BMW iX3 High Executive (2021) #9

autoreview

BMW iX3 High Executive (2021)

Signalement

UitvoeringiX3 High Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst92.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

4 jaar onbezorgd rijplezier

  • 92.000 km

Na vier jaar gaat de BMW iX3 uit de lease. Ik wordt tevens pensionado, dus een nieuwe leasewagen komt er niet. Wel met veel plezier inmiddels een BMW i3 gekocht ter vervanging. We hebben tevens nog een Tesla Model Y voor de lange afstanden en als er behoefte is aan veel ruimte.

De BMW iX3 is een heerlijk comfortabele auto gebleken. Als er toch nog wat te klagen valt zijn het de redelijk harde stoelen, maar na lange ritten stap je ongeschonden uit. Dat maakt dus veel goed.

Omdat we ook Tesla rijden komt het interieur van de BMW over als een Blackberry ten opzichte van een hedendaagse smartphone. Het i-drive systeem werkt echter wel weer erg makkelijk en de BMW app is een meerwaarde. In de vier jaar dat ik het systeem gebruik is het echter herhaaldelijk voorgekomen dat de connecties van het systeem met de BMW server haperde, wat toch wel tot irritatie leidde.

Inclusief een set nieuwe banden en vervanging van de voorruit vanwege steenslag zijn de totale servicekosten in 4 jaar tijd €2887.82. Per kilometer is dat 3,14 € cent. Dat is heel bescheiden. Wel is er onder garantie de boordlader vervangen bij 60.000 km en dat is een dure grap geweest. De AC connectie liet de zekeringen van alle AC laadpalen die ik probeerde afslaan.

De auto geeft zelf een gemiddeld gebruik aan van 18.7 kWh per 100 kilometer. Voor een auto van 2160 kg lang niet slecht. De actuele actieradius is nauwelijks afgenomen in 4 jaar tijd en ligt gemiddeld rond de 375 km (459 WLTP), met veel snelweg kilometers.

De wegligging is buitengewoon goed, de auto stuurt geweldig en gedraagt zich veel lichtvoetiger dan het gewicht doet vermoeden. Het is een heerlijke reiswagen gebleken. De ruimte die de auto biedt is echter minder dan je zou denken op basis van de grootte en zeker een heel stuk minder dan die in een Tesla Model Y. De zit op de achterbank is ok, maar niet zo riant als in de Tesla en ook de bagageruimte is een stuk bescheidener. Hier wreekt zich het principe dat de iX3 familielid is van de X3 en tevens geen frunk heeft.

One pedal drive is niet goed mogelijk bij de BMW iX3, de rem moet altijd gebruikt worden om de wagen volledig tot stilstand te brengen. De regeneratie werkt heel natuurlijk. Het rijden op de cruise control is relaxed en de auto pakt goed op als je vanuit cruise control een inhaalactie doet. De rijgeluiden worden eigenlijk het meest bepaald door de banden, met name de winterbanden. Windgeruis is laag ondanks de wat hoekige SUV vorm van de carrosserie.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.