BMW i3 94Ah (2017) #2

autoreview

BMW i3 94Ah (2017)

Signalement

Uitvoeringi3 94Ah
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst66.900 km
Lezerswaardering: 88%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dit is een blijvertje

  • 44.500 km

Ongeveer 2 jaar rijden we nu rond met de BMW i3. En hij bevalt echt prima. Het is onze eerste EV en dat is toch een sprong in het diepe, maar wij hebben er zeker geen spijt van. Het is een auto die echt rijdt als een BMW, en super snel weg is bij het stoplicht, als je dat leuk vindt. Achterwiel aandrijving en een heel kleine draaicirkel. We hebben ook ooit een BMW 3 gereden, dus weten wat we zeggen. Wij vinden de looks van de i3 echt top, maar smaken verschillen. We rijden er veelal samen in, maar achterin is voldoende ruimte voor 2 passagiers. Onze kleinzonen zitten daar prima, met goed uitzicht omdat de zijramen achterin laag zijn. De korte 'suicide doors' is even wennen, maar werkt feitelijk heel goed.
De bagageruimte achterin is beperkt, maar voor ons voldoende. En wil je iets groters meenemen, je klapt de achterbank zo in twee delen neer.
De actieradius is beperkt (ca. 180-230; winter/zomer), maar zorgt er wel voor dat de auto niet zwaar is; leeggewicht van 1220 kg. En daar kun je in 95% van de gevallen goed mee uit de voeten. Alleen bij een lange rit op familie bezoek hangen we hem onderweg even bij FastNed aan de kabel. Overal waar we heen gaan vinden we altijd gemakkelijk een vrije laadpaal. Helaas staat er wel eens een gewone auto voor, maar dan vindt je meestal snel een andere laadpaal. Via de verschillende apps, kinderspel.
De gebruikskosten zijn echt mega laag, dat compenseert goed voor de aanschafprijs. Maar bij een jonge occasion (zoals deze); hij is van 2017 en we kochten hem in 2019, dus goed te doen. Ook op het moment dat we wel MRB gaan betalen (ca € 45-52/mnd in 2026). Naast lage rijkosten (kWh), we rijden gemiddeld ca 14,5 kWh/100km (gemiddeld over alle seizoenen), zijn de onderhoudskosten laag en slechts eens per 2 jaar. Uiteraard wel kosten voor banden en remmen, maar wat het laatste betreft in verband met 'one pedal driving' ook veel minder.
Zodoende een aanrader, wat ons betreft.

Nog steeds erg tevreden

  • 66.900 km

Na ca 3,5 jaar nog steeds erg tevreden met de BMW i3. Binnen NL is de beperkte actieradius geen enkel probleem. Bij uitstapjes naar minder bekende adressen, even vooruit plannen, en dan is een korte stop ook gewoon handig voor een kopje koffie of even naar het toilet. Ook in de grensstreek van België geen enkel probleem.
Verder naar het buitenland, bv Frankrijk hebben we op basis van de ervaringen van anderen toch maar niet gedaan. We wilden een relaxte vakantie, en als je tijdig vervangend vervoer huurt is dat heel goed te doen. Ook omdat de jaar kosten van de BMW i3 echt heel erg laag zijn. We hebben weinig last van de hoge energieprijzen omdat de zonnepanelen voorzien in de noodzakelijke stroom.
Het verbruik op jaarbasis is zelfs verbeterd doordat we praktisch gezien niet meer echt boven de 100 km/uur rijden. Dat verbruik komt nu jaar rond op 13,7 kWh/100 km.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.