BMW 116i EfficientDynamics Edition Executive (2013) #2

autoreview

BMW 116i EfficientDynamics Edition Executive (2013)

Signalement

Uitvoering116i EfficientDynamics Edition Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf18.000 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

afscheid en welkom

  • 18.000 km

Juni 2006- Maart 2015
Bmw 318 ci coupé executive 2004
Start 75.000 eind 285.000
210.000 geweldige km's afgelegd met mijn bmw 318 coupé. Ze was uit 2004 en heeft me al die jaren nooit in de steek gelaten. Ik keek naar niets anders om totdat bmw in 2014 met de 4 coupé op de proppen kwam. Wat een schitterende wagen! Helaas toen en nu ruim boven budget. En tsja, toen zag ik ineens dat mijn coupé de jongste niet meer was. Begonnen kleine dingen me te irriteren. Toch maar eens om me heen kijken. V40, mito, giulietta, 208, 508, ds3, A180, civic, polo, golf, touran, qashquai, i30, Mini..... Steeds kon niets tippen aan mn coupeetje. Maar: Vorig jaar op vakantie een 1 gehuurd. En jawel, dat klikte!
Afgelopen maart gebeurde het: Een onoplettende medeweggebruiker ramde ons. Iedereen ongedeerd, coupeetje echter zwaargewond. Met pijn in t hart achtergelaten bij een meneer die me verzekerde een goed huis voor haar te zoeken.

Maart 2015
Bmw 116i sport executive ede 3 drs 2013 (F21) Start 18.000

Mijn oog was al op haar gevallen. Ik wilde koste wat kost sportstoelen, climate control en navigatie (had coupeetje allemaal niet). En deze had t allemaal + veel andere gadgets (wegklapbare spiegels, pdc, licht&regensensor uitgebreidere cruise control etc. etc.) Na korte proefrit direct gekocht en gingen we samen de zonsondergang tegemoet.......
Eerst nog wel een kleine operatie laten ondergaan. Geleerd van de vorige heb ik het standaard audio systeem laten vervangen door een systeem van Gladen. Persoonlijk vind ik de geluidssystemen van bmw onder de maat. Naar ik heb begrepen kun je in de nieuwste versies af fabriek ook kiezen voor Harman Kardon. Altijd doen. Dankzij USB, aux, bluetooth en spotify volop mogelijkheden om van muziek te genieten.
Veel opmerkingen kreeg ik over het aanhouden van de 16" lm velgen. Voor mij simpel: Mijn ervaring is dat bij een dergelijk formaat auto rijcomfort afneemt naarmate velgomvang toeneemt. Ja, t wordt er mooier op maar ach, ben zelf ook niet de knapste. Ik vindt t prima zo.
Motor heeft af fabriek 136 pk/220NM, 6-bak handmatig.Ik heb wel gehoord dat met tunen die waarden kunnen stijgen tot 225 pk/312 NM. Wellicht zou ik dat nog kunnen laten doen, maar voor nu lijkt t vermogen voldoende.
Er zijn 4 rijstanden waaruit je kan kiezen: Eco-pro (voor lange afstanden met niet teveel hoogteverschil ideaal. Merkbaar trager, behoorlijk zuiniger) Comfort (das nou net vlees noch vis ) Sport (geweldige stand voor sportief rijden, alle kracht beschikbaar, afstelling steviger en uiteraard minder zuinig) en Sport+ (gaat net iets te ver. Schakelt alle hulpmiddelen uit. Zou op een circuit wel aardig zijn.) in de praktijk denk ik óf eco-pro óf sport te gaan gebruiken.
De sportstoelen zijn vanaf dag 1 al geweldig. Ik ben wat langer dan gemiddeld dus met verstelmogelijkheden te over (evenals t stuur trouwens) en een lekkere diepe zit moet dat leuk gaan worden. Wat ook al vaker is opgemerkt: Bmw, doe nou gewoon een draaiknop voor de rugleuning. Veel makkelijker.
Handig is ook de comfortopening. Ff de afstandsbediening langer vasthouden en de raampjes zakken vanzelf naar beneden. Bekerhouders aan boord, gescheiden klimaatregeling, verschuifbare midddenarmsteun, voldoende opbergmogelijkheden en nu ook een top geluidsinstallatie. Ik kijk uit naar de komende ritten!!

de kop is eraf

  • 30.000 km

Zoooo. Dat waren 12.000 fijne kilometers. Uiteraard eerst nederlandse km's gereden om daarna in belgië, duitsland, zwitserland en italië écht met t 1tje kennis te maken. En het is een pittig dametje!. Muisstil op lange afstanden met de prima cruise control, 2200-2500 toeren bij een snelheid van 115-125 km per uur. En zuinig! 1:12,65 deed de coupé, de 1 over de afgelopen km's 1:16,6. Veel op cruise, veel lange afstanden en meestal eco pro. Behalve in CH uiteraard. De bergtochtjes daar nodigen uit dat in de sportstand te doen. Gelukkig woon ik in Nederland want in de bergen ontdekte ik een (h)euveltje: Bij snel genomen haarspeldbochten heeft de 1 ietwat moeite het vermogen op de weg over te brengen. Denk dat t te maken heeft met nét te weinig gewicht achter. Of gewoon de banden, kan ook natuurlijk.
Maar jongens, jongens wat een machientje! Het is elke keer een genot ermee op uit te gaan. Vlak of bergachtig maakt niets uit. Je kunt lekker snel met t verkeer mee of relaxt cruisen over een scenic road. Topsnelheid uiteraard ook even uitgeprobeerd, 200 op de teller haalbaar waarbij het rijden nog steeds heel stabiel is. Maar ja,bij een verbruik van 1:6 laat je dat verder wel uit je hoofd.
Zoals verwacht: De stoelen zijn geweldig. Het schakelen perfect en het stuur en stuurgevoel kunnen nauwelijks beter. Alles wordt direct doorgegeven ondanks (of dankzij) de geweldige stuurbekrachtiging. De climate control draagt bij aan een heel comfortabel rijgevoel. En uiteraard doet de Gladen geluids installatie zijn werk wél heel goed hoorbaar.
Ander bijkomend voordeel: De auto heeft een variabele onderhoudsinterval. Afhankelijk van gebruik en rijstijl, moet je eerder of later naar de garage. In mijn geval later, want inmiddels zegt de software dat ik ipv 35.000 pas op 38.000 naar de garage moet.
Als je je afvraagt waarom ik niet voor diesel heb gekozen bij dit soort kilometrages: Gewoon, ik ben gek op benzine motoren.
Het bmw entertainment systeem en de navigatie heb ik nu ook uitgebreid kunnen testen: Top. Het navigatie systeem is razendsnel met herberekenen van een route. In 5 seconden is een alternatief gevonden. Bluetooth verbinding met telefoon is feiloos en met de bediening op t stuur een perfecte combinatie. Geluids en verbindingskwaliteit tot nu toe overal prima.
Er komen weer wat lange ritten aan. In het volgende verslag zal ik kijken naar bandenslijtage, onderhoud (ik ga denk ik wel rond 35000 naar de garage) en andere zaken.

keep smiling

  • 40.000 km

En hop, of t niks is weer 10 erbij. En eerlijk is eerlijk, ze rijdt ze alsof t inderdaad niks is. Deze keer waren t belgië, frankrijk en stukje spanje. En met enige regelmaat t noorden van t land.
Zelfde ervaringen als hier voor. Niets te klagen, alleen maar lof. In frankrijk is t me gelukt een tank van 1:19,1 te rijden. Op eco-pro, airco uit, cruise op 115. Zuiniger kan ik t dus niet krijgen. Is me daarna ook niet meer gelukt. Over alle kms tot nu toe (22.000) geeft de boordcomputer nu 1:16,8 aan. Voor mijn rijstijl ben ik hier meer dan tevreden over. T klopt ook goed met de handmatige berekeningen. Met de herfst en straks winter in aantocht, denk ik niet dat ik dit volhoudt.
De variabele onderhoudsinterval kroop inderdaad naar 40.000. Zoals ik al van plan was op 35.000 naar de garage gebracht waar een grote beurt niets aan t licht bracht. Alleen olie verversen en klaar.
Handigheidje van de cruise control dat ik niet kende: Eenmaal ingesteld, druk je na afremmen en/of terugschakelen weer op resume, je laat het gas los en hoeft alleen maar op te schakelen. Semi automaat rijden dus. Ook een feature (hoeft voor mij niet altijd....) neem je een bocht op cruise control en vindt ze dat je m te snel neemt, dan houdt ze in.
Veel gehoorde opmerking over de 1: De beperkte ruimte achterin. Tsja, met de in delen neerklapbare achterbank is er veel ruimte voor 2 personen. Wil je een betaalbare zee aan ruimte, neem dan de skoda superb. Klaar.
Na 22.000 km kan ik wel stellen dat ik de auto door en door ken. Geen moment het gevoel gehad de boel niet onder controle te hebben. Volledig vertrouwen in remmen door aantal keren fors hebben moeten ingrijpen ivm onverwachte acties van medeweggebruikers. T onderstel is subliem. Straks met een andere set banden zal de wegligging alleen nog maar beter worden. De stilte van de wagen maakt dat je als chauffeur nooit gebroken uit de auto stapt. Het sportief kunnen rijden, verveelt nooit. Daarnaast is het mogelijk comfortabel en economisch te kunnen rijden. Na 40.000 km hebben de michelin energy banden nog ruim voldoende profieldiepte. Het duurt dus nog even voordat ik de voorkeurssloffen eronder kan leggen.
Nihil storingen, rammeltjes of andere ongein kunnen ontdekken. Het licht van de xenon komplampen is prima zonder dat t andere weggebruikers stoort.
Na de winter doe ik nog een update. Met onveranderde ervaringen kan die heel kort zijn......
Oh ja: Kortgeleden met een porsche boxter S gereden. Tuning van de 1 is van de baan. Dat geeft nooit hetzelfde gevoel en ze is voor dagelijks gebruik meer dan goed zoals ze nu is.
Oh ja 2: Toevallig stuitte ik op marktplaats op mijn coupeetje. Na mij waren er nog 5 eigenaren geweest (in 5 maanden!!) en ze had op miraculeuze wijze 100.000 km minder gelopen. Ik ga er maar van uit dat 1 van de vorige eigenaren er een andere motor in heeft laten leggen.......heel zonde. Het geeft iig wél aan hoe belangrijk het is iedere auto goed te checken. De rdw heeft niet voor niets een NAP check.
Conclusie: Wat kan ik me nog meer wensen in een auto! ( behalve een 4 coupé dan ;-)
Tot na de winter.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens