BMW iX3 High Executive (2022) #6

autoreview

BMW iX3 High Executive (2022)

Signalement

UitvoeringiX3 High Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf11.704 km
KM-stand laatst26.872 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

100% Electrisch is voor mijn situatie top

  • 26.648 km

De ontwikkeling in het elektrisch rijden, is snel gegaan. In 2020 m’n eerste nieuwe electrische auto als tweede auto naast mijn oude diesel gekocht. De subsidie hielp mij over de streep, naast dat ik al zonnepanelen had en de auto op m’n oprit makkelijk thuis kan opladen. De ervaringen na ca. drie jaar, waren zodanig positief, dat ik besloot om door te gaan met 100% elektrisch. De aanschaf van deze één jaar oude IX3 ging echter wat eerder dan verwacht, door versneld afscheid van mijn oude diesel.

De keuze van deze IX3 is niet over één nacht ijs gegaan, maar na verschillende proefritten met schoonzoon. De belangrijkste eisen waren: meer km bereik, dan s’zomers 400km, 11 KW laden op de laadpaal en een hoge zit, oftewel een SUV. Het “snelle” DC laden was en is voor mij niet belangrijk, hoewel ik niet rouwig ben om het afscheid van de niet gangbare Chademo aansluiting op de Nissan Leaf.

De algemene kwaliteit en de superieure zit, echt topklasse, hebben de doorslag gegeven voor deze BMW IX3, die ik na enig zoeken bij de BMW dealer in Groningen had gevonden.
De waardevermindering van de Nissan Leaf viel tegen, maar zoals ik het nu bekijk, heb ik deze achteraf toch nog op tijd ingeruild, maar dit gezegd hebbende: de Leaf was geen slechte auto, alleen door de tijd achterhaald.

Inmiddels ruim 15000 probleemloze km’s met de IX3 gereden. Het eerste wat opvalt, is dat deze veel zwaardere auto veel zuiniger met stroom omgaat dan m’n vorige auto: s’zomers 15KW/100km en s’winters 19KW/100km. Zomers 460 km en s’winters ca. 380 km, maar ik ben een zuinige rijder.
Er is niet zo veel bekend over het “langzame” AC opladen: maar ik kan deze IX3 ook met mijn oude één fase 6,6 KW opladen en geloof mij: dat is voor het thuis opladen echt voldoende. Sterker: ik kan het amperage handmatig instellen en dus zelf afstemmen met een ongeveer te verwachten opbrengst van de zonnepanelen.
Het 11KW laden is daarentegen heel fijn voor op de openbare laadpaal: een paar uurtjes laden is dan voldoende om in Nederland thuis te komen.

Het interieur voorwarmen en ruiten ontdooien of juist koelen thuis met de App is ideaal, maar hier komt het eerste minpuntje naar voren: met de app kan ik geen temperatuur instellen en dat kon met mijn onvolprezen Leaf nu net wel!

Warm-koud

  • 26.872 km

De temperatuurverschillen zijn in deze periode groot en dat is te merken in het verbruik, dat met een stukje file op de A12 daalt naar zo’n 16 KW/100km.
Vanochtend de buurman zien krabben en ha ha, ja daar hebben wij de app voor. Alleen; die bleef dit keer zoeken en had er geen zin. Ook met de app op m’n vrouw’s smartphone vertikte die het om voor te warmen. Totdat ik op de ingeving kwam, dat de binnentemperatuur van de dag ervoor laag stond. Deze op 18 graden gezet en hopla het voorwarmen via de app functioneerde weer. Of het hier aan lag, of aan de auto aan en uitzetten lag, ik weet het niet.

Ik las in een review van een andere IX3 gebruiker, dat de automatische airco na verwarmen, koude lucht begint te blazen. Helaas heb ik die ervaring ook en gebruik ik de A/C minimaal. Sterker: als ik deze activeer met de handbediende knop, dan kan ik deze met diezelfde knop niet meer uitzetten! Dit kan alleen door het “vinkje” met een aantal stappen in het menu te verwijderen. Heel raar en gevaarlijk bovendien.

De auto rijdt en spoort als de beste en afgezien van het bovenstaande, geen spijt van deze aankoop en hebben we veel plezier met het rijden, in goed Nederlands.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.