BMW X1 sDrive20i VDL Nedcar Edition (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive20i VDL Nedcar Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Eens een BMW ,,.
- 4.000 km
In het voorjaar van 2020 hebben we besloten om voor een nieuwe auto te gaan. Het moest er één worden met meer ruimte dan de Lexus CT (waarvan ik onlangs een review heb geplaatst), we wilden wat hoger zitten (dit vooral uit de koker van mijn vriendin ;-) maar bovenal wat meer auto hebben.
Proefritten gemaakt in de Toyota RAV4, Lexus UX en nog wat vergelijkbare auto’s. De RAV4 is vooral erg ruim maar ook na een tweede proefrit werd ik er niet opgewonden van. Teveel punten die me niet aanstonden zoals het rommelige dashboard en het multi-media-systeem van de Action (?). Maar ook het in elkaar geknutselde koetswerk. Ik vind ‘m niet in balans. Wel een behoorlijk King-of-the-Road-gevoel door de omvang. De voorpassagier zit veilig naast je op anderhalve meter ;-) De Lexus UX is een heel ander verhaal. De techniek is weliswaar vergelijkbaar met de RAV4 maar wat een Premium-gevoel laat deze auto achter. Hoog comfort, sublieme afwerking met fraaie details en creatieve vondsten. Met de UX heb je echt het gevoel in iets heel bijzonders te rijden. De tegenvaller is de beperkte ruimte. Met name de kofferbak is echt belachelijk klein. Als je een kratje Jupiler wilt verplaatsen moet de achterbank plat. Daar koop je geen Midi-SUV voor. Kleiner dan de Lexus CT. De vorm ging duidelijk vòòr functionaliteit. Vervolgens hebben we nog gekeken naar de Audi Q3. USP is de fraaie afwerking. Maar echt te duur voor wat je krijgt. En dan nog heb je slechts een “1500-tje”.
Uiteindelijk is onze keuze gevallen op de BMW X1 2.0 sDrive met mooie snufjes. Panorama-dak, 19 inch wielen, zwart Dakota-leer, grootste navi-scherm, Head-Up-Display (prachtig), LED-verlichting, M-Sport-stuurwiel, … In Sparkling Brown Metallic.
0 – 4.000 km.
Om te beginnen vind ik het echt een mooie stijlvolle auto om te zien. Het model stamt uit 2015 maar dat zie je er wat mij betreft niet aan af. Op het moment dat het nieuwe model wordt geïntroduceerd (2021 meen ik) zal hij wel direct wat gedateerder ogen. De kleur is vooral chique met name in direct zonlicht. Beetje exclusief wel. De brute 19 inch wielen maken hem af. De auto is mooi in proporties en oogt wat groter dan hij is. Anderen denken regelmatig dat het een X3 is.
Het interieur is absoluut van premium-niveau alhoewel je hier wel ziet dat het geen kersverse generatie betreft. Geen volledig digitale klokkenwinkel bijvoorbeeld en de bediening van de Climate Control is een tikkie gedateerd. Maar wat mij betreft allemaal heel makkelijk mee te leven. BMW Connected Drive werkt vlekkeloos. Het grote scherm is razendsnel en via touch-screen of via de iDrive-knop te bedienen. Ik geef overigens de voorkeur aan de knop. De leren bekleding is van hoog niveau en de sportstoelen zitten fantastisch. Ruimte is er meer dan voldoende voor vier (waarvan twee jong-) volwassenen. Kofferbak is riant met nog een verborgen ruimte onder de laadvloer waar je met gemak twee handbagagekoffers kwijt kunt en wat los spul. Een heerlijke auto voor lange vakantietrips.
Qua wegligging merk ik in bochten wel met een hogere auto op pad te zijn. Je kunt ‘m best sportief over een uitnodigende weg slingeren maar ik krijg niet het idee dat de X1 ervoor in de wieg is gelegd. En dat ie is ie natuurlijk ook niet. Dan moet je een andere carrosserievariant kiezen. Het zwaartepunt ligt immers wat hoger. De tweelitermotor is een heel knap staaltje techniek. Het maximum koppel ligt net even boven het stationair toerental. Vanaf dat moment trekt de auto in een lineaire streep door naar hogere toerenregionen. Echt heel uitnodigend om het vermogen telkens weer aan te spreken. In de Sport-stand is het allemaal nog een stuk giftiger. Als de spreekwoordelijke brandweer. Van de tussenacceleraties krijg ik ook maar geen genoeg. Hierbij helpt ook de automatische bak en de sound goed mee aan het rijplezier. De bak schakelt (bijna) altijd op het moment dat je het verwacht. Handmatig ingrijpen is nooit zinvol. Bij cruisen schakelt de bak echt zijdezacht. Slechts door de toerenteller weet je of er wordt op- of teruggeschakeld. Bij 120 km/h draait de motor nog geen 2.000 tpm.
Het verbruik blijft binnen de perken. Sterker nog, ik vind de auto behoorlijk zuinig voor een ruime Midi-SUV met 192 pk. Over de eerste 4.000 km. heb ik een gemiddelde van net onder de 1 op 14 gehaald. A.g.v. de Corona-perikelen waren dit vrij veel korte ritjes. Op de snelweg houdende aan de geldende snelheidslimieten is 1 op 17 eenvoudig haalbaar.
Mijn X1 is een voorwielaandrijver (over vier wielen werd me te kostbaar). Je voelt behoorlijk wat aandrijfkrachten in het mooie M-Sport-stuurwiel. Soms, bij meer dan vlot accelereren, is het echt zaak het stuur goed in de knuisten te houden. Hij schaatst er dan echt op los. Dat moet beter kunnen. Eerder had ik potente voorwielaandrijvers waarbij dit toch echt meer binnen de perken bleef. De auto is prettig stug / sportief geveerd. Ook dankzij de 19 inch wielen. Ik vind het prima maar ik kan me voorstellen dat anderen meer comfort verwachten. Bij dwarsrichels op bijvoorbeeld fly-overs wil de auto ook wel een stapje opzijzetten. Oorzaak zit ‘m in hetgeen ik eerder beschreef (stug / hoger zwaartepunt) schat ik in.
Mijn vorige auto’s hadden standaard elektrisch inklapbare buitenspiegels. Bij BMW moet daar extra worden voor worden gelapt. Jammer. Vooral omdat mijn garage “jaren-70-smal” is. Ook keyless-entry heeft een forse meerprijs. Jammer.
Ondanks dat ik nog steeds iedere dag enorm in mijn sas ben met de X1 en nog steeds dezelfde keuze zal maken, nog een paar puntjes van aandacht.
Ruitenwissers. Telkens moet de “Auto-stand” opnieuw worden geactiveerd. Vreemd dat niet de laatst geactiveerde stand wordt onthouden. En in die automatische stand kun je met een wieltje aan de rechterstuurstengel in een paar trappen variëren van heel relaxed naar extreem fanatiek. In de meest relaxte stand wordt er echt te weinig “gewiped”. In de tweede stand (van vijf) is de boel al te fanatiek naar mijn zin. Bij net wat meer druppels gaan we al in de snelste (2 ?) wisserstand. Irritant. Gevolg is vaak dat ik de boel dan maar met de hand bedien.
Ik had verwacht dat de X1 standaard Apple-Carplay aan boord zou hebben. Is niet zo en is ook niet achteraf te verkrijgen. Ik weet niet goed wat ik eraan mis. Wel jammer. Daarentegen kan met Bluetooth gewoon TuneIn en Spotify worden afgespeeld. De standaard-navi is top dus ik heb geen behoefte aan Google Maps.
Het Hi-Fi-systeem krijgt een voldoende maar niet meer dan dat. Door de Lexus met 13 speakers was ik gewoonweg verwend.
Samenvattend. Ik vind de X1 een heerlijke auto. Heeft ruim voldoende power. Brengt ons comfortabel naar eindbestemmingen. Zit enorm degelijk in elkaar waardoor ik het gevoel heb dat ieder onderdeel met gemak 100 jaar mee zal gaan. Zo jammer dat alles schijnt te wennen. Ondanks voorwielaandrijving “Freude am fahren”. Nadeel is misschien wel dat men zegt “eens een BMW altijd een BMW”. Dat zou zomaar zo kunnen zijn.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW X1 xDrive25e High Executive M-Sport | Panorama | Trekhaak | Head-Up
- 2021
- 18.975 km

BMW X1 sDrive20i High Exe | xLine | Panorama | Head-Up | M-Sportstuur | Hooggl. Shadow Line | PDC | Navi +
- 2020
- 22.604 km

BMW X1 sDrive18i M-Sport | Facelift MY2023! | Black Pack | Camera | Stoelverwarming | Elek. Achterklep | Trekhaak | 19 Inch
- 2022
- 4.434 km