AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • X5

Imposante race-olifant

BMW X5 4.8is (2005)

Een degelijke, zakelijke werkplek zonder poespas in de BMW X5. Ook achterin zit je riant in de BMW. De snelle Beier wordt voortbewogen door een V8-motor met 360 pk en 490 Nm.
  • Autotest
5 januari 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Eén van de hoofdregels bij het ontwikkelen van een sportauto is dat je het gewicht zo laag mogelijk moet houden. BMW tart de natuurwetten met de hoge en snelle X5 4.8is. Kun je een olifant de prestaties van een luipaard meegeven?

Je kunt nooit iedereen te vriend houden; dat geldt niet alleen voor mensen, ook in het dagelijkse leven van een SUV moeten concessies worden gedaan. Je bent óf een sportauto óf je bent een terreinauto. En elke poging deze zo tegenstrijdige concepten te combineren in één auto, lijkt gedoemd te mislukken. Toch zijn er dapperen die het proberen. BMW bijvoorbeeld, met de X5 4.8is. Deze uitvoering staat helemaal bovenaan in het gamma van de BMW X5.
Ze mogen Groen Links een doorn in het oog zijn, de benzineprijzen mogen record na record breken, de economie mag kwakkelen, maar de opmars van dure, superluxe SUV's lijkt niet te stuiten. Binnen die toch al zo succesvolle tak van de autobranche is BMW één van de best scorende merken. De in 2000 geïntroduceerde
X5 wordt al drie jaar op rij meer dan duizend keer per jaar verkocht.


Imposante brul
De 4,8-liter V8 van de BMW klinkt lekker. Imposant brullend spreidt de BMW X5 4.8is zijn vermogen op een felle manier op straat tentoon. Het grappige aan de 4.8is is dat de motor over de hele breedte van het toerenspectrum heel gelijkmatig klinkt, waardoor je soms het idee krijgt dat er een Variomatic-transmissie aan gekoppeld is. Maar met deze motor zou je de aandrijfriemen met één trap op het gaspedaal doen verscheuren en smelten. Als je voor de BMW kiest, moet je overigens wel iets hebben met motorgeluid; wie daar wat rationeler tegenover staat, zal op den duur aardig moe worden van het geluid in de BMW. In het bijzonder als de motor hard moet werken, is hij erg nadrukkelijk hoorbaar aanwezig.

Zelfs de meest doorgewinterde SUV-scepticus moet toegeven dat de BMW X5 op het gebied van de wegligging en de prestaties dicht in de buurt komt van een auto van een gewoner formaat. Het overhellen is ondanks 't hoge gewicht en dito zwaartepunt tot een minimum beperkt en als je de kolos opjaagt tot aan de grens van zijn kunnen, dan glijdt hij heel gecontroleerd en geleidelijk weg. Toch geeft de BMW X5 4.8is je als auto-liefhebber een onbestemd gevoel van verspilling van paardenkrachten. De BMW heeft namelijk een fantastische motor, die we in lichtere en lagere auto's heerlijke dingen voelden doen. In deze kolossale SUV moet hij echter heel hard zwoegen om tot redelijke prestaties te komen.


Kantoor
In het interieur van de BMW X5 vind je degelijke Duitse zakelijkheid. Het passagierscompartiment van de BMW is netjes, maar donker en ietwat saai. De X5 is eigenlijk te vergelijken met een keurig kantoor. Maar of u zo'n workaholic bent, dat kunnen wij natuurlijk niet goed beoordelen. De zit achter het stuur van de BMW neigt naar de zitpositie van de bestuurder in een gewone personenauto. Het hoeft weinig betoog dat de auto ook achterin een zee aan ruimte biedt.
Lage gearing ontbreekt, en dan zijn we weer aanbeland bij de ware aard van dit beestje: is het een terreinauto of niet? De SUV is wel voorzien van een Hill Descent Control-programma, dat bij steile afdalingen door gas en rem over te nemen de snelheid constant houdt. Of is het dan een sportauto? Of ook dat niet?

Signalement

Merk Bmw
Model X5 4.8is
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 120.900

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.799 cc
Maximaal vermogen 265 kW / 360 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 490 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 93 l
Lengte / breedte / hoogte 4.667 mm / 1.925 mm / 1.707 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 2.275 kg
Laadvermogen 425 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.300 kg / 750 kg
Banden voor275/40R20Prijzen
Banden achter315/35R20Prijzen
Topsnelheid 246 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s (fabrieksopgave: 6,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,6s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 324 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW X5
BMW BMW X5

Uitgelicht aanbod

    xDrive40d Soft Close Comfortstoelen Head-Up Display Led Verlichting 1é Eigenaar Dealer onderhouden!

    BMW X5 xDrive40d Soft Close Comfortstoelen Head-Up Display Led Verlichting 1é Eigenaar Dealer onderhouden!

    • 2014
    • 69.959 km

    € 36.700

    xDrive40e High Executive AUT. / HYBRID / M-PAKKET / 90.000 KM / EXCL. BTW

    BMW X5 xDrive40e High Executive AUT. / HYBRID / M-PAKKET / 90.000 KM / EXCL. BTW

    • 2015
    • 90.660 km

    € 32.999

    3.0d Executive - Automaat, Navigatie, Camera, Leder, Airco, CruiseControl, Parkeersensoren

    BMW X5 3.0d Executive - Automaat, Navigatie, Camera, Leder, Airco, CruiseControl, Parkeersensoren

    • 2002
    • 407.149 km

    € 2.995

Meer BMW X5 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW X5 specificaties
  • BMW X5 occasions
  • BMW X5 video's
Advies en informatie
  • BMW X5 tests
  • BMW X5 gebruikersreviews
  • BMW X5 index
PREMIUM
Cupra Formentor vs. BMW X2 - Dubbeltest

Cupra Formentor vs. BMW X2 - Dubbeltest

Ze zijn sportief, zien er zelfverzekerd uit en hun grootste wens is wereldvrede. Op het eerste...

Lees meer
BMW M235i - Op de Rollenbank

BMW M235i - Op de Rollenbank

32

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    BMW voert updates door op leveringsgamma

    BMW voert updates door op leveringsgamma

    10
    • 27 januari 2021
  • Autotest
    BMW X5 M Competition

    BMW X5 M Competition

    17
    • 27 november 2020
  • Autonieuws
    BMW X5 klaar voor facelift

    BMW X5 klaar voor facelift

    11
    • 24 november 2020
  • Autonieuws
    'Plug-in hybrides zijn het nieuwe emissieschandaal'

    'Plug-in hybrides zijn het nieuwe emissieschandaal'

    136
    • 23 november 2020
  • Autonieuws
    BMW X5 M en X6 M Competition als First Edition

    BMW X5 M en X6 M Competition als First...

    21
    • 20 oktober 2020
  • Review
    BMW X5 (2004)

    BMW X5 (2004)

    14
    • 9 augustus 2020
  • Audi RS Q8 - BMW X5 M Competition - Dubbeltest

    Audi RS Q8 - BMW X5 M Competition - Dubbeltest

    • 26 juni 2020
Merk
Merk
  • Review
    BMW 118i Corporate Executive (2021)

    BMW 118i Corporate Executive (2021)

    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    BMW 3-serie Touring (1994) - In het Wild

    BMW 3-serie Touring (1994) - In het Wild

    26
    • 5 maart 2021
  • Review
    BMW i3 60Ah Range Extender (2014)

    BMW i3 60Ah Range Extender (2014)

    6
    • 4 maart 2021
  • Review
    BMW Z4 Coupé 3.0si Executive (2006)

    BMW Z4 Coupé 3.0si Executive (2006)

    9
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    BMW opnieuw grootste auto-exporteur VS

    BMW opnieuw grootste auto-exporteur VS

    13
    • 2 maart 2021
  • Review
    BMW 318i Executive (1999)

    BMW 318i Executive (1999)

    2
    • 27 februari 2021
  • Review
    BMW X1 sDrive20i (2013)

    BMW X1 sDrive20i (2013)

    2
    • 27 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep