BMW X5 xDrive40d High Executive (2011) #3

autoreview

BMW X5 xDrive40d High Executive (2011)
BMW X5 xDrive40d High Executive (2011)BMW X5 xDrive40d High Executive (2011)BMW X5 xDrive40d High Executive (2011)BMW X5 xDrive40d High Executive (2011)BMW X5 xDrive40d High Executive (2011)

Signalement

UitvoeringX5 xDrive40d High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf172.000 km
KM-stand laatst175.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers in de X5

  • 175.000 km

Na jaren lease auto's gereden te hebben kwam in september 2020 de realisatie dat het thuiswerken voor een groot deel zal blijven en dat dit mogelijkheden biedt om iets leukers te gaan rijden. Ik reed op dat moment een Volkswagen Passat station uit 2018 maar werd ik daar nou zo blij van als 33-jarige zonder kids? Tijd dus om terug te keren bij mijn favoriete merk, BMW.

De keuze ontstond uit een samenwerking tussen het hart en het verstand. Ik kocht een prachtige BMW F10 520D M sport uit 2013 met 125.000 kilometers op de teller. Werkelijk een heerlijke auto maar na een aantal maanden begon het toch te knagen. Als ik dan toch particulier auto ga rijden... Wil ik dan niet nog een tikkeltje extremer?

Veel rondkijken op de bekende auto sites zorgde er uiteindelijk voor dat ik wist wat het moest worden. Een tweede generatie BMW X5 van na de facelift (Euro 5, zuiniger, 8 versnellingen, modernere I-drive). Uiteraard een diesel, liefst niet veel meer dan 150.000 km en bij voorkeur zo vol mogelijk.

Na enig speurwerk ben ik in Harderwijk terecht gekomen bij een carbon zwarte (blauw in het zonnetje) BMW X5 uit 2011. Met 172.000 km iets meer ingereden dan gehoopt, maar wel een redelijk volledige onderhoudshistorie en alle opties die ik graag wou. Een ruim 2.000 kilo zware 40D met 306 pk en 600 nm. Het verstand had er inmiddels al een tijdje de brui aan gegeven.

De auto
Na een uitgebreide proefrit was ik er snel uit met de verkoper. De auto stond te koop voor ongeveer 15% van de 118.000 euro die er 10 jaar eerder voor betaald zou zijn en er volgde nog een onderhoudsbeurtje. Toen kwam het moment dat ik de F10 achterliet en de E70 mee naar huis nam.

Ik gaf het al aan. De auto zit behoorlijk vol opties. Denk daarbij aan:

- M pakket
- Sportonderstel
- 20 inch breedset (inmiddels ingeruild voor een iets smaller F15 set)
- Alles elektrisch (stuur & stoelen)
- Cognac lederen verwarmd & elektrisch verstelbaar sport interieur
- Softclose
- Panoramadak
- Afneembare trekhaak
- Bi-xenon
- Autohold
- 360 camera

Het rijden
Dit is in één woord: Geweldig. Je voelt je echt king of the road. Met name de rust en het overzicht omdat je simpelweg een stuk hoger zit zijn heerlijk. Het panorama dak kan ver open (minstens het dubbele van mijn F10) en de stoelen zitten geweldig. In vorige auto's ging mijn autostoel altijd op standje asfalt, maar ik merk dat wat meer rechtop zitten eigenlijk veel lekkerder is.

Het feit dat de auto vrijwel niet overhelt maakt dat het rijden toch nog voldoende sportief aanvoelt. Met name in de stad voel je dat je flink wat gewicht meesleurt maar als je wilt is de auto behoorlijk vlot.

Het verbruik
Het klopt dat je deze auto niet voor het verbruik moet gaan rijden maar ik vind het wel interessant. Ik ben zo iemand die alles doorrekent dus ook dit. Ik had rekening gehouden met 1 op 12 en dat red ik ook. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik op de snelweg altijd 110 op de cruise control rijd en dus zelden of nooit echt lang hard rijd. Mocht de maximum snelheid ooit weer naar 130 gaan, dan wordt het wel een duur geintje want dan verbruik je op de snelweg 1 op 10 i.p.v. 1 op 14 en zal het gemiddelde dus ook drastisch dalen. In de stad rijden moet je niet al te veel doen. De auto is er niet echt in zijn element en het verbruik schiet enorm omhoog. 1 op 5 is niet gek.

De kosten
Als ik de leasevergoeding apart zet en het bedrag dat ik voorheen aan bijtelling betaalde erbij optel houd ik voldoende over om deze auto te rijden (en af te schrijven). Onderaan de streep is het zelfs voordeliger dan de Passat. Dat neemt niet weg dat het wel gewoon een dure (en onnodige? haha) auto is om te rijden. Een paar kerncijfers:

- De wegenbelasting is het pijnlijkst met 221 euro per maand
- Voor het onderhoud reken ik op 150 á 200 per maand (25.000 km per jaar)
- De all-risk verzekering is 111 euro per maand. (13 schadevrije jaren)
- De tank van 85 liter vullen is al snel 120 euro

Het onderhoud
Ik heb inmiddels het volgende aan (preventief) onderhoud gedaan:
- Airco beurt
- Uitlijnen
- Vervangen gloeibougies (onder garantie)

Daarnaast verwacht ik later deze week:
- Een nieuw luchtfilter die ik er zelf in zal zetten
- Een nieuwe zwarte grille. De huidige is lelijk gespoten.

Ook heb ik de zwarte 20 inch velgen die er bij aanschaf onder lagen vervangen door een lichtmetalen 19 inch set van de F15 (generatie later). 315 achter en 285 voor is daarmee vervangen door 285 achter en 255 voor. De voordelen:
- Het verbruik (al scheelt het amper)
- Het is was subtieler en mooier (smaak natuurlijk)
- Er liggen nu A-merk RFT banden onder
- Op een X5 met sportonderstel is 19 inch echt wel weer wat comfortabeler dan 20.

Problemen
Tot dusver verloopt alles naar wens. De auto sputterde bij een koude start en dat bleken de gloeibougies te zijn die nog onder garantie zijn vervangen. Verder doet alles het en rijdt het heerlijk.

Toekomst
De komende tijd mik ik op circa. 2000 heerlijke kilometers per maand en ik kan niet wachten! Mits de regelgeving een beetje mee zit verwacht ik daar in de zomer nog een mooie trip naar Zuid-Europa aan toe te voegen. Genieten!

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.