BMW i3 94Ah (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | i3 94Ah |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 66.900 km |
Dit is een blijvertje
- 44.500 km
Ongeveer 2 jaar rijden we nu rond met de BMW i3. En hij bevalt echt prima. Het is onze eerste EV en dat is toch een sprong in het diepe, maar wij hebben er zeker geen spijt van. Het is een auto die echt rijdt als een BMW, en super snel weg is bij het stoplicht, als je dat leuk vindt. Achterwiel aandrijving en een heel kleine draaicirkel. We hebben ook ooit een BMW 3 gereden, dus weten wat we zeggen. Wij vinden de looks van de i3 echt top, maar smaken verschillen. We rijden er veelal samen in, maar achterin is voldoende ruimte voor 2 passagiers. Onze kleinzonen zitten daar prima, met goed uitzicht omdat de zijramen achterin laag zijn. De korte 'suicide doors' is even wennen, maar werkt feitelijk heel goed.
De bagageruimte achterin is beperkt, maar voor ons voldoende. En wil je iets groters meenemen, je klapt de achterbank zo in twee delen neer.
De actieradius is beperkt (ca. 180-230; winter/zomer), maar zorgt er wel voor dat de auto niet zwaar is; leeggewicht van 1220 kg. En daar kun je in 95% van de gevallen goed mee uit de voeten. Alleen bij een lange rit op familie bezoek hangen we hem onderweg even bij FastNed aan de kabel. Overal waar we heen gaan vinden we altijd gemakkelijk een vrije laadpaal. Helaas staat er wel eens een gewone auto voor, maar dan vindt je meestal snel een andere laadpaal. Via de verschillende apps, kinderspel.
De gebruikskosten zijn echt mega laag, dat compenseert goed voor de aanschafprijs. Maar bij een jonge occasion (zoals deze); hij is van 2017 en we kochten hem in 2019, dus goed te doen. Ook op het moment dat we wel MRB gaan betalen (ca € 45-52/mnd in 2026). Naast lage rijkosten (kWh), we rijden gemiddeld ca 14,5 kWh/100km (gemiddeld over alle seizoenen), zijn de onderhoudskosten laag en slechts eens per 2 jaar. Uiteraard wel kosten voor banden en remmen, maar wat het laatste betreft in verband met 'one pedal driving' ook veel minder.
Zodoende een aanrader, wat ons betreft.
Nog steeds erg tevreden
- 66.900 km
Na ca 3,5 jaar nog steeds erg tevreden met de BMW i3. Binnen NL is de beperkte actieradius geen enkel probleem. Bij uitstapjes naar minder bekende adressen, even vooruit plannen, en dan is een korte stop ook gewoon handig voor een kopje koffie of even naar het toilet. Ook in de grensstreek van België geen enkel probleem.
Verder naar het buitenland, bv Frankrijk hebben we op basis van de ervaringen van anderen toch maar niet gedaan. We wilden een relaxte vakantie, en als je tijdig vervangend vervoer huurt is dat heel goed te doen. Ook omdat de jaar kosten van de BMW i3 echt heel erg laag zijn. We hebben weinig last van de hoge energieprijzen omdat de zonnepanelen voorzien in de noodzakelijke stroom.
Het verbruik op jaarbasis is zelfs verbeterd doordat we praktisch gezien niet meer echt boven de 100 km/uur rijden. Dat verbruik komt nu jaar rond op 13,7 kWh/100 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i3 EXECUTIVE EDITION 120AH 42 KWH | Navi Prof | Adaptive Cruise | 20 inch | Stoelverwarming
- 2019
- 68.304 km

BMW i3 Business Edition 120Ah 42 kWh (170 PK) 1e-Eig. & Dealer-Onderh. BOVAG-Garantie.
- 2021
- 62.709 km

BMW i3 Executive 120Ah 42kWh/Adaptive/Leder/Camera/W-pomp/3-fase/19"
- 2019
- 34.639 km