BMW M135i Executive (2013)

autoreview

BMW M135i Executive (2013)

Signalement

UitvoeringM135i Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst32.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een fijne auto!

  • 32.000 km

Ik heb enorm getwijfeld na mijn Golf GTI. Wordt het wederom een Golf, een Audi S3, toch een Mercedes A of.....

Na een flinke zoektocht kwam ik bij de BMW dealer. Daar zag ik er een staan. Ingetogen, bijzonder en WAT EEN GELUID! De verkoper starte de auto en de liefde was overgeslagen. Alle nadelen van de auto verdwijnen als sneeuw voor de zon. Niet zo'n mooie neus? Maakt niet uit. Klein? Geen probleem. Verbruik? Ach...ik rijd niet veel. Wat geluid al niet kan relativeren.

Na een paar maanden wachten was het een bijzondere dag toen ik mijn BMW M135i mocht ophalen. Ik heb hem besteld in zilvergrijs, zonder typeaanduiding en 3 deurs. Dat vooral omdat je dan van die mooie stijlloze ruiten hebt. En hij heeft dan een wat krachtiger design. En het zilvergrijs omdat die niet zoveel voorkomen. Ze zijn vaak donkergrijs.

Als opties heb ik een open dak want dan hoor je het geluid nog beter. En het geeft met mooi weer een extra waarde aan de auto. Verder een standaard navigatiesysteem want meer heb je eigenlijk niet nodig. Toch voor automaat gekozen omdat deze in testen voortreffelijk bleek te zijn.

Toen ik mijn auto voor het eerst in levende lijve mocht aanschouwen was ik echt zo blij als een kind. Hij ziet er krachtig uit. Een bijzonder design wat je moet liggen. Het is geen allemansvriend. Maar als M135i vind iedereen hem uiteindelijk wel heel dik.

De eerste keer dat je op de "start" knop mag drukken is echt heel speciaal. Dat is ook meteen de kracht van de auto. Wat een motor. De power is echt op alle momenten voorhanden en weer een flinke stap hoger dan de Golf. Maar ook de "loop"van de motor is niet te vergelijken met een 4 cylinder. Hoe fijn die motor uit de GTI ook was.

De automaat schakelt boterzacht totdat je de bak in Sport zet. Dan wordt hij wat bruter zonder oncomfortabel te worden. Of dat je denkt dat de techniek het allemaal niet aankan.

De eerste dagen waren dus een groot feest. Lekker spelen op de snelweg maar ook zeker op binnenwegen. Raam open, dak open en luisteren naar de "muziek". Want dat is het echt!

De eerste maanden had ik kleine probleempjes zoals een rammelende uitlaat, een loslatende achterzijde van de stoel en een krakende voorstoel. Alles is uiteindelijk netjes opgelost door de dealer. Verder 0,0 problemen gehad.

Het verbruik is opmerkelijk te noemen. Korte stukken is 1 op 8. Ga je de snelweg op kan het ineens 1 op 14 zijn. Dat verschil had ik met mijn Golf helemaal niet. Daar was het altijd tussen de 1 op 10 en 1 op 11.

Na 2 1/2 jaar blijft de auto mij prikkelen. Elke keer als ik hem start word ik blij. Elke keer als ik mag rijden is het een feest. Je rijd een blokje om omdat het zoooo leuk is. Ik krijg hele leuke reacties van mensen want alleen de liefhebber ziet dat het een dikke auto is. En als je de motorkap opentrekt zie je altijd iedereen kijken...

Het leuke vind ik dat dit wellicht de laatste kleine auto met een 6 cilinder is. Tegenwoordig is zo ongeveer alles wat je een beetje kunt vergelijken een 4 cilinder. Ook echt super goed maar qua loopcultuur en geluid blijft een 6 cilinder toch wel een aparte klasse.

Het grappige van de BMW is ook, dat je op een gegeven moment aanpassingen gaat verrichten. Je leert de auto kennen en je gaat dingen waarderen, maar ook minder waarderen.

Wat ik jammer vind, is dat de auto supersnel is maar de wegligging echt op comfort is afgestemd. In snelle lange bochten voel je hem toch een beetje "rollen". Na een paar maanden de forums lezen (een plezier op zich) kwam ik tot de conclusie dat een Eibach Pro-line onderstel echt een verbetering is. Niet te ver verlaagd (circa 2 cm) maar net een flinke slag strakker (niet perse stugger). Uiteindelijk heeft deze aanpassing de auto echt beter gemaakt. Totaal geen problemen met drempels ofzo. Maar de auto geeft nu het gevoel dat het vermogen overeenkomt met het onderstel. En de lange bochten gaan veel lekkerder.

De tweede aanpassing die ik heb gedaan is een m-performance uitlaat. De auto maakt met standaard uitlaat echt een prachtig geluid maar naar 2 1/2 jaar word je nieuwsgierig naar meer. Na de installatie voor de eerste keer de weg op....en WAT EEN FEEST!! Dat geluid is nu echt niet meer normaal. Het is muziek. Als het even kan rijd je met de ramen open om alleen maar te luisteren. En je ziet liefhebbers genieten als je wegtrekt. De investering helemaal waard en het maakt de auto wederom completer. Een echte aanvulling!

De laatste aanpassing is een setje m-performance velgen. Ik heb heel lang nagedacht over deze stap. Want het is echt heel lastig om de auto mooier en beter te maken. Wat ik veel las op forums is dat het gewicht van velgen echt bepalend is voor weggedrag. Een kilo of 2 per wiel eraf schijn je echt te merken. Ook voelde ik steeds meer dat ik originele BMW velgen wilde. Gewoon omdat deze qua design het beste bij de auto passen. En de kwaliteit en gewichtsafname is bij BMW echt een issue. Daarom koos ik de BMW 624m velgen. Totaal 4x2kg lichter. Wel 19 inch omdat het niet anders kon.

Na montage van de wielen verbaasde ik me over de verbetering in het weggedrag. Hij voelt 20% lichtvoetiger aan en snijd de bochten aan als een fileermes. Ik kon me niks voorstellen bij weggedrag in combinatie met velgen maar deze set heeft het tegendeel bewezen. Ik heb wel gekozen voor de originele Michelin supersport banden in plaats van de runflat's. Want runflats schijnen stugger te zijn. Stugger is hij er, gek genoeg, niet van geworden. Wellicht ook een resultaat van minder onafgeveerd gewicht. Ook het uiterlijk is echt zoveel dikker geworden. De wielen zijn op de foto niet zo mooi maar in het echt zie je de details ontzettend goed. En "hangen" de velgen mega dik in de wielkasten. Echt wederom de investering waard.

Tot nu toe ben ik dus nog steeds verliefd op mijn auto. En ik probeer alleen maar aanpassingen te verrichten die de auto werkelijk beter maken. Elke dag stap ik met een dikke glimlach in de auto en rijd met ontzettend veel plezier. Ik heb het nog nooit gehad met een auto....maar deze mag NOOIT MEER WEG!!!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens