BMW X5 Xdrive30d High Executive (2010)

GTI onder de SUV's

BMW X5 xDrive30d
BMW doet het heel goed met de X5, die zich heeft ontwikkeld tot een echte verkooptopper in zijn segment. Bij de facelift werden vooral de motoren onder de loep genomen. De X5 is klaar voor de rest van zijn levenscyclus.

Bij de facelift heeft BMW de koets van de X5 vrijwel onaangeroerd gelaten en zich geconcentreerd op het zuiniger maken van de motoren. Pas in 2013, wanneer de nieuwe X5 zijn opwachting maakt, zal de auto geheel anders smoelen. Tot dan volstaat BMW met een bescheiden facelift. Vooraan heeft de bumper een extra likje verf gehad en verder is zowel vóór als achter een zilverkleurige bodemprotector gemonteerd. Ook hebben de lichten in de achterlichtunits voortaan een L-vorm. Het X5-dash is bijna symmetrisch en ziet er door het relatief kleine aantal knopjes opgeruimd uit. Typisch BMW is die wat merkwaardig gevormde versnellingspook. Schakelen kan ook met grote aluminium flippers achter dat stevige, kleine stuurwiel. Aanvankelijk was de interieurruimte van de X5 niet bepaald indrukwekkend. Bij de tweede generatie van de SUV zette BMW dit ongemak recht. De X5 groeide aanmerkelijk en de kritiek over gebrek aan ruimte aan boord verstomde. Met name de kofferbak was bij de eerste editie wat krap bemeten. Dat is nu veel beter. De huidige versie biedt achterin 620 liter en met de achterste zitrij plat 1.750 liter. Onze test-X5 heeft zelfs een eenvoudig in de vloer weg te bergen derde zitrij. Dat de terreinauto is verworden tot een statussymbool maakt het interieur duidelijk, vooral het met leer overtrokken zitmeubilair. Je haalt het niet in je hoofd om met je modderige lieslaarzen plaats te nemen in de stoelen van de BMW.

Spaarzaam
Onder de motorkap van onze testauto ligt een 3,0-liter commonrail-diesel, die is voorzien van een turbo. De zijdezacht draaiende zescilinder lijnmotor ontwikkelt 245 pk en een maximumkoppel van 540 Nm, dat al bij 1.750 toeren beschikbaar is. Zoals gezegd heeft BMW zich vooral gericht op het zuiniger maken van de motoren. De X5 3.0d neemt genoegen met 9,0 liter per 100 kilometer. Het bescheiden brandstofverbruik is niet alleen te danken aan de combinatie van turbotechniek en directe brandstofinspuiting, maar ook aan de bijzonder goed gespatieerde, gladjes schakelende achttrapsautomaat.
Aan boord van de BMW gaat het er sportief aan toe. De X5 is de GTI onder de SUV's en dat is een compliment voor een ruim twee ton zware auto. De motor toont zich een echte krachtpatser en weet wel raad met de BMW. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h verloopt in 7,1 seconden en ook in de tussensprints is de X5 bijzonder rap. De automaat schakelt snel en vrijwel schokvrij. Maar niet alleen in de rechte lijn weet de X5 te overtuigen, ook z'n bochtengedrag is uitmuntend voor een SUV. Hij gaat bijna als een sportieve hatch- back de bocht om. Dankzij het Adaptive Drive-systeem voelt de X5 zeer stabiel aan. Adaptive Drive omvat verstelbare stabilisatoren en variabele schokdemping, waarmee de carrosserie zoveel mogelijk horizontaal wordt gehouden. De X5 blijft lang neutraal reageren en de koets heeft weinig last van overhelneigingen. Sturen is een vreugde; de besturing werkt aangenaam zwaar, voelt vlezig aan, reageert direct en biedt meer dan voldoende informatie over wat er onder de wielen gebeurt. Het onderstel van de X5 is straf, maar korte oneffenheden strijkt het gemakkelijk glad.

Signalement

Merk Bmw
Model X5 xDrive30d High Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 91.995

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 180 kW / 245 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 540 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 4.857 mm / 1.933 mm / 1.776 mm
Wielbasis 2.933 mm
Massa leeg 2.050 kg
Laadvermogen 705 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R18Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,1 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D g.o. s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,3s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot 195 g/km

Gerelateerde forumtopics