BMW X5 (2004)

autoreview

BMW X5 (2003)
BMW X5 (2003)BMW X5 (2003)BMW X5 (2003)BMW X5 (2003)BMW X5 (2003)

Signalement

Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf259.000 km
KM-stand laatst315.049 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Werkpaard

  • 265.000 km

Na 4 jaar in een Polo uit 2002 te hebben gereden wilde ik een station.
We kwamen namelijk regelmatig ruimte tekort bij bijv. IKEA of Intratuin.
Na overwegen van 2004 modellen van een 407 2.2, A6 Avant V6 of XC90 T5 LPG, kwam ik erachter dat een X5 3.0i op LPG qua verbruik en MRB kosten in dezelfde range zat.
Nog even gespiekt bij Cayenne, Outback, Sportage en Outlander.
Maar ik wilde graag een lederen interieur die ook in mijn smaak viel.
De keuze viel na een proefrit uiteindelijk op dit exemplaar voor € 5.750

Inmiddels 6000 km in bezit en op zoek gegaan naar de gebreken.
Een 16 jr oude auto met 259.000 km op de teller zonder onderhoudshistorie heeft nu eenmaal gebreken.
Het bleken er iets meer te zijn dan ik had gehoopt.

Maart 2020
260.400 km

Zelf uitgevoerd:
- Ruitenwissers
- Gasdrukveer motorkap
- Ruitensproeier vloeistof
- Verlichting kofferbak deksel
- Olie + Filter
- Luchtfilter
Kosten € 212

Uitbesteed:
- Banden balanceren
De auto trilt bij remmen
- Motorstoring P0171/P0174 diagnose
Arm mengsel
- Remleiding LA
Kosten € 275

De motorstoring was niet opgelost.
De oorzaak is vermoedelijk een vacuumlek, maar men weet niet waar.

Maart 2020
260.700 km
- Motorstoring P0171/P0174 diagnose bij andere garage
Volgens diagnose een lekke inlaat, bekend euvel van een bocht in het inlaattraject
Kosten diagnose € 122

April 2020
261.000 km

Zelf uitgevoerd:
- Inlaatslang uit eerdere diagnose
- Slangklemmen
- Diverse pluggen, o.a. parafaan
- Air induct (deze ontbrak in zijn geheel)
- BMW emblemen
- Interieurfilter
- Koelvloeistof
Kosten € 145

Uitbesteed:
- Accu
- LPG slang bij LPG tank
Kosten € 430

Mei 2020
262.000 km

Zelf uitgevoerd:
- Buitenspiegels glas
- Ruitensproeierpomp achterruit
- Diverse lampjes
Kosten € 36

Uitbesteed:
- Pixel repair odometer (bekend euvel)
Kosten € 181

Juni 2020
263.000 km

Zelf uitgevoerd:
- Ruitensproeierpomp koplampen
Kosten € 21

Uitbesteed:
- Diagnose
De auto trilt lichtjes op de snelweg
De motorstoring is terug, nu enkel P0174
Kosten € 111

Uit de diagnose kwam het volgende:
* De auto is voorzien van type E70 velgen op een type E53 X5. Het verschil is 2 mm op de naaf, de velgen zijn niet voorzien van naafringen.
Dit veroorzaakt hoogstwaarschijnlijk de trillingen
* De ashoes van de homokineet rechtsvoor is gescheurd.
De homokineet is droog en de aandrijfas moet worden vervangen
* Er zit iets speling op de achterwielen. De achterste reactie armen moeten worden vervangen
* Een slangklem op de LPG verdamper is vastgezet, omdat hier koelvloeistof uit sijpelde
* Diagnose motorstoring P0174

Juli 2020
263.000

Uitbesteed:
- Centreer ringen € 60
- Aandrijfas + Draagarm set achter € 500
- Diagnose van
Koelvloeistof lekkage
Motorstoring, al was die nu weg
Kosten € 50

Uit de diagnose kwam het volgende:
* Koelvloeistof lekkage komt door de waterpomp, vermoedelijk de pakking.
* Motormanagement gaf geen storing aan.
Wel is sprake van een rijk mengsel op beide banken.
Advies is gegeven om de LPG verdamper opnieuw af te stellen.

Tot nu toe heb ik € 2150 uitgegeven en het einde lijkt bijna in zicht.
'extra' zaken zijn buiten beschouwing gelaten, zoals verzorgingsproducten voor het leder interieur (€70), zitting van de PDC sensor (€30) in de achterbumper of aftermarket bluetooth module (€10) voor de OEM radio.

De volgende zaken dienen nog te gebeuren:
- Uitlijnen € 70
- Waterpomp en riemen € 300 (?)
- LPG verdamper afstellen € (?)
Hopelijk ben ik met € 500 wel klaar en volgt dan het reguliere onderhoudschema.

De E53 X5 rijdt werkelijk fantastisch en ondanks dat die 2000 KG weegt komt deze dankzij 231 PK toch vlot mee met het verkeer. Het is geen scheurijzer voor het kleine bochtenwerk, daar is een SAV niet voor bedoeld. Maar op provinciale wegen en ook snelwegen hoef je dankzij de 4WD niet langzaam de bocht in. De M54 6-in-lijn kachelt heerlijk door en komt toch heel beschaafd over, er is geen luid gebrul zoals bij de V8 versies.

Op papier moet 1:9 haalbaar zijn, maar ik kom zelf niet hoger dan 1:7,5 en in het slechtste geval 1:5,4
Aan de andere kant, LPG is nu 52 ct per liter, dus voor € 37 is de tank weer vol!

In den beginne had ik toch iets van een 'schuldgevoel' om rond te rijden in deze zo niet-zuinige auto. Veel mensen kijken je aan of na en ik weet niet of dat komt door bewondering, jaloezie of afkeur.
De gemiddelde leeftijd van een X5 eigenaar is 54 jaar (bron: finnik), waarmee ik met 38 jaar het gemiddelde flink omlaag breng.
Inmiddels heb ik me over dat gevoel heengezet en geniet van dit exemplaar zolang als het kan.

Terug naar het doel van mijn zoektocht; ik was op zoek naar een station.
Dat is op zich gelukt, deze auto staat bij RDW geregistreerd als stationwagon :)
Mijn vrouw was het daar niet geheel mee eens.
Gelukkig maakt niemand zich daar druk om.

We maken ons ook niet meer druk of iets in de auto past.
Banken plat en je rijdt een klein busje.
In principe lijkt het wel een verhoogde station.
Er kan denk ik minder bagage in dan bij een A6 Avant, 5-serie Touring of 407 SW.
Aan de andere kant, die wagens geven mij niet hetzelfde rijplezier als deze X5.

(on)Geplande uitgaven

  • 267.500 km

Augustus 2020
265.500 km

Uitbesteed:
- Uitlijnen € 60

Zelf uitgevoerd:
- Waterpomp, thermostaat, koelvloeistof en multiriem € 242
- PDC sensor € 32
- Rubberen mattenset € 95
- LED zijknipperlichten € 13
- Ontbrekend afdekkapje kofferruimte € 8
- Springveren voor de kofferbak € 27

November 2020
267.800 km

Uitbesteed:
- LPG afsluitspoel € 172
De wagen schakelde niet meer naar LPG door
een onderdeel van € 27,50 ex BTW.

To-Do lijst 2021

Regulier onderhoud:
- Waarschuwingscontact remvoering € 35
- Onderhoud differentieel € 225
- Airco service € 60
- Oliebeurt € 150
- Bougies € 140
- Automaatbak servicebeurt € 240
- Remblokken rondom € 210

Ouderdom dingen:
- Carterontluchting vervangen (P0174) € 235
- 4x Achteras steun subframe € 210
- Expansievat € 120

Extra's:
- Remklauwen verven € 135
- Detailing/Polijsten € 150
- Halo LED € 250

Een oude X5 rijden kost wat, maar dan heb je ook wat.
Denk dat de auto in 2021 in hartstikke goede staat is en nog jaren mee kan.
Hopelijk hoeven dingen als banden en Vanos pas in 2022.

Update Januari 2021

  • 270.500 km

Paar maanden verder en weer wat aandacht besteedt aan de BMW.
Het blijft immers een beestje uit 2004 met onbekende onderhoudshistorie.

November 2020

Zelf uitgevoerd:
- Auto op de brug gezet voor inspectie.
- Om van het vervelende lampje af te komen heb ik de waarschuwingscontact remvoering vervangen.
De remmerij zelf was dik in orde, maar de vorige eigenaar heeft de sensoren niet mee vervangen.
- Olielekkage onder de wagen schoongemaakt.
- Sensor voor de automatische hoogteverstelling van de verlichting zat op zijn kop. Dit hersteld.
- DISA klep gecontroleerd, blijkt er niet meer op te zitten.
Totale kosten incl. brughuur: €85

December 2020
269.500 km

- Auto loopt op 5 cilinders, MIL brandt. ANWB schiet te hulp.
Het blijkt een defecte bobine. € 47,50

Zelf uitgevoerd:
- De 5 overige bobines in dezelfde week vervangen
Bougies ook meegenomen en een nieuw dopje voor de ruitenwisservloeistof reservoir € 240

- Na enkele dagen niet gereden bleek de accu leeg
Auto wil niet starten. ANWB te hulp.
Accu is van april 2020, terug naar garage.
Dagje testen, niets gevonden. € 36

Januari 2021
270.320 km

Uitbesteed:
- Kleppendekselpakking
Er zat olie in de bougie schachten, kwam ik eerder achter.
- Carterventilatie
Vanwege regelmatig arm mengsel codes (P0171/P0174).
Om onbekende reden liep er een extra slang van een koelslang naar de carterventilatie.
De aansluiting hiervan was gekit en lekte natuurlijk.
Alle aansluitingen zijn hersteld naar hoe BMW het bedoeld heeft.
Dit bleek een enorme rotklus.
Oorzaak van de olie lekkage moet hiermee ook zijn weggenomen.
Totaal € 360
Na het vervangen van de carterventilatie set verloopt het vermogensbereik een stuk beter.
De foutcodes heb ik de afgelopen 200 km (nog) niet meer terug gezien.

Het onderhoudsplan loopt nog aardig op schema...
Het lijstje wordt langzaamaan korter en soms moet je bepaalde dingen gewoon schrappen uit de lijst, zoals leuke LED koplampen.

To-Do lijst 2021

Regulier onderhoud:
- Airco service € 60
- Oliebeurt € 100
- Automaatbak olie + filter € 210
- Olie differentieel € 200

Ouderdom dingen:
- Onbekende stroomlek € ???
- 4x Achteras steun subframe € 210

Extra's:
- Remklauwen verven € 135
- Detailing/Polijsten € 150

Helaas zorgt Corona ervoor dat ik niet de 23.000 tot 25.000 km per jaar kan maken.
Dat drukt de km prijs tot nu toe naar € 1,29 i.p.v. € 0,60.
Desalniettemin rij ik nog steeds met plezier in deze auto.

Na februari 2021 is de wagen 12 maanden in bezit.
Onderhoud en herstel heeft tegen die tijd ca. € 3.500 gekost.
Naar verwachting zal het tweede en derde jaar uitsluitend uit reguliere beurten bestaan en waarschijnlijk af en toe een dingetje, zoals een dynamo.

Update Juli 2021

  • 275.000 km

BMW
Blijf Maar Werken

Volgens mij is dat bij alle oude auto's het geval.
Deze wagen is inmiddels 17 jaar oud.
In de afgelopen 6 maanden heb ik het volgende aangepakt:

Februari 2021
270.500 km

- APK € 49
Geen afkeurpunten, geen aandachtspunten.
De keurmeester merkte op dat de BMW aandacht heeft gehad.

- Lege accu
Eerder benoemd, ergens zit een stroomlek wat resulteert in een lege accu na 3~5 dagen stilstaan.
De Top 3 oorzaken op het web zijn:
* Final Stage Resistor (kachelweerstand)
* TCU module
* Airco fan

Hoewel de ANWB me altijd op weg helpt, wil ik niet altijd een uur moeten wachten. Daarom heb ik een Jumpstarter gekocht.
Mijn vaste monteur gaf aan dat stroomlekken lastig zijn te troubleshooten.
Voor nu is dit maar even met een work-around opgelost.
- Jumpstarter € 60

Maart 2021
272.000 km

Oliebeurt € 105
Luchtfilter € 14,94
Radiateurdop lek € 9,68
Koelvloeistof € 24,08
Brandstofpomp defect € 95,57
2x Deur rubbers € 57,25

April 2021
273.000 km

- Afdichting dakframe rubber € 55
- Airco beurt € 70

Mei 2021
274.000 km

- Final Stage Resistor (kachelweerstand) € 26,69
De stroomlek bleek enkele dagen later hiermee niet te zijn opgelost.

Juni 2021
274.200 km

Aircopomp defect
- Diagnose € 50
- Aircopomp/compressor (2e hands OEM) € 75
- Aircopomp pakkingen € 4,55
- Multiriem € 13,48
- Aircosysteem vacumeren/vullen € 85
- Huur werkplek € 70
Totaal € 298

Door het zelf te doen kan ik een pittige rekening bij een garage voorkomen.
Een nieuwe compressor kost bij BMW +€800 en aftermarket € 230

To-Do lijst op korte termijn

- Lambdasonde sensor 1 en 2 € 94
Al een tijdje last van lean codes deze twee sensoren op bank 2.
Hierdoor is het verbruik in de stad 1:4,7 ~ 1:5,5
Dat moet beter kunnen, dus deze sensoren gekocht.
- Brandstoffilter € 37,15
Onlangs brandstofpomp vervangen, deze ook maar even doen.
- Aandrijfas linksvoor € 200
Deze ratelt bij scherpe bochten naar links

Als er niet teveel stuk gaat kom ik dit jaar misschien ook wel toe aan:
- Oliewissel differentieelbak voor en achter € 102
- Oliewissel verdeelbak € 70
- Automaat spoelen € 275

Het is leuk rijden zo'n X5 E53, maar blijft wel een dure hobby:
Mijn spreadsheet toont een running cost van € 304,35 p.m. en € 1,12 p/km.
Met amper 1000km p.m. door het thuiswerken overweeg ik misschien dit jaar iets anders te kopen.
Een Subaru Outback of Legacy Touring met H6 uit 2005 bijvoorbeeld.

Aan de andere kant:
In 17 maanden heb ik € 2.666 uitgegeven aan herstelwerkzaamheden, wat neerkomt op € 106 p.m. en dat valt me eigenlijk best wel mee.
Daar komt bij dat ik ook dingen repareer waar een gemiddelde auto eigenaar waarschijnlijk niet eens naar omkijkt.
De auto heb ik voor € 5.750 gekocht en lijkt op o.a. Marktplaats nog zo'n € 5.000 waard te zijn.

Update Maart 2022

  • 280.470 km

Tijd voor een nieuwe update.
Wat is er gebeurd in de laatste 9 maanden:

Oktober 2021
276.400 km

Lean codes komen en gaan, tijd voor actie!
- Lambda sensor 1+2 van bank 2 € 90
- DIY/brughuur € 178
- Luchtmassa meter € 75
Totaal € 343

De lambda sensor van bank 2 achter de katalysator was een pittige klus.
Daar ben ik zeker 6 uur aan kwijt geweest en 2 manuren hulp gehad van de garage.
Verbruik in de stad is verbeterd van 1:4,7 ~ 1:5,5 naar 1:5,0 ~ 1:6,2
Niet dat de kosten ooit eruit worden gehaald met die brandstof besparing, maar technisch loopt de motor duidelijk efficiënter.

Februari 2022
279.600 km

- 2x gasdrukveer achterklep € 16
- Aandrijfas LV € 105
- Arbeid uitbesteed € 100
Totaal € 221

Maart 2022
280.470 km

- APK € 45
- Remslangen LA/RA € 64
- Remolie € 14
- Arbeid uitbesteed € 110
Totaal € 233

*EDIT*
Mijn spreadsheet toont momenteel een gemiddelde running cost van:
Vaste lasten = € 213,10
Onderhoud = € 57,66
Herstel (reparaties) = € 142,01
Totaal = € 412,77 p.m.

Inclusief aanschafprijs, extra's en brandstof komt dit neer op:
€ 1,01 p/km
Pre-Corona zou dit op ca. € 0,65 p/km uit komen.
Het verschil? Geen 18.000 maar 11.000 km p/j.

De LPG prijzen rijzen de pan uit, brandstof verbruik:
In maart 2020 reed ik tegen € 0,09 p/km
In september 2021 is dat € 0,14 p/km
In maart 2022 is dat € 0,19 p/km

Ter vergelijking met vorige auto's:

# 2004 Volkswagen Polo 1.4i
ca. 72 maanden in bezit
ca. 18.000 km/j
Gemiddelde running cost: € 110,76 p/m
Brandstof verbruik: € 0,12 p/km
Inclusief aanschafprijs, extra's en brandstof: € 0,19 p/km

# 2002 Alfa Romeo 156 1.8 TS LPG
ca. 27 maanden in bezit
ca. 30.000 km/j
Gemiddelde running cost: € 330,94 p/m
Brandstof verbruik: € 0,07 p/km
Inclusief aanschafprijs, extra's en brandstof: € 0,18 p/km

# 2000 Alfa Romeo 156 2.0 TS LPG
ca. 36 maanden in bezit
ca. 34.000 km/j
Gemiddelde running cost: € 318 p/m
Inclusief aanschafprijs, extra's en brandstof: € 0,28 p/km
Brandstof verbruik: € 0,06 p/km

To-Do lijst 2022

- Motorolie + filter € 100
- Brandstof filter
(2021 in bezit, nog niet aan toe gekomen)
- Accu € 150
- Accu arbeid € 190 (ivm LPG tank)
- Audio upgrade € 600
- Oliewissel differentieelbak voor en achter € 102
- Oliewissel verdeelbak € 70

Update Oktober 2022

  • 292.300 km

Voor de (trouwe?) volgers; tijd voor een update.
Wat is er gebeurd in de laatste 7 maanden:

April 2022
281.800 km

De hoofdremcilinder laat me in de steek
- Hoofdremcilinder € 86
- Hoofdremcilinder arbeidskosten € 190
Totaal € 276

De zitting van een remblok achter liet los
Gevolg: flinke schade aan de remschijf
- Remschijven + Blokken + Arbeid € 340

Tijd voor een oliebeurt, kleine dingen meegepakt
- Olie + filter € 66
- Air Intake Temperatuur sensor € 13
- Wisserarm Achterruit € 6
Totaal € 85

Mei 2022 | Alles bij elkaar een dure maand
283.100 km

Audio systeem upgraden
- Android unit € 346
- Audio kabels € 49
- Stroomkabels, zekeringen, klein materiaal € 58
- Zwaardere accu € 125
- LPG tank eruit en erin vanwege de accu € 91
Totaal € 669

De 2e hands aircopomp die in juni 2021 is geïnstalleerd heeft het begeven
Deze keer maar een nieuwe erin
De radiateur vertoont scheurtjes en lekt, die moet ook worden vervangen
Expansievat ook maar erbij gedaan
- Aircopomp € 228
- V-riem + spanrol € 53
- Airco service € 120
- Radiateur € 108
- Expansievat € 50
- 12L Coolant € 57
- Arbeid € 314
Totaal € 930

Geïnvesteerd in een K-Can kabel om zlef de auto via OBDII en INPA uit te lezen
- K-Can kabel € 28
- INPA software € 0

Juni 2022
283.700 km

Audio systeem upgraden
Twee versterkers en een subwoofer installeren
Hier had ik nog wat materiaal voor nodig
- Diverse materialen € 140
- LTE module voor Android autoradio € 60
Totaal €200

Juli 2022
286.000 km

Audio systeem upgraden
Blijven sleutelen en optimaliseren
- Diverse materialen € 94

Hondenhekje gekocht voor de binnenlandse autovakantie
Dan vliegen de koffers niet van de open achterbak door de auto
- Hondenrek €56

Augustus 2022
289.000 km

Diverse zaken aan vervanging toe
- Klein materiaal € 52
- Deur mechaniek LV incl. toebehoren € 62
- IHKA module € 95
- PDC sensor LV € 15
Totaal € 224

Audio systeem upgraden
- Bass controller € 17
- Extra RCA kabels € 25
- Screen protector € 7
Totaal € 49

September 2022
291.000 km

Raam LV blijft onderin hangen
Dit is provisorisch telkens wel te verhelpen, maar de regulator is aan vervanging toe
- Window regulator € 32

Oktober 2022
292.300 km

Weer tijd voor olie onderhoud en wat zaken vervangen
Deze keer een engine flush in verse olie
- Engine Flush € 18
- 15L 5w-40 € 82
- Oliefilter 2x € 18
- Ceratec € 32
- Injectie reiniger € 9
- Oliesensor € 43
- DISA module € 67
- Brughuur incl gereedschap € 110
- Verwijderingsbijdrage olie € 15
- Interieurfilter € 24
- Lampjes € 6
Totaal € 424

Reeds besteld maar nog niet ontvangen
- Lampfitting RA € 12
- Ruitensproeier sensor € 13
- Ruitensproeier pomp € 13
Totaal € 38

Update Februari 2023

  • 299.293 km

Een nieuwe update.
Wat is er gebeurd in de laatste 4 maanden:

Oktober 2022
293.600 km

2x storing aan de transmissie in 5 weken tijd.
Na een spoeling (geen powerflush) van de automaatbak nergens meer last van gehad.
- Transmissie spoeling € 225

November 2022
294.000 km

Setje voorbanden
- Continental € 260

December 2022
295.900 km

Klein spul
- 3x Ruitenwissers € 36
- Luchtfilter € 13

Februari 2023
298.931 km

Glansrijk (:D)
- APK € 49

2022 was een pittig jaar, met een totale kostenpost van ruim € 4.300.
In tegenstelling tot 2021, waar dit om minder dan € 2.100 ging.
In 2023 proberen we rond de € 1.600 uit te komen.

Update Juli 2023

  • 307.700 km

Maart 2023
298.900 km

PDC storing voorbumper
- 3x nieuwe sensor € 45

April 2023
301.260 km

Scheurtje velg RA
- 2e hands velg € 78
- Nieuwe achterbanden € 320
Totaal € 398

Trillende auto op de snelweg!
- Diagnose € 30

Vervangen
- Flexdisk achteras € 63
- Uitlaat rubber ophanging € 5
Brughuur € 50
- Subframe rubbers € 83
Brughuur € 150
Totaal € 351

Mei 2023
303.700 km

- Flexdisk vooras € 85
Brughuur € 50
- Verdeelbak oliewissel € 15
Brughuur € 25
- Remblokken vooras € 65
Arbeid € 65
Totaal € 205

Juni 2023
305.900 km

PDC storing achterbumper
- 3x nieuwe sensor € 25
Xenon verlichting defect
- 2x nieuwe xenon € 30
Reguliere beurt
- 6x bougies € 89
- Olie + filter € 91
Brughuur € 15
Totaal € 250

Binnenkort op vakantie naar Italië
- Originele E53 dakrails op Marktplaats € 57

Barst in de voorruit
20 jaar oude ruit vervangen
- Eigen risico € 100

Juli 2023
307.700 km

Raam rechtsachter komt niet meer omhoog
- Raam mechaniek RA € 31

Laatste tankbeurt:
55 liter voor € 38 is ca. 10ct/km
Maar meestal zit het rond 11ct/km
Dat is € 110 per 1000 km in een X5.

Op naar Italië!

Update Oktober 2023

  • 315.049 km

Juli 2023
308.000 km

Er zat wat lichte speling op de onderste draagarm en de axiaalstang.
Vlak voor de vakantie de ophanging aan de vooras laten vervangen;
Draagarmen, reactiestang, stabilisatorstang, fuseekogel.
Uitlijnen en wielen balanceren.
Totaal € 600

Augustus 2023
310.395 km

In Italie laat de luchtvering linksachter het afweten.
Het rubber is na 20 jaar gescheurd.
Totaal € 390

Raam linksachter komt niet meer omhoog
- Raam mechaniek LA € 31
- Schroefjes raam LV/LA/RA € 13,80
Tankdop ruitensproeier spoorloos
- Tankdop ruitensproeier € 7,74

September 2023
314.832 km

- Olie + filter € 91
Brughuur € 30
Totaal € 121

Bovenstaande reparaties deden even pijn en zette me aan het denken; Wordt het tijd voor een andere auto?
Kijkend naar Marktplaats is deze wagen waarschijnlijk rond de €5k waard terwijl ik in 2020 er net geen €6k voor heb betaald.

Na het berekenen van de prijs per km sinds bezit kom ik uit op:
Aanschaf € 0,104 p/km
Onkosten € 0,203 p/km
Brandstof € 0,124 p/km
Totaal € 0,431 p/km
Vergoedingen (km vergoeding, verkoop onderdelen) € 0,076 p/km

Onderaan de streep ben ik tot nu toe € 0,355 p/km kwijt.
De wasstraat niet meegerekend.
Ik rij nog wel even door.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.