seconden kost (lang leve de veiligheid). En voor eenieder die zegt dat het aan moet staan: het werkt simpelweg niet. De ingebouwde maximumsnelheidsindicatie is gewoon niet accuraat genoeg.
Maar dan: de minpunten.
Hét absolute grootste minpunt is niet te missen, want je kijkt er de hele dag naar: het enorme scherm recht voor je neus. Waarbij BMW er voor gekozen heeft zoveel mogelijk functies in het touchscreen onder te brengen. Wat mij betreft een absolute misser, en de reden dat ik deze auto (of iets met soortgelijke interface) nooit meer zal kopen.
Stoor me er zelfs zo aan, dat ik serieus gekeken heb of ik dit type in zou kunnen ruilen voor een pre-LCI X5 45e, welke nog over het 'conventionele' iDrive 7 beschikt. Ben echter bang dat ik hier ook spijt van ga krijgen, met name omdat het elektrische deel minder schijnt te zijn. Overweeg nog wel een testrit in een Porsche, waarin nog wel knoppen zitten. Misschien dat ik dat in een 'gekke' bui nog wel een keer doe.
Waarom is dat scherm zo verschrikkelijk? Naar mijn mening heeft BMW er teveel functies in proberen te proppen. Mij stoort met name het gebrek aan fysieke knoppen voor de klimaatfuncties. Die gebruik ik eigenlijk elke rit, en dat is met die piepkleine icoontjes tijdens het rijden niet fatsoenlijk te doen. De auto beweegt teveel om de icoontjes goed te kunnen raken, wat enkel op te lossen is door je hand op de bovenkant van het scherm te leggen waardoor er genoeg 'stabiliteit' is om een icoontje doeltreffend te raken. Een in mijn ogen volstrekt onaanvaardbare manier van interactie. Je moet je ogen te lang van de weg houden én bent langdurig een arm 'kwijt'. Als dit niet heel slecht is voor de veiligheid eet ik een uitlaat op.
Ook het feit dat de afstandsregeling van de ACC niet meer op het stuur zit, maar ook via dit scherm moet gebeuren is een dagelijks terugkerende ergernis. Ik gebruik verschillende instellingen voor snelweg en niet-snelwegen, en moet dus meerdere keren per dag 'switchen'. Heb het wel onder een softwarematige 'sneltoets' geprogrammeerd, maar het blijft omslachtiger dan direct op het stuur.
De designkeuzes qua knoppen op het stuur blijft raadselachtig. Er zit namelijk wel een fysieke knop op het stuur waarmee je het menu oproept waarmee je de layout van het dashboard en de HUD kunt wijzigen. Dit lijkt me echter typisch iets wat je één keer doet, waarna je er nooit meer naar kijkt, dit gold tenminste voor mij. Waarom er dan een fysieke knop wordt 'opgeofferd' voor zo'n eenmalige functie is mij een volkomen raadsel.
Oh, wat mis ik de 8 (later 7) programmeerbare fysieke knoppen die BMW tot de vorige generatie had. Daar had men veel ergernis mee kunnen voorkomen. Want dezelfde ellende kom je ook bij de selectie van radiostations tegen. Ik switch altijd tussen Radio 1 en BNR (al naar gelang reclame en onderwerpkeuze), en had deze beide dus geprogrammeerd onder een fysieke knop. Nu moet dat weer middels meerdere handelingen op dat p*kkescherm.
Wat me verder tegenstaat zijn enkele bezuinigingen die BMW op de LCI versie heeft toegepast, welke me dagelijks weer tot last zijn. Zo is daar het weghalen van de keyless entry sensoren op de achterportieren. Dit zat nog wel op m'n F10 uit 2010 en m'n G32 (en op elke beetje middenklasser tegenwoordig), maar volgens BMW was het op dit hogere klasse model niet meer nodig. Wat een faal.
Zelfde geldt voor de mogelijkheid om de achterbank om te klappen vanuit de kofferbak. Kon op m'n vorige auto, kon op de pre-LCI X5, maar is nu wegbezuinigd. Kom je met een lang item aanlopen, kun je niet meer met één hand de bank omklappen om het achter in de auto leggen. Moet je eerst het achterportier openen, de bank handmatig omklappen, waarna je pas verder kunt. Ik weet, first world-problems, maar we hebben het hier ook over een first-world auto waar je first-world geld voor betaald.
Al met al dus nog niet volledig tevreden. Technisch/motorisch is het allemaal top, maar qua User Interface is het (tenminste voor mij) een regelrecht drama.
Zal updates geven als er iets verandert.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.